Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Czy warto tworzyć kolejny serwis społecznościowy?

Portale społecznościowe przeżywają obecnie rozkwit. W mediach co chwilę pojawiają się informacje o rozwoju serwisów takich jak nasza-klasa.pl. Znajomych często mówią o portalach Grono, Fotka czy Goldenline itp. Taka popularność rodzi pokusę naśladownictwa i podjęcia próby wykrojenia dla siebie kawałka z tego tortu, który wydaje się być bardzo duży i wartościowy. Czy jednak sukces odniesiony przez innych nie stanie się naszą porażką, gdy zechcemy go powielić?

Zanim zabierzemy się za tworzenie własnego serwisu społecznościowego musimy realnie ocenić szansę jego powodzenia.

Zwłaszcza w sytuacji, gdy realizacja projektu wiąże się z pozyskiwaniem funduszy od osób trzecich lub poważnych instytucji (banki, dotacje agencji rządowych). A takie fundusze mogą być potrzebne. Co więc należy zrobić?

Nisza – czyli zastanów się nad ideą serwisu

Za każdym z portali społecznościowych, które odniosły sukces, kryje się idea, pomysł, na którym opiera się przedsięwzięcie i który przynosi wymierne zyski:

– w przypadku naszej-klasy.pl jest to odświeżanie starych znajomości połączone z przynależnością do konkretnej grupy osób. Prosty pomysł na skupianie społeczności klasowych po latach zaowocował dotarciem do ludzi, którzy wcześniej nigdy nie używali innych serwisów społecznościowych,

– twórcy serwisu Przeznaczeni.pl doszli do wniosku, że ludzie korzystają z portali społecznościowych, bo tak naprawdę chcą się ze sobą spotykać w świecie rzeczywistym (w tzw. „realu”). I nie chodzi tu o randki, ale o grupowe (!) wyjazdy, pielgrzymki, zabawę itp. W tym wypadku sukces jest tym większy, że ludzie płacą za możliwość korzystania z serwisu i to nie małą kwotę. Twórcy serwisu znaleźli sensowną niszę, która ma inne potrzeby niż reszta i jest w stanie płacić realne pieniądze za to, żeby wejść do klubu.

Na czym chcesz zarabiać?

Zastanów się, w jaki sposób Twój serwis społecznościowy będzie generował przychody. Czy będą to:

– reklamy (jeśli tak, to w jaki sposób zamierzasz przyciągnąć reklamodawców?),
– płatny dostęp do serwisu (za dostęp do jakich treści czy funkcjonalności użytkownicy będą skłonni zapłacić?) – sukces może być tu związany z wyborem odpowiedniej niszy rynkowej i odpowiednimi potrzebami z nią związanymi, które potrafisz zaspokajać lepiej niż inni,
– opłaty za korzystanie z pojedynczych usług (tzw. usług premium).

W przypadku opłat od użytkowników musisz zastanowić się nad sposobem ich pobierania. Do wyboru masz płatności za pośrednictwem SMS lub korzystanie z serwisów płatniczych umożliwiających zapłatę on-line z konta bankowego lub przy pomocy karty płatniczej.

Sprawdź, jaką masz konkurencję

Jeśli masz już pomysł na swój serwis, sprawdź na ile silna i liczna jest konkurencja. W przypadku, gdy w Internecie istnieje wiele podobnych serwisów (np. serwisów pozwalających na gromadzenie zdjęć), zastanów się, czy Twój pomysł wniesie coś nowego. Coś, co spowoduje, że zgromadzisz wokół siebie dużą społeczność, której przeważająca część korzysta obecnie z serwisów konkurencji. Jeśli taka wartość dodana nie istnieje – może lepiej zrezygnować z przedsięwzięcia?

– Jak założyć sklep internetowy?

– Automaty vendingowe to niezły biznes

– Jak założyć prywatne przedszkole?

– Otwieramy własny pub

– Jak zarabiać na domenach?

Warto też przyjrzeć się potrzebom internautów z lokalnego punktu widzenia. Amerykański serwis Classmates.com, na pomyśle którego bazowali twórcy nasza-klasa.pl, przyniósł milionowe straty. W Polsce natomiast nasza-klasa.pl odniosła bardzo duży sukces. Różnica może kryć się w uwarunkowaniach kulturowych i socjologicznych danego kraju. Tak wielki sukces naszej-klasy.pl nie byłby możliwy bez odpowiednio dużej liczby internautów w Polsce będących w wieku, w którym z chęcią wracają do kontaktów z lat szkolnych.

Oceniając siłę konkurencji przestudiuj statystyki.

Sprawdź jakie masz możliwości techniczne

Serwis społecznościowy z założenia ma przyciągnąć dużą grupę użytkowników. Jej wielkość jest uzależniona od szeregu czynników – od idei serwisu poczynając, na działaniach promocyjnych kończąc.

Twórcy portali społecznościowych muszą liczyć się z tym, że ich projekty w przypadku odniesienia sukcesu będą miały dużą oglądalność. Liczba wizyt może wzrosnąć lawinowo. Zwłaszcza np. po informacjach, które ukażą się w mediach. W związku z tym, musisz zadać sobie m.in. takie pytania:

– jak dużą liczbę wizyt jest w stanie wytrzymać mój serwer?
– czy mam możliwość zwiększenia jego wydajności:
– jak szybko mogę to osiągnąć?
– ile będzie mnie to kosztować?

Czy to jest bezpieczne?

Jeśli planowany przez Ciebie serwis ma gromadzić informacje o użytkownikach musisz dołożyć starań, by podawane przez użytkowników dane były bezpieczne. Portal nasza-klasa, w momencie dużego wzrostu popularności, przeszedł kontrolę Głównego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Policz, czy Twój pomysł broni się ekonomicznie

Gdy doszedłeś do wniosku, że masz świetny pomysł na serwis społecznościowy, który przyniesie Ci zyski, pobije konkurencje, będzie miał odpowiednie zaplecze techniczne itd., opracuj biznes plan. Nie bój się tego pojęcia.

Bardzo często do podjęcia najważniejszej decyzji – czy rozwijać pomysł, czy też szukać innego pomysłu – wystarcza prosty rachunek, uproszczony biznes plan.

Większość niezbędnych danych o kosztach i możliwych przychodach jesteś w stanie zdobyć przeszukując Internet i wysyłając zapytania do firm świadczących usługi, z jakich planujesz skorzystać.

Jeśli pomysł obroni się w prostym rachunku, przejdź do opracowania pełnego biznes planu. Pomogą Ci w tym artykuły umieszczone na tym portalu

Rozważ możliwości finansowania projektu

Jeżeli z Twoich obliczeń wynika, że projekt ma szansę być dochodowym, zastanów się jak zdobyć pieniądze na jego realizację (jeżeli sam nie posiadasz wystarczającej kwoty). Masz parę możliwości pozyskania środków:

– pożyczka od rodziny lub znajomych,
– kredyty bankowe,
– fundusze pożyczkowe,
– kapitał pozyskany od inwestorów (fundusze zalążkowe „Seed”, fundusze Venture Capital).

– Otwieramy firmę sprzątającą

– Jak założyć sklep ze zdrową żywnością?

– E-kasyno, salon gier a może bukmacher?

– Czy na agencji turystycznej można zarobić

– Pralnia samoobsługowa to dobry biznes

Zanim więc ruszysz do prac nad stworzeniem serwisu społecznościowego dokładnie przeanalizuj czy Twój projekt ma szanse powodzenia. Może się bowiem okazać, że albo taki projekt już istnieje albo Twój pomysł nie ma żadnego ekonomicznego uzasadnienia. Dzięki dogłębnej analizie bardzo często zaoszczędzimy czas i pieniądze a także unikniemy niepotrzebnych rozczarowań.

Polecamy:

– W poszukiwaniu drugiej Naszej klasy

– Polacy inwestują w rumuńską Naszą klasę

– Powstaje katolicka Nasza klasa

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.