Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Czy polskie startupy podbiją Chiny?

W dniu 15 grudnia br. odbyła się konferencja prasowa dotycząca eksportu polskich technologii do Chin. Dzięki Akademickim Inkubatorom Przedsiębiorczości firmy reprezentujące sektor nowych technologii wywodzące się z AIP zaistniały na dalekowschodnim rynku.

Na konferencji podsumowano misję gospodarczą w Chinach, podczas której zaprezentowano innowacyjne pomysły autorstwa przedsiębiorców prowadzących działalność w Akademickich Inkubatorach Przedsiębiorczości. W czasie pobytu w Pekinie i Szanghaju podpisano porozumienia z wpływowymi chińskimi organizacjami zrzeszającymi inkubatory przedsiębiorczości (Beijing Business Incubation Association) oraz parkami technologicznymi (Suzhan Industrial Park). Przedstawiono również program unikatowej na skalę europejską współpracy, dzięki której działalność w Chinach rozpoczynają dwie innowacyjne firmy z Polski. Poniżej wywiad z Dariuszem Żukiem(na zdj.), Prezesem Fundacji Polska Przedsiębiorcza, jednym z pomysłodawców oraz organizatorów misji.

Na jakich zasadach polskie firmy wchodzą na rynek chiński?

Dariusz Żuk: Wejście na rynek chiński przez firmy zarówno z Polski, jak i z innych krajów nie jest sprawą prostą. Zazwyczaj wymaga dużej znajomości przepisów, dopełniania formalności, posiadania odpowiednich kontaktów i zasobnego portfela. Misją Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości jest tworzenie najlepszych warunków i ułatwionego rozwoju nowych przedsięwzięć biznesowych. Dotychczas miało to miejsce na rynku polskim a obecnie jesteśmy świadkami rozszerzania tej działalności na świat.

 Zaprezentuj swój e-biznes na MamBiznes.pl. Wyślij opis na [email protected]. Codziennie nowe startupy. Zobacz największą bazę startupów >>>

Działalność w Chinach planujemy oprzeć o powstanie polsko-chińskiego inkubatora, za pośrednictwem którego firmy z Polski będą mogły prowadzić działalność w Chinach, bez konieczności osobistej obecności. Dopiero kiedy przedsięwzięcia przyjmą się na tamtejszym rynku, młodzi przedsiębiorcy będą mogli założyć pełnoprawną chińską spółkę i rozpocząć działalność np. przy wykorzystaniu środków od inwestora kapitałowego. Możliwość wejścia na rynek chiński otrzymują firmy doinwestowane przez AIP Seed Capital spośród wszystkich działających w AIP.

Czy Chiny są zainteresowane importem polskich technologii?

DŻ: Chiny są krajem, które obecnie posiada największą dynamikę rozwoju na świecie. Ta dynamika jest wynikiem nie tylko ich taniej siły roboczej, lecz przede wszystkich wdrażania innowacji oraz nowoczesnych technologii na rynku chińskim. W powszechnej opinii Chiny często są odbierane jako kraj, gdzie technologia staje się łupem nieuczciwej konkurencji, a opracowane gdzie indziej rozwiązania są kopiowane i wdrażane niższym kosztem. Tymczasem Chińczycy dostrzegają, że często łatwiej jest zakupić daną technologię od producenta niż poświęcać czas i środki na jej kopiowanie. Z tego właśnie powodu Chińczycy są bardzo zainteresowani nowymi technologiami, które mogą trafić do nich za pośrednictwem np. firm polskich.

Jakie firmy planuje na chiński rynek wprowadzić AIP w najbliższych latach?

DŻ: Dwa projekty biznesowe, które są już zdecydowane na poszerzenie swojej działalności o rynek chiński to Avidata oraz Web2Print. Pierwsza z firm zajmuje się kompleksowym odzyskiwaniem danych z nośników takich jak dyski twarde czy pamięć flash oraz posiada niemal kompletną technologię odzyskiwania danych z urządzeń mobilnych takich jak telefony komórkowe. Technologia odzyskiwania danych z telefonów komórkowych jest pierwszą tego typu na świecie. Druga firma, bazując na doświadczeniu projektodawcy w branży poligraficznej planuje wdrożenie systemu do kompleksowego zarządzania poligrafią, obsługi klientów i uproszenia realizacji zleceń.

Realizacja zleceń po raz pierwszy w takim wymiarze będzie możliwa za pośrednictwem serwisu internetowego. W AIP funkcjonuje jeszcze wiele firm, które mają potencjał do rozszerzenia działalności na skalę światową, jednak trudno jest przewidzieć w jakim czasie mogą zdecydować się na ten krok. Istotny jest fakt, że nie zmuszamy nikogo do wchodzenia na rynek chiński. Decyzję zawsze podejmuje firma a my tylko pomagamy w jej realizacji. Z naszych szacunków wynika, że z 12 projektów w które zainwestował AIP  Seed Capital 2011 roku około 4 podmiotów może rozpocząć testowanie swojego biznesu na rynku chińskim.

Na kiedy planowane jest otwarcie inkubatora w Chinach?

DŻ: Naszym założeniem jest, aby już w połowie 2011 roku firmy współpracujące z AIP w Polsce miały możliwość wejścia za naszym pośrednictwem na rynek chiński. Polsko-chiński inkubator ma pełnić rolę furtki, która znacznie uprości przejście przez biurokratyczny „chiński mur”. Przełom czerwca i lipca 2011 jest terminem, którego zamierzamy dotrzymać.

Czy planowane są otwarcia inkubatorów w innych krajach?

DŻ: Na świecie jest kilka miejsc, które tworzą dobry klimat dla działalności startupów i za pośrednictwem których warto wprowadzać polskie firmy na rynek globalny. Oprócz Chin planujemy również uruchomić  inkubator i przedstawicielstwo AIP Group w Stanach Zjednoczonych i w kolejnych dwóch krajach, ale na podanie konkretnych krajów przyjdzie jeszcze czas gdyż cały czas negocjujemy warunki.

Na czym polega innowacyjność technologii stworzonych przez firmy Avidata i Web2print?

DŻ: Avidata to projekt, który pojawił się w wyniku długoletnich badań naukowych i dotyczy unikatowej na skalę światową technologii odzyskiwania danych z telefonów komórkowych. Web2Print to projekt bazujący na doskonałej znajomości rynku poligraficznego i jego potrzeb. Jak do tej pory nie powstała jeszcze platforma, która w sposób tak kompleksowy jak w projekcie Web2 Print zaspokajałaby te potrzeby. Właśnie dlatego w obu tych przypadkach możemy śmiało mówić o innowacji na skalę światową.

– Przeczytaj inne wywiady na MamBiznes.pl

Dziękuję za rozmowę

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.