Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Internet stacjonarny czy mobilny do biura i domu?

Internet stacjonarny, mobilny, a może jeden i drugi? Obecnie dostawcy internetu zapewniają nam możliwość korzystania z bardzo szybkiego łącza w rozsądnej cenie. Pod względem prędkości większe możliwości daje internet stacjonarny, ale również i internet mobilny nie jest pozbawiony plusów. Przeanalizujmy, jaka usługa dostępu do sieci będzie najlepsza w biurze małej firmy, ale również w przypadku osób pracujących w domu.

Do czego używamy internetu i jak z niego korzystamy?

Internet w firmach wykorzystywany jest do nieco innych zadań niż w przypadku zastosowań prywatnych. Z drugiej strony osoby pracujące w domach zazwyczaj dzielą swoje łącze z innymi domownikami. Co znajduje się w czołówce prywatnych zastosowań? Szczegółowe dane dotyczące 2017 roku przygotował GUS:

  • czytanie lub pobieranie gazet i czasopism – 60,3 proc.,
  • korzystanie z poczty elektronicznej – 59,8 proc.,
  • wyszukiwanie informacji o towarach i usługach – 58,4 proc.,
  • korzystanie z serwisów społecznościowych – 48 proc.,
  • wyszukiwanie informacji związanych ze zdrowiem – 45 proc.,
  • korzystanie z bankowości elektronicznej – 39,8 proc.

Jak to wygląda w przypadku zastosowań firmowych? Przede wszystkim z danych GUS wynika, że w 2017 roku 95 proc. polskich przedsiębiorstw miało dostęp do szerokopasmowego internetu. 67 proc. firm ma własną stronę internetową, ale wskaźnik ten najwyższy jest w przypadku dużych przedsiębiorstw, gdzie wynosi blisko 92 proc. Ponad 33 proc. firm średniej wielkości i 22 proc. małych korzysta z serwisów społecznościowych, głównie w celu kształtowania swojego wizerunku. Natomiast na liście firmowych zastosowań internetu na pewno należy umieścić:

  • video konferencje,
  • korzystanie z poczty elektronicznej,
  • słuchanie muzyki w tle, głównie z Youtube’a,
  • pracę w chmurze,
  • pobieranie i wysyłanie plików.

Niektóre z wymienionych prac są mniej, a inne bardziej obciążające dla naszej usługi dostępu do sieci. Skoro bierzemy pod uwagę internet mobilny, to musimy również wspomnieć o transferze, który zazwyczaj jest w takich ofertach limitowany.

Ile pobieramy i wysyłamy danych?

W przypadku internetu stacjonarnego nie mamy ograniczeń transferu. Musimy jedynie dopasować parametry łącza do liczby użytkowników, tak aby mogli oni komfortowo korzystać z internetu. Jednak w przypadku mobilnego dostępu do sieci te ograniczenia zazwyczaj się pojawiają. Zatem ile transferu potrzebuje firma? Sprawdźmy, jak wiele danych wykorzystujemy w zależności od tego, co robimy:

  • Oglądanie/słuchanie Youtube’a – ilość wykorzystywanego transferu zależy od jakości materiału. I tak przez godzinę oglądania video w jakości 144p wykorzystamy około 80 MB danych. Jednak przy 1080p będzie to już nawet 750 MB! W ciągu zaledwie jednej godziny.
  • Oglądanie filmu w jakości HD przez Netflix – w zaledwie jedną godzinę wykorzystamy aż 3,2 GB transferu, a w jakości 4K już 6,8 GB.
  • Video rozmowa w ramach Skype’a – 1 GB transferu wykorzystamy w ciągu ponad 4 godzin rozmowy zależnie od jakości video.
  • Korzystanie z Facebooka przez 10 godzin – wymaga ok. 2 MB na minutę przeglądania serwisu, ale ta liczba rośnie jeśli oglądamy video do około 1 GB.
  • Słuchanie radia internetowego – 1 GB za 20 godzin.
  • Wysłanie 200 zdjęć z wyjazdu/targów/wydarzenia – 1 GB zakładając 5 MB na zdjęcie
  • Pobranie 20 zdjęć stockowych – 100 do 400 MB zależnie od ich jakości (5-20 MB/zdjęcie)
  • Pobranie 20 broszur/prezentacji – 50 do 250 MB zależnie od wielkości grafik (2,5-12,5MB/plik)
  • Wysłanie/odebranie 400 tekstowych wiadomości e-mail – 100 MB.
  • Cykliczne aktualizacje aplikacji – przykładowo ostatnia większa aktualizacja Windows 10 zajmowała do 3 GB. Instalacja Photoshop CC to około 1,4 GB, a jej aktualizacje zajmują 170 do 450 MB. Mniej popularne, ale aktywnie rozwijane aplikacje, często wymagają pobrania pełnej instalacji. Przy częstych drobnych poprawkach można co miesiąc aktualizować je nawet kilka razy.

Wnioski nasuwają się tutaj same. Ani mała firma, ani nawet osoba samozatrudniona nie może sobie pozwolić na limity transferu. Tym bardziej dotyczy to osób, które z tego samego łącza korzystają również po godzinach pracy. Samo oglądanie wysokiej jakości filmów wymaga wielu GB danych. Jeśli z internetu w firmie korzysta kilku pracowników na różnych urządzeniach, to np. 100 GB limitu miesięcznego będzie zdecydowanie zbyt małą ilością danych.

Internet stacjonarny – jedyny słuszny wybór w biurze?

Internet stacjonarny wydaje się zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem dla firm. Według danych UKE (Urzędu Komunikacji Elektronicznej) w 2017 roku ponad połowa polskich firm ogółem miała do niego dostęp. Średnia jego prędkość wyniosła 90 Mb/s. Najmniej na usługę wydawały firmy jednoosobowe – średnio 62 zł, a najwięcej firmy zatrudniające powyżej 250 pracowników – 445 zł miesięcznie. Oczywiście wybór nie jest przypadkowy. Internet stacjonarny to:

  • Bardzo szybkie łącza – np. UPC Biznes oferuje już dla wybranych klientów w Warszawie łącze 1 Gb/s. (do 600 Mb/s w całym kraju)
  • Brak ograniczeń transferu – używamy internetu, jak nam się podoba, i nie martwimy się, że po osiągnięciu danego poziomu danych będziemy musieli korzystać z sieci z prędkością np. 2 Mb/s.
  • Niezależność od pogody – nie ma ona wpływu np. na światłowód, natomiast w przypadku internetu mobilnego aktualne warunki pogodowe są istotnym czynnikiem.
  • Stała szybkość łącza – niezależnie od pory dnia i obciążenia sieci szybkość transferu jest taka sama.

Mając w firmie szybki internet światłowodowy, można go dzielić pomiędzy wszystkich pracowników, którzy będą się łączyć z firmową siecią Wi-Fi. Problemu nie stanowią już grube ściany czy zajmowanie przez firmę więcej niż jednego piętra w budynku. Na przykład UPC Biznes oferuje Booster Wi-Fi, czyli dwa urządzenia, dzięki którym sieć Wi-Fi będzie dostępna nawet w pomieszczeniach odległych od modemu, również na innym piętrze.

Internet mobilny – wszędzie, ale zawodnie

Dostęp do internetu mobilnego jest coraz tańszy, a w pakietach mamy do dyspozycji coraz więcej transferu. Średnia prędkość pobierania danych u operatora, który uzyskał najlepszy wynik w październiku w teście portalu RFBenchmark.pl, to 25,64 Mb/s. Jego plusem jest również to, że internet, z którego korzystamy na telefonie, możemy udostępnić np. na komputery w ramach sieci Wi-Fi. Największe plusy i minusy internetu mobilnego to:

  • możliwość korzystania poza domem, biurem, o ile tylko znajdujemy się w zasięgu danej sieci;
  • opcja udostępnienia internetu na inne urządzenia – również stacjonarne;
  • zależność prędkości i działania usługi od warunków pogodowych oraz obciążenia sieci;
  • zakłócenia związane z zasięgiem sieci;
  • ograniczenia co do transferu – często nawet jeśli oferta jest opisana jako bez limitów, to przekroczenie określonego poziomu danych miesięcznie może spowodować, że operator obniży nam prędkość internetu.

Internet mobilny jest usługą, która przydaje się przede wszystkim poza biurem czy też kiedy jesteśmy w drodze. Realna jego prędkość jest niższa niż przy usłudze stacjonarnej i raczej należy go traktować jako usługę uzupełniającą dla internetu stacjonarnego, a nie jako alternatywę.

Jaki internet wybrać w mieście?

Ludzie żyjący w dużych miastach mają zdecydowanie największe możliwości pod względem wyboru dostawcy internetu. Jak wspomnieliśmy, wybrani mieszkańcy Warszawy mogą już w ramach oferty UPC Biznes korzystać z internetu z prędkością 1 Gb/s.

Poza najbardziej znanymi na rynku markami telekomunikacyjnymi swoją ofertę w miastach mają również mniejsze firmy, tzw. kablówki. Oczywiście miasta to również dosyć dobry zasięg internetu mobilnego, więc jest to kolejna możliwość. Jednak skoro mamy dostęp do szybkiego internetu światłowodowego, który nie jest zależny od warunków pogodowych, to czy dobrym rozwiązaniem jest postawienie na internet mobilny? Tak, ale tylko kiedy jesteśmy poza domem czy biurem. Stacjonarnie korzystajmy z szybkiego internetu, który przede wszystkim sprawi, że nie będziemy tak zależni od czynników zewnętrznych. Ani firma, ani freelancer nie mogą sobie pozwolić na brak dostępu do internetu i niemożność wykonywania zleceń ze względu na aktualne warunki pogodowe. Lepszym rozwiązaniem od lokalnej kablówki wydaje się również wybór renomowanego dostawcy, który jest w stanie zapewnić bardzo szybkie łącze i rozwiązania takie jak choćby wspomniany Booster Wi-Fi w UPC Biznes.

Jeśli chodzi o internet mobilny, to prawdopodobnie wystarczający może być nawet niewielki pakiet danych. Oczywiście traktując go jako dodatek do stacjonarnego dostępu. Dodatek, który niezbędny będzie nam przy spotkaniach i wyjazdach.

Jaki internet wybrać w małej miejscowości lub na wsi?

Tak jak w miastach idealnym rozwiązaniem jest korzystanie z szybkiego internetu światłowodowego, tak na wsi sprawdzić się może internet mobilny. Mniejsze miejscowości nie mają możliwości korzystania z usług renomowanych dostawców internetu światłowodowego. Są ograniczeni w wyborze usługi stacjonarnej albo nawet nie mają możliwości korzystania z niej. W przypadku takich klientów, o ile dana sieć ma w tej miejscowości dosyć dobry zasięg, internet mobilny wydaje się dobrym rozwiązaniem. Oczywiście można z niego korzystać nie tylko na smartfonie, ale również na innych urządzeniach, także stacjonarnych. Trzeba tylko korzystać z np. smartfona z funkcją udostępnienia sieci.

Dla prowadzących firmę lub pracujących w domu – internet i telewizja?

Osoby, które prowadzą działalność we własnym domu, powinny wziąć pod uwagę możliwość jednoczesnego skorzystania u danego dostawcy usługi nie tylko z internetu, ale również z telewizji. Oczywiście w pakiecie obie usługi wyjdą taniej – taką ofertę ma przynajmniej UPC Biznes. To jednak nie wszystko. Firmy w ramach oferty otrzymują również dodatki, takie jak pakiet bezpieczeństwa, oprogramowanie umożliwiające działanie w chmurze i dedykowaną obsługę dla Klientów Biznesowych.

Stacjonarny, mobilny, a może jeden i drugi?

To, z jakiej usługi dostępu do internetu skorzystamy, zależeć powinno przede wszystkim od miejsca zamieszkania. W mieście warto korzystać z szybkiego internetu stacjonarnego w biurze, a internet mobilny traktować jako dodatek potrzebny w czasie, kiedy jesteśmy poza firmą. Tymczasem w mniejszych miejscowościach internet mobilny może się okazać po prostu jedynym dobrym rozwiązaniem, m.in. ze względu na brak dostępu do renomowanych dostawców internetu.

Przeczytaj też: Jaki internet wybrać dla firmy

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.