Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Jak założyć sklep internetowy? Własny sklep internetowy krok po kroku

Założenie sklepu internetowego to wyjątkowo kusząca perspektywa dla wielu przedsiębiorców. Niskie koszty początkowe oraz dobra koniunktura sprawiają, że interesuje się tym również wielu początkujących biznesmenów. Od czego zacząć i jak założyć sklep internetowy? Poniżej dowiesz się, jak zrobić to krok po kroku.

Rynek e-commerce rozwija się w dynamicznym tempie. Jako jeden z nielicznych znakomicie poradził sobie również w okresie pandemii koronawirusa. Kiedy inne branży zaliczały spadki, właściciele sklepów internetowych mogli cieszyć się ze znacznych wzrostów. Wyraźnie zmieniły się również oczekiwania konsumentów i ich nastawienie do zakupów w sieci oraz płatności internetowych. Bez wątpienia na tym rynku nadal pozostaje wiele nisz, które wymagają zagospodarowania. Jeśli myślisz o zakładaniu sklepu internetowego, musisz jednak dobrze przygotować się do całego procesu. Podjęcie właściwych decyzji na początku pozwoli zdecydowanie szybciej uzyskać rentowność.

Własny sklep internetowy – wciąż dobry pomysł na biznes

Dwa lata spędzone w warunkach pandemii w znaczącym stopniu wpłynęły na funkcjonowanie biznesu. Setki tysięcy podmiotów musiało radzić sobie z olbrzymimi ograniczeniami, wielu właścicieli firm zdecydowało się na zawieszenie lub zamknięcie działalności. Zupełnie inaczej funkcjonował jednak biznes online. W czasach, w których zakupy w stacjonarnym punkcie były niemożliwe lub bardzo utrudnione, wielu konsumentów znajdowało to, czego potrzebowali, w sklepie internetowym. W krótkim czasie baza korzystających z usług e-commerce internautów znacznie wzrosła, rozszerzając się również o nowe grupy wiekowe.

Według raportu „E-commerce w Polsce 2021” przygotowanego przez firmę badawczą Gemius aż 77% polskich internautów dokonuje zakupów online. 76% z nich korzysta w tym celu ze smartfona, a jedna trzecia respondentów kupuje przez Internet więcej i częściej niż przed pandemią. Co przekonuje przede wszystkim użytkowników do tej formy nabywania towarów i usług? 76% internautów wskazuje dostępność przez całą dobę, 73% docenia brak konieczności opuszczania domu, a 67% zdecydowanie więcej czasu na zastanowienie się. Eksperci są przy tym zgodni, że polski rynek e-commerce będzie w następnych ratach zaliczał kolejne wzrosty. Zdaniem większości z nich w relacji rok do roku możemy mówić nawet o dwucyfrowych wynikach. Czy wobec tego warto założyć sklep internetowy? Bez wątpienia może być to dobry pomysł na biznes. Należy jednak pamiętać, że posiadanie własnego sklepu internetowego wiąże się z konkretnymi obowiązkami i ryzykiem, które podejmuje każdy przedsiębiorca.

Jak założyć sklep internetowy? 10 kroków do sukcesu

Zarabianie na sklepie internetowym jest pozornie proste. Bez wątpienia właśnie dlatego ten model biznesu cieszy się tak dużą popularnością. Zdaniem wielu osób wystarczy wykupić serwer, domenę, zainstalować oprogramowanie sklepu internetowego i zacząć sprzedawać. Niestety często okazuje się, że pozornie idealny plan nie zdaje egzaminu. Przed podjęciem ostatecznych decyzji dowiedz się, jak założyć sklep internetowy krok po kroku. Dzięki temu możesz uniknąć kosztownych błędów.

1. Liczy się pomysł

Tak samo jak w przypadku każdego innego biznesu, kluczowe znaczenie odgrywa pomysł, który za nim stoi. Owszem: założenie sklepu internetowego jest prostsze niż placówki stacjonarnej, ale wiąże się również z koniecznością rywalizowania ze zdecydowanie bardziej wymagającą konkurencją i wychodzenia naprzeciw jeszcze większym oczekiwaniom potencjalnych klientów. Stworzenie kolejnego sklepu internetowego, który nie ma na siebie pomysłu, albo próbowanie sił w branży, o której nie masz pojęcia, to niestety najczęściej popełniany błąd, zwłaszcza w przypadku początkujących przedsiębiorców.

Sklep internetowy nie utrzyma się na rynku tylko dlatego, że zainteresowanie zakupami online jest z każdym dniem coraz większe. Musisz znaleźć niszę, która pozwoli Ci efektywnie docierać do klientów i w odpowiedni sposób ją zagospodarować. Częstym punktem wyjścia jest założenie sklepu internetowego, którego asortyment jest tożsamy z zainteresowaniami lub specjalizacją właściciela. Prowadzenie sklepu internetowego ze sprzętem wędkarskim przez zapalonego wędkarza będzie nie tylko dostarczało mu więcej satysfakcji, ale pozwoli również na uniknięcie wielu błędów związanych chociażby z doborem towarów. Prościej będzie przy tym o promocję i analizę rynku.

  1. Sklep internetowy to nadal biznes

Pozornie wydaje się, że założyć własny sklep internetowy może każdy, a elastyczność, z jaką wiąże się operowanie w przestrzeni wirtualnej sprawia, że łatwo o zapomnienie o tym, że sklep internetowy to – w świetle prawa – zwyczajna działalność gospodarcza, która podlega takim samym regułom jak każdy inny biznes. Zakładając sklep internetowy, nie zapominaj o tym, że musisz zadbać o kwestie formalne.

  • Czy aby otworzyć sklep internetowy, musisz założyć firmę? Aby móc zgodnie z prawem rozliczać się z fiskusem, konieczne będzie założenie działalności gospodarczej. W przypadku mniejszej skali działania teoretycznie możesz tego uniknąć. Działalność nieewidencjonowana pozwoli Ci jednak wyłącznie na osiąganie dochodów nieprzekraczających 50% pensji minimalnej, istnieją przy tym inne ograniczenia (dotyczące m.in. prowadzenia przez podatnika działalności gospodarczej w ciągu ostatnich 5 lat). W praktyce – może być to dobry sposób na przetestowanie, czy Twój biznes działa. Jeżeli zaczniesz zarabiać na sklepie internetowym, konieczne będzie formalne zarejestrowanie działalności.
  • Jaka forma opodatkowania będzie najbardziej opłacalna? Co z obowiązkiem posiadania kasy fiskalnej i jakie konto firmowe wybrać? To kolejne pytania, które często pojawiają się w przypadku początkujących właścicieli sklepu online. Wielu z nich prowadzi je w formie jednoosobowej działalności gospodarczej i bez wątpienia to najprostszy i najmniej wymagający sposób, zwłaszcza na początku drogi przedsiębiorcy. Jeszcze zanim powstanie sklep internetowy trzeba jednak udzielić odpowiedzi na wiele pytań i przeanalizować sporo aspektów prawnych i podatkowych związanych z funkcjonowaniem firmy.
  • Jakie środki są niezbędne do prowadzenia sklepu online? Tak jak w przypadku każdej innej firmy – będziesz potrzebować pewnych środków zarówno na start, jak i w całym okresie jej funkcjonowania. Jednoosobowa działalność gospodarcza nie będzie wymagała wysokich nakładów, weź jednak pod uwagę daniny, jakie trzeba będzie odprowadzić na konto ZUS. Zazwyczaj będziesz również potrzebować pomocy księgowej. Warto wybrać taką, która obsługuje sklepy internetowe i rozumie specyfikę tego rynku. Oczywiście zupełnie inne koszty będą związane z zakupem towarów czy zapewnieniem zaplecza technicznego.

3. Jeszcze bardziej rozbudowane kwestie prawne

W samym założeniu sklepu internetowego nie ma niczego skomplikowanego. Jednak stojące za nim kwestie prawne mogą być sporym problemem zwłaszcza dla osób dopiero rozpoczynających przygodę ze sklepem internetowym. Kilka kwestii warto skonsultować z prawnikiem. Jedną z nich jest regulamin sklepu internetowego. Jednocześnie w bieżącej działalności może pojawić się sporo kwestii budzących wątpliwości i wymagających specjalistycznych wyjaśnień. Część z nich może dotyczyć także przetwarzania danych klientów, co będzie kluczowe chociażby w realizacji działań marketingowych. Oczywiście przepisy regulujące sprzedaż poza lokalem przedsiębiorstwa znacząco różnią się od norm stosowanych w sklepach stacjonarnych, dlatego przed przystąpieniem do działania należy dobrze poznać obowiązujące prawo.

4. Model dystrybucji

W przypadku tradycyjnego sklepu zależność jest prosta: klient nabywa towar, który wcześniej zakupił właściciel sklepu. Oczywiście w jego cenie kryje się także marża. Sklep internetowy nie musi działać na takiej samej zasadzie (choć oczywiście może). Co więcej – często właśnie możliwość zastosowania alternatywnego modelu dystrybucji skłania początkujących przedsiębiorców do założenia sklepu internetowego, ponieważ w ten sposób udaje się obniżyć koszty i ryzyko. Jakie wobec tego masz opcje?

  • Wykorzystanie własnego magazynu. Możesz zarządzać sklepem internetowym tak samo jak jego stacjonarnym odpowiednikiem. Musisz wówczas pomyśleć o powierzchni magazynowej, w której umieścisz towary oferowane klientom. Proces zakupowy będzie wówczas przypominał ten znany ze standardowych sklepów z tą różnicą, że sama sprzedaż detaliczna prowadzona będzie w formie wysyłkowej.
  • Dropshipping: olbrzymią popularnością zwłaszcza w ostatnich czasach cieszy się dropshipping. W takim modelu sprzedawca, czyli właściciel sklepu internetowego, zbiera zamówienie od klientów i przekazuje je do producenta, który zajmuje się jego kompletowaniem, a następnie wysyłką bezpośrednio do klienta.
  • Cross-docking: to podobny schemat działania do dropshippingu, jednak producent – po otrzymaniu zamówienia – nie wysyła go bezpośrednio do klienta, lecz do właściciela sklepu internetowego. Ten może go przepakować (oraz np. zmienić branding produktów), a dopiero w następnym kroku wysłać do nabywcy.
  • Fulfillment: w takim scenariuszu cały proces zakupowy koordynuje operator logistyczny.

Którą z tych opcji wybrać? Wiele zależy od Twoich potencjalnych klientów, ich oczekiwań, standardów obsługi oraz charakterystyki towaru, który chcesz sprzedawać. Jak widać, od tej decyzji zależą w znacznej mierze koszty oraz zakres prac niezbędny do realizacji zamówienia.

5. Silnik sklepu internetowego

Choć w sklepie internetowym niemal nic nie przypomina rozwiązań znanych ze sklepu stacjonarnego, nietrudno o znalezienie pewnych analogii. Ostatecznie, aby sklep internetowy mógł istnieć, potrzebne są odpowiednie rozwiązania techniczne. Dzięki nim potencjalny klient może zaznajomić się z ofertą i dokonać zakupu (choć oczywiście lista funkcji jest zdecydowanie bardziej rozbudowana). Wraz z rozwojem rynku e-commerce pojawia się coraz więcej możliwości i narzędzi. Co ciekawe, niektóre z nich – przynajmniej w najbardziej podstawowych planach – będą dostępne za darmo.

Wybierając platformę, na której będzie działał sklep internetowy, nie warto jednak kierować się wyłącznie kosztami. System powinien przede wszystkim być jak najlepiej dostosowany do indywidualnych oczekiwań przedsiębiorcy oraz gwarantować możliwość rozwoju. Dzięki temu sprawdzi się dobrze zarówno w początkowym okresie działania, jak i na późniejszym etapie. Warto również już na tym etapie zastanowić się, kto zajmie się obsługą techniczną sklepu internetowego. Bardzo często odpowiadają za to sami właściciele. W przypadku bardziej rozbudowanych lub zaawansowanych systemów konieczne jest jednak wsparcie ekspertów. Jakie opcje są najchętniej wybierane?

  • WooCommerce: jak założyć sklep internetowy, wykorzystując silnik WordPressa? Odpowiedzią staje się wtyczka WooCommerce. I tak jak WordPress bije rekordy popularności w przypadku stron internetowych, WooCommerce stało się jednym z najchętniej wybieranych rozwiązań w segmencie sklepów internetowych. Szacuje się, że ten bezpłatny system wykorzystuje już co trzeci sklep online. Integracja z najpopularniejszym CMS-em daje także możliwość intuicyjnego budowania rozbudowanych serwisów. Dodatkową zaletą jest koszt. Podstawowa wersja jest dostępna bez jakichkolwiek opłat, a sama instalacja jest bardzo prosta. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości można liczyć na wsparcie bardzo rozwiniętej społeczności. Zresztą WooCommerce jest udostępniane na licencji Open Source, co daje niemal nieograniczone możliwości modyfikacji. Do dyspozycji użytkowników pozostają tysiące płatnych wtyczek i dodatków. W przypadku dużych sklepów internetowych trzeba będzie wobec tego liczyć się z poniesieniem dodatkowych kosztów.
  • PrestaShop: bardzo popularnym – i kolejnym bezpłatnym – systemem jest PrestaShop. Podobnie jak WooCommerce oferuje przy tym olbrzymią liczbę modułów i dodatków, dzięki którym możliwa będzie rozbudowa serwisu i integracja z zewnętrznymi dostawcami usług. W tym przypadku nieco ograniczony może być jednak wpływ na wygląd sklepu internetowego ze względu na utrudnioną edycję szablonów.
  • Magento: w przypadku dużych sklepów internetowych, które w założeniach mają oferować rozbudowane funkcje i radzić sobie z dużym ruchem, dobrym wyborem może okazać się Magento. Co ciekawe, to oprogramowanie sklepu internetowego występuje w dwóch wersjach. Obok bezpłatnego Magento OpenSource użytkownicy mogą również sięgnąć po Magento Commerce. W tym drugim przypadku oczywiście będzie trzeba się liczyć z koniecznością zapewnienia znacznych zasobów i specjalistów, którzy zajmują się implementacją sklepów internetowych i ich utrzymaniem. Z drugiej strony inwestycja może się szybko zwrócić.

6. Domena i nazwa sklepu internetowego

Każdy sklep – niezależnie od tego, czy działa stacjonarnie czy online – ma oczywiście swoją nazwę. W przypadku sklepu internetowego pełni ona jednak jeszcze ważniejszą rolę. Im bardziej będzie chwytliwa i im łatwiej będzie ją zapamiętać, tym większa szansa, że potencjalni klienci będą do niego wracać. Z drugiej strony zbyt trudna lub abstrakcyjna nazwa może znacząco utrudnić zakupy w Twoim sklepie internetowym.

Bezpośrednio powiązana z nazwą jest natomiast domena, pod którą będzie można znaleźć sklep internetowy w sieci. To zadanie może być zdecydowanie trudniejsze ze względu na to, że wiele atrakcyjnych domen jest już zajętych. Warto więc, jeszcze zanim zdecydujesz się założyć sklep internetowy, rozpocząć od wyszukiwania domen i sprawdzania ich dostępności.

https://youtu.be/1KahlicghaE

  1. Odpowiedni hosting dla sklepu internetowego

Kolejna ważna kwestia techniczna dotyczy serwera, na którym będzie umieszczony sklep internetowy. Odpowiedni hosting pełni kluczową rolę w jego funkcjonowaniu. Przede wszystkim jest niezbędny, aby w ogóle możliwa była sprzedaż online. Nie warto bagatelizować jednak jego parametrów. Im wyższa stabilność i im szybsze działanie, tym łatwiej o uznanie w oczach klientów. Negatywne doświadczenia skutecznie zniechęcają natomiast do zakupów. Co należy wziąć pod uwagę, wybierając hosting sklepu internetowego?

  • Rodzaj usługi hostingowej – najtańszym sposobem, który może sprawdzić się w przypadku małych sklepów internetowych, jest serwer wirtualny, czyli wydzielone miejsce na serwerze współdzielonym z innymi klientami. Serwer dedykowany będzie zdecydowanie lepszym rozwiązaniem w przypadku większych systemów. To niezależny serwer w pełni oddany do dyspozycji klienta. Pośrednim rozwiązaniem jest serwer VPS opierający się na przestrzeni wydzielonej z serwera fizycznego, który gwarantuje zdecydowanie wyższą wydajność od serwera wirtualnego.
  • Miejsce na dysku: tworząc własny sklep internetowy, będziesz umieszczać w nim wiele danych, w tym np. nagrania wideo czy zdjęcia. Warto dostosować hosting do realnego zapotrzebowania na zasoby.
  • Transfer: w części przypadków pakiet hostingowy będzie zakładał również limity transferu danych wysyłanych z serwera. Im więcej gości będzie odwiedzać Twój sklep internetowy, tym więcej transferu będzie potrzebne. Warto więc poznać limity oraz upewnić się, że hosting będzie wystarczający nie tylko w chwili obecnej, ale również w dłuższym czasie.
  • Inne ograniczenia: Twój sklep internetowy będzie wymagał także baz danych czy adresów e-mail. Porównując oferty hostingu, warto przeanalizować, czy nie są one limitowane lub czy limity pozwolą na komfortowe działanie nie tylko w krótszej, ale również dłuższej perspektywie.
  • Dostosowanie do konkretnej platformy: firmy hostingowe często oferują pakiety dostosowane do wymagań konkretnych platform e-commerce. Dzięki temu łatwiej będzie stworzyć nowoczesny sklep internetowy i zarządzać nim bez obaw o wymogi techniczne.

8. Jak pozyskać pierwszych klientów? Pomyśl o marketingu

Niezwykła popularność e-handlu sprawia, że dotarcie do Twojego sklepu internetowego wcale nie będzie proste. Częstym błędem popełnianym przez początkujących przedsiębiorców jest niedocenienie potencjału marketingu lub chęć odłożenia inwestycji w ten obszar na później. W przypadku sklepu internetowego często doprowadza to do braku możliwości pozyskania nowych klientów na początkowym etapie, co zasadniczo uniemożliwia rozwój biznesu. Warto wykorzystać pełnię możliwości digital marketingu. Dobra informacja jest przy tym taka, że częścią zadań można zająć się samodzielnie, bez konieczności angażowania zewnętrznych dostawców. Na co zwrócić uwagę przede wszystkim?

  • SEO – optymalizując stronę sklepu pod kątem algorytmów wyszukiwarek, możesz pozyskiwać cenny ruch organiczny. Jak to działa? Przygotowując odpowiednie treści oraz troszcząc się o kwestie techniczne, możesz zajmować wyższe miejsca w wyszukiwarce Google na interesujące Cię frazy. Dzięki temu będziesz docierać do osób potencjalnie zainteresowanych Twoją ofertą, a Twój sklep internetowy będzie zyskiwał ruch i popularność. Działania SEO wymagają dużej wiedzy oraz doświadczenia, jednak bez wątpienia warto zainwestować w ten segment. Dzięki odpowiedniemu pozycjonowaniu sklepu internetowego udaje się osiągnąć znakomite rezultaty.
  • Content marketing – Bill Gates ponad dwie dekady temu stwierdził, że content jest królem i ta zasada się nie zmienia. Realizując działania contentowe, np. tworząc bloga, materiały wideo, posty w mediach społecznościowych czy zewnętrzne treści, możesz osiągać kilka korzyści równocześnie. Wieloma zadaniami będziesz przy tym w stanie zarządzać samodzielnie, co pozwoli Ci uzyskać wymierne oszczędności.
  • Działania w mediach społecznościowych – atrakcyjne i prowadzone z zaangażowaniem media społecznościowe będą znakomitym uzupełnieniem sklepu internetowego. Dzięki nim nie tylko dotrzesz do nowych klientów, ale zbudujesz silną relację z osobami, które już zrobiły zakupy w Twoim sklepie internetowym. To pozwoli natomiast na stabilny rozwój.
  • Płatne reklamy: współczesny digital marketing oferuje wiele kanałów, w których możesz umieszczać reklamy swojego sklepu internetowego. Do najpopularniejszych z nich należą systemy Google Ads, Facebooka czy LinkedIN. Kampanie PPC dają oczywiście olbrzymie możliwości, można także zająć się nimi samodzielnie, jednak w wielu przypadkach racjonalne zarządzanie budżetem wymaga eksperckiej wiedzy.

9. Współpraca z zewnętrznymi partnerami

Zakładając sklep internetowy, należy także pomyśleć o współpracy z zewnętrznymi podmiotami, którzy zajmą się kilkoma istotnymi aspektami działania. W przypadku mniejszych projektów, o ile właściciel dysponuje pewną wiedzą i umiejętnościami, uda się zaoszczędzić na wsparciu technicznym dotyczącym konfiguracji platformy oraz na grafiku, który zadba o wygląd sklepu internetowego. Aby móc działać i realizować zamówienia, trzeba jednak nawiązać kilka istotnych współprac.

Umowy z firmami kurierskimi pozwolą na stworzenie stabilnych procesów oraz zaoszczędzenie funduszy na wysyłce. Tworząc e-sklep należy również zwrócić uwagę na dostępne metody płatności. Dzięki integracji sklepu z najpopularniejszymi systemami dokonywanie zakupów będzie łatwiejsze, szybsze i bezpieczniejsze. To także ważny argument przekonujący klientów do wybrania konkretnej platformy. Zagwarantuj swoim odbiorcom płatność kartą oraz dostęp do nowoczesnych systemów przelewów błyskawicznych. Im bardziej zróżnicowane metody płatności, tym lepiej z perspektywy użytkownika. Warto jednak wziąć pod uwagę, że często przekłada się to również na koszty.

10. Zadbaj o obsługę klientów

Wielu przedsiębiorców zastanawiających się, jak założyć sklep internetowy, zapomina o kluczowej kwestii, czyli odpowiedniej obsłudze klientów. Działanie w pojedynkę wydaje się dobrym modelem ze względu na ograniczenie kosztów. Często okazuje się jednak, że jest to nierealne, a na ograniczonych zasobach najbardziej cierpią klienci. Problemy z realizacją zamówień lub nieaktualizowane informacje na stronie sklepu finalnie przekładają się natomiast na problemy z utrzymaniem i pozyskiwaniem nowych klientów. Warto więc planować w szerszej perspektywie i uwzględniać w scenariuszach rozwój zespołu, w tym również o specjalistów, którzy będą w stanie koordynować poszczególne obszary działania sklepu internetowego.

Co pomoże w założeniu sklepu internetowego?

Uniwersalna odpowiedź na pytanie, jak założyć sklep internetowy, nie istnieje. Wiele zależy od skali działania oraz konkretnej branży. W każdym przypadku należy jednak uważnie analizować kwestie biznesowe i stworzyć plan działania uwzględniający różne – zarówno pozytywne, jak i negatywne czynniki. Przede wszystkim należy pamiętać, że w przypadku sklepu internetowego liczy się pomysł oraz umiejętność znalezienia oraz zagospodarowania niszy. Wyjątkowo ważna będzie również umiejętność pozyskiwania klientów od samego początku działania. Każda osoba zainteresowana rynkiem e-commerce powinna dowiedzieć się, jak założyć sklep internetowy pod względem formalnym. Podjęcie dobrych decyzji na samym początku pozwoli na minimalizację kosztów i skuteczniejsze zarabianie na sklepie internetowym.

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
Paweł 12 gru 2023 (17:16)

Chcemy utworzyć sklep internetowy magiczna paczka