Filiżanka kawy. Jedni piją ją rano inni po południu. Dla jednych kawa to produkt jak każdy inny a inni nie wyobrażają sobie bez niej dnia. Nawet ci, którzy nie przepadają za jej smakiem przyznają, że zapach kawy ma to coś. Czy na małej czarnej można zarobić? Osoby, które postawiły na ten biznes odpowiadają, że tak. Ich zarobki sięgają nawet kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie. Jak więc założyć kawiarnię i cieszyć się z zysków?
Klientów przybywa
Jeszcze do niedawna przeciętny Polak nie zastanawiał się jaką kawę pije i gdzie to robi. Istotne były tylko to aby kawa była sypana i najczęściej z dwoma łyżeczkami cukru. Miejsce miało drugorzędne znacznie.
Dziś coraz więcej osób zaczyna doceniać dobrą kawę oraz miejsca, w których takowa jest podawana. Klient jest skłonny zapłacić więcej, aby mieć pewność, że dostanie produkt wysokiej jakości. Zmieniają się więc zwyczaje konsumentów i rośnie popyt na usługi świadczone przez powstające jak grzyby po deszczu kawiarnie. Serwują one najróżniejsze rodzaje kaw a wszystko po to by zadowolić coraz bardziej wybrednego klienta.
Zadbaj o jakość
Rzeczywiście liczba klientów w naszej kawiarni stale rośnie – przyznaje Tomasz Adamski prowadzący wrocławską kawiarnię. Prawdą jest również, że wraz z popytem rosną wymagania klientów, którzy o kawie wiedza coraz więcej – dodaje przedsiębiorca. Oferta musi stale wzbogacana bo w innym wypadku klient napije się kawy, ale u konkurencji. Także obsługa musi być na odpowiednio wysokim poziomie gdyż dziś nie wystarczy już tylko pracownik, który poda kawę i wystawi rachunek.
Personel powinien znać się na kawie i doradzać swoim klientom. Aby zapewnić odpowiednią jakość kawy oraz właściwy poziom obsługi, właściciele lokali coraz częściej korzystają z usług wyspecjalizowanych firm, które badają jakość serwowanej kawy a także szkolą personel. Pracownicy muszą być przygotowani na trudne pytania klientów- śmieje się Pan Tomasz.
Lokal przede wszystkim
Kluczową kwestią każdej działalności gastronomicznej jest lokalizacja biznesu. Nie inaczej jest w przypadku kawiarni. Tutaj lokal odgrywa pierwszorzędną rolę. Miejsce, w którym otworzymy kawiarnię bardzo często decyduje bowiem o powodzeniu bądź porażce naszego biznesu. Nietrudno się domyśleć, że najlepsze miejsca na lokal z kawą to centra miast. Tam właśnie przewija się codziennie najwięcej potencjalnych klientów, których stać na wypicie małej czarnej.
Niestety każdy kto otwierał lokal w centrum miasta wie z jakimi kosztami wynajmu to się wiąże. Za dobrą lokalizację trzeba bowiem słono zapłacić i musimy się z tym liczyć jeżeli poważnie myślimy o tym biznesie. Alternatywą dla lokalizacji w centrum miasta mogą być różnego rodzaju centra handlowe i biurowce gdzie również możemy liczyć na sporą liczbę amatorów dobrej kawy.
Wynajęcie lokalu nie kończy jednak naszych wydatków związanych z lokalizacją kawiarni. Miejsce, w którym będziemy podawać kawę musi być bowiem odpowiednio dostosowane do tego rodzaju działalności. Nie obędzie się więc bez toalet o odpowiednim standardzie oraz szatni. Będziemy się musieli także zadbać o klimatyzację oraz nagłośnienie. Adaptacja lokalu do potrzeb kawiarni wiąże się zwykle z koniecznością remontu, którego koszty, w zależności od naszych potrzeb i pomysłów dekoracyjnych, wyniosą od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych.
Koszty te ominą tych, którzy zdecydują się na kawiarnię w centrum handlowym, gdzie zarówno toalety jak i szatnia są już zapewnione przez właściciela nieruchomości. Nie będziemy musieli się także martwić o klimatyzację oraz nagłośnienie. Jeżeli już mowa o nagłośnieniu to musimy pamiętać o tym, że za odtwarzanie w lokalu muzyki jesteśmy zobowiązani do uiszczenia z tego tytułu stosownej opłaty w ZAIKS. Ostatnią istotną kwestią przy wynajmowaniu lokalu jest czas, na który umowa najmu jest podpisywana. W przypadku lokalu w centrum handlowym umowa zawierana jest zazwyczaj na okres od 2-6 lat.
Wyposażenie
Gdy znaleźliśmy już lokalizację dla naszego biznesu przychodzi czas by lokal odpowiednio wyposażyć. Mówiąc o wyposażeniu mamy na myśli zarówno wystrój lokalu jak również wszelkie sprzęty, niezbędne przy prowadzeniu kawiarni. Wystrój lokalu ma dla klienta duże znaczenie dlatego warto przywiązywać do tej kwestii wagę. Postarajmy się o odpowiednie meble oraz oświetlenie. W tych kwestiach najlepiej skorzystać z usług projektanta wnętrz, który zadba o wygląd lokalu.
Oczywistym jest, że urządzając kawiarnię musimy zadbać o bar oraz odpowiednią ilość stołów i krzeseł. Skoro mamy podawać kawę to chyba nikogo nie zdziwi, że konieczny będzie także zakup dobrej jakości ciśnieniowego ekspresu do kawy. Oprócz tego musimy się zapatrzyć w profesjonalny młynek do kawy oraz filtry do wody. Zapewne przyda nam się również maszyna do bitej śmietany, a także czekoladziarka dla miłośników gorącej czekolady.
Jeżeli naszą ofertę chcemy wzbogacić o naturalne soki to wiąże się to z koniecznością zakupu sokowirówki lub wyciskarki. Aby schłodzić napoje warto zakupić także kostkarkę lodu. W żadnej kawiarni nie może zabraknąć także stołu chłodniczego, zamrażarki oraz chłodziarki. Urządzenia te przydadzą się nam przy sprzedaży ciast, lodów, napojów czy kanapek. Jeżeli w naszym lokalu chcemy serwować ciepłe posiłki to do listy zakupów powinniśmy dopisać mikrofalówkę i opiekacz.
Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że równie ważny jak sama kawa jest sposób jej podania. Nie obejdzie się więc bez gustownych filiżanek, talerzy, szklanek i sztućcy. Bardzo często tego rodzaju wyposażenie zapewniają dostawcy kawy. Alternatywnym rozwiązaniem jest zakup naczyń z nadrukiem symboli kawiarni. Wszystkie te zakupy powinny zagwarantować, że klient wyjdzie z naszej kawiarni zadowolony. Kiedy jednak goście opuszczą lokal wszystkie naczynia trzeba będzie pozmywać. Bardzo przydatnym sprzętem będzie w tej sytuacji zmywarka. Wniosek po powyższej analizie jest jeden. Zanim w naszej kawiarni zasiądą pierwsi goście czeka nas naprawdę sporo wydatków.
Zaopatrzenie
Jak już zostało powiedziane, otwierając kawiarnię musimy postawić na jakość. Jeżeli chcemy by przybywało nam lojalnych klientów nie możemy sobie pozwolić na towar drugiej kategorii. Wszystkie produkty powinny być najwyższej jakości gdyż odbiorca naszych usług jest klientem bardzo wymagającym. Z kwestią jakości bezpośrednio wiąże się problem zaopatrzenia. Bardzo ważne jest abyśmy zadbali o dobrych dostawców gdyż oni gwarantują wysoką jakość towaru.
Kawa, herbata, ciasta, kanapki i inne posiłki to produkty, w które zaopatrywać nas będą właśnie dostawcy. Nie starajmy się oszczędzać i piec ciast we własnym zakresie czy wstawać rano by przygotować odpowiednią ilość kanapek. Oszczędności są tu bardzo pozorne gdyż w tym czasie moglibyśmy się zająć ważniejszymi sprawami. Najważniejszym towarem jest rzecz jasna kawa. Jak mówią osoby doświadczone – za kilogram dobrej jakości kawy trzeba zapłacić około 100zł, ale wyższe kwoty też wchodzą w grę. Wszystko po to by spełnić każdą zachciankę naszego klienta – śmieje się Pan Tomasz.
Ile wydać żeby zacząć?
Zakładając każdą firmę niezbędne jest poniesienie wydatków początkowych. W przypadku kawiarni koszty te są znaczące. Wynajem i adaptacja lokalu, zakup wyposażenia oraz towaru dają razem sumę, która robi wrażenie. Czasami wstępne wyliczenia doprowadzają do tego, że otwarcie kawiarni kończy się na etapie planowania. Nie każdy jest bowiem świadomy z jakimi kosztami taka działalność się wiąże. Pamiętajmy, że przedstawione poniżej szacunki mają wyłącznie zarysować potencjalne wydatki ponieważ faktyczne koszty rozpoczęcia tego biznesu zależą od bardzo wielu czynników. Ile więc orientacyjnie musimy wydać, aby otworzyć kawiarnię?
Koszty początkowe
- projekt i wystrój lokalu: 25 – 100 tys. zł - adaptacja lokalu(instalacje gazowa, elektryczna, woda itp) 10-50 tys. zł - bar: 7-9 tys. zł - stoły i krzesła: 2-5 tys. zł - ekspres do kawy: 7-20 tys. zł - młynek do kawy: 200-700zł - filtry wodne: 500-3000zł - filiżanki: 500-2000zł - maszyna do bitej śmietany: 2-4 tys. zł - mikrofalówka: 500-1500 zł - sokowirówka: 1-1,5 tys. zł - zmywarka: 3-5 tys. zł - zamrażarka: 2-4 tys. zł - stół chłodniczy: 5-8 tys. zł - piecyk: 1-2 tys. zł - kasa fiskalna: 3-4 tys. zł - przeszkolenie pracowników: 200-500 zł/os. - strona internetowa: 1,5-3 tys. zł - materiały reklamowe: 500-1000 zł
Koszty miesięczne
- wynajem lokalu: 7–12 tys. zł/mc - personel: 4 osoby x 2,5-3 tys. zł
- media: 2-4 tys. zł
- pozostałe opłaty: 1-2 tys. zł
Czy otwarcie kawiarni może być dobrym pomysłem na biznes? Osoby znające specyfikę tej branży zgodnie twierdzą, że tak. Przyznają jednak, że niezbędne nakłady są spore a na zyski trzeba cierpliwie poczekać. Jeżeli spełnimy trzy warunki a więc, atrakcyjną lokalizację, wysoką jakość oraz dobrą obsługę, to na brak klientów nie powinniśmy narzekać.
Grzegorz Marynowicz
MamBiznes.pl
* Fragmenty artykułu powstały w oparciu o publikację "Gazety prawnej" pt. "Jak założyć kawiarnię" autorstwa Pani Ewy Usowicz
no troche przesadziliscie z tymi kosztami , chodzi o zachecenie a nie o zniechecenie prawda ? np najdrozsza mikrofalowka kosztuje 500 zl ; )
jfgugyj2008-10-28 11:27:24
trtra poczytaj o sprzęcie gastronomicznym a nie AGD
PPP2008-10-29 03:44:04
Expres do kawy dostarcza firma za 100 zł(leasing
emeczka2008-12-28 13:34:33
przesadziliście zarówno z ilością sprzętu potrzebnego jak i z cenami
jazzy2009-01-04 12:58:39
jak myslicie czy bez nakladow wlasnych (oprocz pracy+ niewielki wkład ewentuanie) )tylko z kredytu mozna taki biznes rozpoczac?
ww2009-01-12 17:03:04
nie mozna! koszty zdecydowanie zanizone! koszt uruchomienia kawiarni w C H to ok 600tys.
Beza2009-01-30 13:27:42
Wiele z tych wyliczen jest zawyzonych. Cena wynajmu jest inna w centrum handlowym a inna w centrum miasta. Najwazniejszy jest dobry ekspres, dobra mieszanka i duzooooo cierpliwosci. Powodzenia
riddick2009-03-14 15:45:25
moj znajomy otworzyl kawiarnie. min to 150-200 tys zl. poza tym zmienily sie przepisy , na lokal musi byc min 150 m2, same pomieszczenia socjalne to 50m2, chyba ze otworzysz kawiarnie na wzor prl ale nie licz na klienta ...
ella2009-03-18 13:51:37
mmmm ,czy mozesz napisac o jakie przepisy chodzi,ze trzeba miec 150m2?Troche dziwne...
madlen2009-03-24 17:03:06
chyba sorry za wyrazenie ale zwariowaliscie z tymi cenami
:))))))2009-03-27 15:51:20
Z cenami napewno przesadziliście, ale ogólnie fajny tekst :) A jeżeli chodzi o te 150m2 to chyba komuś się pomyliło.... Jak można komuś narzucać jakiej wielkości ma mieć lokal?
krzyś2009-04-09 00:21:50
mam do dyspozycji 20 tys zl sprzet biorę w leasing lokal 30 m przytulny z ogródkiem za 1 tyś wynajem.myślicie ze się uda?????
mariano~2009-04-16 17:34:59
wasze wypowiedzi to bzdury 0% wiadomości na temat kawiarni i wkładu finansowego. pozdrowienia
mariano~2009-04-16 17:38:41
krzyś jeśli masz olej w głowie to ciężką pracą i własnym wkładem fizycznym oraz pomocą przyjaciół dasz radę, musi Cię to pochłonąć!!! powodzenia
Kawoszka2009-04-18 00:08:28
A moja znajoma otowrzyla kawiarnię z minimalnymi środkami własnymi.Liczy się pomysł.Uważam że np.bardzo dobrą czekoladę na gorąco można przygotować bez specjalnego sprzętu,co mi po sprzęcie który był owszem w innej kawiarni,ale działa tylko zimą i chłodnego wieczoru letniego się jej nie mogłam napić.Inna moja znajoma właśnie zaczęła urządzać bar od super,hiper najdroższego sprzętu i po dwóch miesiącach zamknęła biznes,bo tak naprawdę nie miała żadnego oryginalnego pomysłu na ten lokal.
zdegustowana płacami2009-04-27 17:05:03
W jakiej kawiarni personelowi płaci sie od 2,5 - 3 tys. ??? Oczywiscie tak powinno byc, ale i tak wszyscy idą po kosztach najczesciej oszczedzajac na pracowniku bo przeciez mozna wziac Studenta powiedziec mu ze nie ma dowiadczenia i wyzyskiwac go za najnizsza krajowa.
Ala2009-04-28 21:12:48
Pani Ida@ Zgodnie z Pani sugestią dodaliśmy informację o Pani Ewie Usowicz. Dziękujemy za zwrócenie na to uwagi
Jon2009-05-03 11:50:43
Mlynek 200-700 zł?! To chyba jakis Krups z marketu. profesjonalny mlynek, niezbedny w kawiarni (np. Mazzer Super Jolly) to min. 3 tys zł.
lucas2009-05-10 10:09:19
Na fajną kawiarnię wystarczy 100 tyś pln. (całość)
właściciel2009-05-21 10:05:15
ale o czym tutaj jest mowa??? jakieś 6m-cy temu założyłem kawiarnie i wydałem jakieś 120tyś zł! mam dobry sprzęt i fajny lokal 54m:) dużo klientów stałych którzy są zadowoleni i to bardzo:) zatrudniłem dwóch pracowników którym płacę 1900zł netto/m-c i też są bardzo zadowoleni:) lokal urządzony przeze mnie i znajomych... powodzenia w zakładaniu biznesu
anies2009-06-25 22:45:49
witam serdecznie,mam pytanie do Pana wlasciciela- na co nalezy zwrocic szczegolna uwage przy zakladaniu kawiarni?obecnie mieszkam i pracuje w Irlandii,planuje powrot do Polski w polowie przyszlego roku i chcialabym otworzyc kawiarnie z dobrej jakosci kawa:-) z gory dziekuje za odpowiedz pozdrawiam
dorotka2009-08-12 14:06:23
Kawiarnia to nie sam ekspress i młynki. a gdzie inne "duperele? "chociazby lodówki, zamrażalka, kostkarka, wyciskarki do owoców, blendery :) To ciągła inwestycja- pochłania naprawdę wiele pieniedzy. natomiast można oczywiście sporo zarobić pod warunkiem, że jest sie cierpliwym, że ma sie pomysł na to miejsce. Otworzyc bo otwirzyć - to bez sensu. Trzeba być pasjonatem!
Ana24842009-10-01 21:11:02
Oczywiście, na pewno trzeba włożyć dużo pieniędzy aby działalność odniosła sukces, ale jeśli na początku urządzimy lokal skromnie ale przytulnie i powoli będziemy rozkręcać interes, to myślę że powinno również sie udać. Najważniejsze aby to pokochać i widzieć w tym pasję,a wszystko pójdzie zgodnie z planem
MADZIULA2009-11-07 10:02:20
jesli juz chodzi otwarcie przytulnej kawiarni to sa dotacje z unii jak i rowniez z biura pracy,na zakup sprzetu i zatrudnienie pracownikow,rowniez za ciasto mozna zaplacic po sprzedazy z wszystkim mozna sie dogadc,zycze powodzenia bo kawiarnie robia teraz szal na rynku,dla ludzi na poziomie,pozdrawiam
grodek2009-12-12 20:45:46
Witam ja mam taki plan na kawiarnie jak policzyłem to na start potrzebne bedzie koło 80tys zł tylko to jest plan na małą kawiarnie i nie w samym centrum
Bao2010-01-04 12:28:44
Cześć mam do dyspozycji jakies 150 tys zl.Planuje otworzyc kawiarnie z kawa i jakims jedzonkiem typu ciastko,jakis hamburger itp.Mieszkam w nieduzym miescie.Jakie pozwolenia w tym na alkohol mi sa potrzebne lub gdzie mozna sie zglosic zeby ktos kompetentny pomogl w otworzeniu swojej dzialalnosci.
pozdarawam
maślana2010-01-11 13:51:44
Nie... tylko nie hamburger w kawiarni, błagam tylko nie to. Chcesz zrobić z kawiarni barek rodem z dworca PKP? Kawiarnia to przede wszystkim klimat, który tworzą wystrój (nie żadne burgundowe ściany), klienci, jakość podawanej kawy, obsługa, oprawa muzyczna i towarzyszące temu inne kwestie. To biznes dla ludzi, którzy kochają gościć innych, którym będzie to sprawiało satysfakcję, którzy oddadzą każdą minutę w ciągu dnia, by być i delektować się tym, że sprawiają komuś przyjemność.
Marzena2010-01-12 21:19:20
prawda jest taka ze jak połączy się pasję z odrobiną przedsiębiorczości to każdy biznes wypali
Karo2010-02-05 15:47:28
A czy ktos z Was prowadzil kawiarnie w nieduzym i niezbyt zamoznym miasteczku? Czy w takich miejscach ma to wogole sens czy tam ludzie raczej uwazaja wyjscie na kawe za zbedny wydatek?
Anita2010-02-21 22:44:32
Pewnie, że tak!Powodzenia. trzymam kciuki
Moni2010-02-24 07:36:46
Moim marzeniem jest otwarcie kawiarni w turystycznym miasteczku. Latem moze byc sporo klientow, ale po sezonie na pewnio mniej. Tylko w mojej naiwnosci sadzilam, ze potrzebne bedzie znacznie mniej, liczylam na 50 tys. Juz ktorys dzien z rzedu przegladam kazde mozliwe info na ten temat.
Mil2010-04-13 14:22:32
Jak myślicie po jakim czasie można liczyć na zwrot poniesionych kosztów?
Koki2010-04-14 20:32:07
do tego trzeba cierpliwości i czasu
wozu 19772010-04-21 15:39:41
ok zgadzam sie z tymi kosztami ale jezeli chodzi o wyposarzenie np. filizanki i inne drobiazgi to daja reklamodawcy np. danej kawy czysz nie ?a moze sie myle!prosze o opinije na ten temat
ddd2010-05-03 23:07:59
czesc wszystkim mam restauracje w samym centrum miasta w kamienicy na rynku obok posiadam lokal 30 m2 i chcialbym otworzyc tam wlasnie kawiarnie posiadam wszystkie w.w przedmioty po za ekspresem profesjonalnym (mam seaco incanto) jak myslicie warto sie brac za kawiarnie?? dodam ze jestem wlascicielem kamienicy i nie place czynszu. dzieki
profesionalny ekspres2010-07-07 02:01:10
Ale ty jesteś niesamowita, masz swoją kamienicę i nie płacisz czynszu:) łał
łał2010-07-28 19:11:36
łał
wow2010-07-28 19:12:15
wow
łał wow!2010-07-28 19:12:51
niesamowita
help2010-08-09 07:37:19
Witam czy 180tys zl. starczy na otwarcie kawiarni w wynajmowanym lokalu za ok. 15 tys zl. miesiecznie w centrum Warszawy.
180tys przaznaczone bedzie na wyposazenie lokalu,projekt architektow,remont.
Lokal 140 m co o tym sadzicie?
Ja wlasciciel (po kursie dla poczatkujacych baristow )+1 dobry barista i kelnerka.
blu2010-09-03 14:49:32
Czy sa dotacje na otwarcie kawiarenki,czy ktos moze juz o cos takiego sie staral.Mozecie cos na ten temat napisac.
krakow2010-11-20 14:35:00
witam czy w kawiarni wymagana jest 2 toaleta dla personelu ??
jop2010-12-30 00:10:38
Nie, cała załoga lata do toalety dla klientów. pozdro
wlasnaknajpa2011-03-06 23:17:40
Myślę, że 180 tys styknie :)
Tomi2011-07-28 11:30:48
koszty niesamowicie przesadzone.
Jestem studentem, od dłuższego czasu planuje założenie własnej kawiarni, zrobiłem też własne wyliczenia wstępne i były dużo niższe.
np projekt - kto o zdrowych zmysłach wywali 100 tys na projekt inwestycji która nie gwarantuje zysków przez 1 rok działalności? taki projekt można mieć za 5 tys. wystarczy napisać ogłoszenie i umieścić w najbliższej ASP chętnych nie zabraknie :)
pozostałe koszty też nieco nadwyraz. pierwszy sprzęt można wziąść w leasing lub kupić używkę :)
kajbar2011-09-08 11:47:39
Proszę o pomoc mam mały lokal nad morzem czynny tylko w sezonie chciałbym założyć kawiarenkę de-serownię.Wyposażenie planuję kupić używane czy mam szanse zrobić to za 30.tys
mr132011-09-28 10:38:50
Koszt małej kawiarni 60 - 80 m2 to około 150 tys - 200 tys.Wszystko zależy w jakim stanie jest lokal, czy ma przyłącza wodne, kanalizacyjne, gazowe, energetyczne (np.koszt przyłączenia 21 MW to 3,5 tys.) Wystrój lokalu można zaprojektować samemu, ale potrzebny jest jeszcze projekt technologiczny (koszt 1 tys.- 3 tys.,)badanie wody 450 zł itp. Jeżeli chodzi o sprzęt to fakt, profesjonalny ekspres ciśnieniowy to koszt 15 tys. - 30 tys. zł. Oczywiście można wydzierżawić ekspres od firmy rozprowadzającej kawę, ale warunkiem jest limit zakupów + opłata za dzierżawę ekspresu. Poza tym jeszcze zakup lodówki, zamrażarki, kostkarki do lodu itp. Pamiętajmy, że to sprzęt gastronomiczny, a on nie jest tani, nawet używany. Do tego jeszcze stoliki, krzesła, albo fotele...Zanim zaczniecie wydawać proponuje kilka razy przeliczyć, zrobić porządny biznes plan, uwzględniający nawet bardzo drobne koszty. Wiem o czym piszę bo mam kawiarnię.
Anka2012-01-17 19:26:20
Witam,a czy ktoś mógłby się wypowiedzieć na temat dotacji ,dofinansowania na taką kawiarnię??od czego zacząć??
pomysłowa2012-01-31 10:48:58
Witam, zastanawiam się nad otwarciem kawiarni ... i przecież nie trzeba mieć od razu ekspresu za kilka tysiecy !!! Można już kupić np taki cafissimo albo nespresso na kapsułki za około 400zł a z czasem zakupić większy i bardziej profesjonalny.
W ikei można kupić super sprzęt i meble do kawiarenki a w artykule mocno przesadzone ceny.
Markiza2012-03-02 14:58:02
@Pomysłowa, jako częsta bywalczyni przeróżnych przybytków z kawą mogę powiedzieć, że jak już mam wydać te 7zł czy 8zł to na profesjonalną kawę a nie coś co sobie mogę w domu zrobić. Myślę, że nie tylko ja mam takie zdanie. Oszczędzając na najbardziej kluczowym z urządzeń możesz tych oczekiwanych zysków w ogóle nie osiągnąć i zamiast po jakimś czasie inwestować w profesjonalny sprzęt będziesz zamykać cały interes. Nie mam doświadczenia w prowadzeniu takiego interesu, ale gdybym zobaczyła, że moja kawa powstała przy użyciu nespresso to bym nie wróciła do takiej kawiarni. Pomyśl czy ktokolwiek będzie chciał płacić za domową kawę u Ciebie tyle samo co za profesjonalną w lokalu obok. Wydaje mi się że na wszystkim możesz oszczędzać, ale na ekspres można się szarpnąć, zwłaszcza, że używany może być ponad połowę tańszy.
3kropek2012-04-07 17:50:33
Jeżeli ktoś jest zainteresowany sprzętem do kawiarni to proponuje skontaktować się z firmą Multi Gastro z Krakowa, obsługują praktycznie całą Polskę, mają super podejście i fajne ceny. Poniżej link do ich sklepu: http://sklep.multigastro.pl/kategoria,22,Profesjonalne-ekspresy-do-kawy
Aga2012-04-14 10:51:51
@pomysłowa
Chcesz mieć cafissimo w "kawiarni"?! No weź... nie żartuj, to tak jakby w salonie samochodowym sprzedawać gokarty! Raczej rynku z taką kawą nie zawojujesz. Ja bym na twoim miejscu pogadał z kimś kto się zna na prowadzeniu kawiarni, by głupio nie wtopić z takimi pomysłami. Ze swej strony mogę polecić stronkę: www.otwieramykawiarnie.pl. Mi pomogli. pozdrawiam Aga
Gośka2012-04-20 20:01:22
Aga, dzięki za info o stronie. Napisałam i dostałam odpowiedź. Współpraca bardzo udana, a ludzie widać że znają się na kawiarniach.
Co do tych opinii powyżej to niezupełnie jest tak, że od razu potrzeba 150-200tys. Ja swoją kawiarnię otworzyłam za 80tys (60m2).
Trzeba tylko wiedzieć jak lub zapytać kogoś, kto się zna.
Dodaj komentarz
Sukces w sprzedaży nie zależy od tych, których ty znasz. Ważne jest, kto chce poznać Ciebie
Prawie 400 tys. osób skorzystało już z ulgi na ZUS dla startujących przedsiębiorców. Co ważne, nie zmniejszyła się liczba firm płacących składki zgodnie z podstawową stawką