Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Nawet 200 tys. euro na własny biznes

Najważniejszy jest pomysł – o współpracy z funduszami zalążkowymi opowiada Renata Szewczyk – Kierownik Biura Projektu Funduszu Spinaker Innowacji – Inkubator BonusCard.

Co jest najważniejsze dla Państwa Funduszu, by rozpocząć współpracę z pomysłodawcą… Pomysł, zespół ludzi, dopracowany biznesplan?

Renata Szewczyk: Najważniejszy jest oczywiście pomysł. Dlatego zachęcam, by dobrze go przemyśleć i odpowiednio zaprezentować, ponieważ może mieć to wpływ na decyzję o współpracy. Oczywiście nie oczekujemy rozbudowanego biznesplanu. Biznesplan powstaje później – na etapie Preinkubacji – jako wynik wspólnej pracy Pomysłodawcy i ekspertów. W pierwszym etapie liczy się dla nas prezentacja podstawowych założeń np. opis konkurencji czy przewagi proponowanych usług/produktów nad tymi, które istnieją już na rynku. Pomóc w tym ma przygotowany przez nas Formularz Zgłoszeniowy, który określa minimalny zakres informacji potrzebnych do wstępnej oceny. Jednocześnie ma za zadanie nakierować Pomysłodawców na najważniejsze dla nas kwestie. Namawiam, żeby korzystać z tego prostego narzędzia.

Druga sprawa to zespół, który stoi za danym pomysłem. Co prawda, nie wymagamy doświadczenia w biznesie, ale niezbędna jest wiedza dotycząca obszaru, z którego pochodzi pomysł. Warto zatem wskazać osoby, które będą wspierać wdrożenie pomysłu, a w przypadku braku takich osób – najbardziej przydatne kwalifikacje Pomysłodawcy. Zachęcam też do załączania CV i innych dodatkowych materiałów dotyczących projektu. Po pozytywnej ocenie oczekujemy gotowości do rozpoczęcia współpracy i aktywnego udziału wszystkich członków zespołu.

Kto może ubiegać się o finansowanie, z jakich obszarów Państwa Fundusz poszukuje pomysłów?

RS: Każdy może być Pomysłodawcą – zarówno osoba indywidualna, jak i zespół osób. Nie ma ograniczeń wiekowych. Jedynym warunkiem jest posiadanie pełnego prawa do pomysłu. W sytuacji, gdy Pomysłodawca posiada już firmę, zakładana jest nowa spółka, a istniejąca firma może stać się jej zorganizowaną częścią. Jeżeli chodzi o preferowane obszary działalności – najbardziej interesują nas pomysły z takich dziedzin jak: chemia, energia, Internet i mobile. Są to dość szerokie pojęcia, dlatego wiele pomysłów może w sobie łączyć poszczególne branże. Akceptujemy również pomysły spoza wymienionych obszarów, o ile widzimy w nich potencjał i mają innowacyjny charakter. 

Co jeśli pomysł dla Funduszu nie okaże się interesujący… Straciliśmy czas?

RS: Absolutnie nie! Warto się zgłaszać, bo nawet jeśli pomysł nie przejdzie etapu Selekcji to informacja zwrotna wskaże jego słabe punkty (żadne zgłoszenie nie pozostaje bez odpowiedzi) i umożliwi ewentualne wprowadzenie odpowiednich zmian.Zasadniczo, im bardziej zaawansowany etap, tym więcej korzyści dla Pomysłodawcy. Preinkubacja, w ramach której przygotowuje się profesjonalną dokumentację biznesową jest dla Pomysłodawcy bezpłatna. Nawet jeśli okaże się, że pomysł nie spełnienia naszych wymogów, Pomysłodawca otrzymuje bezpłatną usługę doradczą. 

Załóżmy, że pomysł został pozytywnie oceniony na etapie Selekcji… i co dalej? 

RS: Podpisujemy z członkami Zespołu Pomysłodawcy Umowę o Preinkubację i Umowę o Zachowaniu Poufności i przechodzimy do etapu Preinkubacji. Na tym etapie, Pomysłodawca zobowiązany jest do dostarczenia kompletnej dokumentacji z nim związanej – ma obowiązek udzielania wszelkich informacji w sposób rzetelny i zgodny z prawdą. Zobowiązuje się również do udziału w spotkaniach z osobami wskazanymi przez zespół Spinakera Innowacji oraz do pisemnego potwierdzania ukończenia każdej z faz Preinkubacji. Spotkania, w których biorą udział członkowie Zespołu Pomysłodawcy i dedykowani eksperci mają na celu ocenę przyjętego modelu biznesowego i wypracowanie jak najlepszych rozwiązań. 

W wyniku wspólnej pracy powstaje dokumentacja biznesowa pomysłu m.in.: ocena z perspektywy rynku – konkurencji i potencjału; strategia wejścia na rynek – sprzedaży i marketingu; analiza zasobów ludzkich i budowy zespołu; analiza finansowa – opracowanie dotyczące finansowania projektu i rozwiązań inwestycyjnych etc. To czas, by dopracować ideę biznesową – np. przez dodanie lub ulepszenie produktu/usługi czy wskazanie odpowiednich form dystrybucji. Na podstawie tej dokumentacji, członkowie Komitetu Inwestycyjnego oceniają przedsięwzięcie i udzielają rekomendacji Zarządowi Spółki prowadzącej Fundusz.

Jeśli decyzja jest pozytywna organizujemy wdrożenie Pomysłu – przygotowujemy szczegółowe założenia wdrożenia, podpisujemy umowę inwestycyjną, powołujemy spółkę itd. i zaczynamy działać. Zaznaczam, że co do zasady, Spinaker nie angażuje się bezpośrednio w „codzienną” działalność firmy. Koncentrujemy się na celach biznesowych i doradzamy w doborze strategii.

Jakie środki możecie przeznaczyć na pojedynczą inwestycję?

RS: W zależności od potrzeb inwestycyjnych oraz założeń rzeczowych i finansowych możemy przeznaczyć od 10 do 200 tys. euro na dany pomysł. Są to środki wydatkowane w transzach i przeznaczane na wszystkie wydatki niezbędne do wdrożenia pomysłu (środki trwałe, wartości niematerialne i prawne, koszty działalności operacyjnej). Oprócz tego, gwarantujemy środki na pokrycie kosztów Preinkubacji – usług eksperckich pozwalających na przygotowanie wdrożenia.

Czy pomysłodawca jest zobowiązany do inwestowania własnych środków?

RS: Tak, ale w minimalnym zakresie – 1% wkładu własnego. To znaczy, że przy wejściu kapitałowym rzędu 800.000 PLN, Pomysłodawca zobowiązany jest wnieść tylko 8.000 PLN. Do tego dochodzi sam pomysł, który także jest wyceniany i stanowi główny wkład Pomysłodawcy.

Do kiedy można zgłaszać pomysły?

RS: Nabór jest prowadzony w trybie ciągłym. Pomysły zgłoszone w danym miesiącu otrzymują informację o wynikach Selekcji najpóźniej do końca następnego miesiąca. Wszelkie dokumenty potrzebne do zgłoszenia, dostępne są na naszej stronie internetowej w zakładce „Zgłoś Pomysł”. Jedna osoba może zgłosić kilka niezależnych pomysłów. Jak już wcześniej wspomniałam, warto próbować, bo można tylko zyskać. 

Renata Szewczyk: Tematyką funduszy unijnych zajmuje się od 2004 roku, początkowo w kontekście ich wpływu na rozwój gminy. Od 2006 roku współpracuje z firmami konsultingowymi w zakresie wnioskowania o dotacje na inwestycje dla nowych i działających przedsiębiorstw oraz realizacji projektów dofinansowanych ze środków UE. Aktualnie odpowiada za organizację i kierowanie Biurem Projektu Spinaker Innowacji – Inkubator BonusCard.

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
orko 24 wrz 2012 (11:49)

Sytuacja na rynku pracy zmusiła mnie, żeby działać na własną rękę. Przeglądałem strony z pomysłami na biznes i trafiłem na blog -http://praca.eniro.pl/2012/08/pomysl-na-biznes-sprzedaz-uzywanych-rowerow/. Zrobiłem biznes plan i uznałem, że to się opłaca. Teraz staram się o dotację z UE. Chcę zacząć sprowadzać rowery z Holandii i otworzyć mały sklep stacjonarny i internetowy.