Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Jak pisać teksty promocyjne?

Co odróżnia firmy, które kwitną od tych, które mają trudności z pozyskiwaniem nowych klientów? Czasem bardzo niewiele. Ich teksty promocyjne. Z zawodowej ciekawości zawsze uważnie czytam informacje o produktach i usługach, które otrzymuję mailem lub pocztą. Niedawno otrzymałam wiadomość od lokalnego providera internetowego. Od kilku lat jestem jego zadowoloną klientką.

Internet działa prawie bez zakłóceń, a nieliczne awarie są szybko rozwiązywane przez uprzejmych techników. Niestety, siła perswazji zawarta w wiadomościach e-mailowych, jakie otrzymuję od tej firmy, jest niewielka.

Przede wszystkim dlatego, że są pisane w taki sposób jakby informacje, jakie korzyści mogę odnieść z określonej usługi i z kim mam się w tym celu skontaktować, były najbardziej strzeżonymi tajemnicami autora. Wiadomościom brak nie tylko personalizacji, ale też linku do dodatkowych informacji na temat czasu lub zasięgu obowiązywania oferty. Brak nawet URL firmy.
Poniższy e-mail, który dostałam ostatnio, nie był, więc, dla mnie zaskoczeniem (zachowałam oryginalną interpunkcję).

Temat wiadomości: INFORMACJA – Pamiętaj o tej promocji – [nazwa promocji]

[nazwa promocji]

Jeżeli jesteś już naszym klientem, poleć nasze usługi swoim znajomym.
Za każdą nowo poleconą osobę otrzymujesz od firmy miesiąc za złotówkę, 1 miesiąc korzystania z Internetu za 1 zł brutto
Z nami oszczędzasz więcej
Twoi znajomi otrzymują niezawodne, stałe łącze bez limitów, bez ograniczeń, a Ty – miesiąc korzystania z Internetu bez opłat.
Osoba, której polecisz nasze usługi musi mieszkać w obrębie objętym naszym zasięgiem.
Z nami zawsze, prosto, tanio, bez ograniczeń
Pozdrawiamy
[nazwa firmy]

Pomyślałam, że również ta firma inwestuje czas pracowników w działania, z których stopa zwrotu jest poniżej oczekiwań. Jak większość małych firm w Polsce, prawdopodobnie przygotowuje teksty swoich ofert samodzielnie, jednak nie uczy się technik tworzenia dobrych tekstów perswazyjnych. Co więcej, nie poświęca temu nawet wystarczająco dużo czasu i uwagi. W rezultacie, jej sprzedaż może być znacznie niższa niż mogłaby być przy wykorzystaniu profesjonalnych tekstów, a wiele, nawet atrakcyjnych akcji marketingowych, nie przynosić oczekiwanych rezultatów. Co za strata okazji!

Napisałam wiadomość, która, podobnie jak powyższa, zachęca do polecania znajomym oferty firmy. Za cel przyjęłam pokazanie wymiernych korzyści, jakie odniesie klient, decydując się na skorzystanie z oferty.

Temat wiadomości: Płać mniej za dostęp do Internetu
Witaj Joanno!
Czy chciałabyś płacić mniej za korzystanie z Internetu, a przy tym pomóc komuś, kogo lubisz?
Teraz jest to możliwe. Po prostu powiedz swoim znajomym, która firma dostarczy im niezawodny, stały dostęp do Internetu za rozsądną cenę.
Jeżeli Twój znajomy, podpisując z nami umowę, powie, że o naszej ofercie dowiedział się od Ciebie oszczędzisz 40 zł (za miesiąc korzystania z Internetu zapłacisz tylko 1 zł brutto). Jeżeli skutecznie polecisz nasze usługi dwóm osobom, Twoje oszczędności wyniosą 80 zł, a przy trzech poleconych osobach wzrosną do 120 zł! Skala oszczędności zależy tylko od Ciebie.
Nie zwlekaj! Jeszcze tylko do 30 czerwca masz szansę na oszczędności!
Więcej informacji o promocji znajdziesz na www.xxxx.pl.
Pozdrawiam
XY
Kierownik Działu Marketingu X.
Tel. (602) XXXXXX
PS. Żeby oszczędzić, masz czas tylko do 30 czerwca.

Napisanie skutecznego tekstu perswazyjnego zabiera zwykle kilka godzin i sugerowana przeze mnie treść jest daleka od ideału. Ale, moim zdaniem, skuteczniejsza od pierwotnej wersji.

Czy zdarza Ci się marnować szansę?

Zdecydowana większość małych firm w Polsce, tak jak powyższa firma, nie poświęca wystarczająco dużo uwagi tworzeniu skutecznych tekstów marketingowych. Małe firmy, z którymi rozmawiam często wychodzą z założenia, że z pisaniem jest podobnie jak ze śpiewaniem, tzn. „pisać każdy może”. Prawdopodobnie tak. Pytanie tylko, jak skutecznie.

Tylko niewielka część wiadomości przychodzących do mojej skrzynki e-mailowej wywołuje u mnie zainteresowanie, ciekawość i chęć szybkiego zgłębienia co kryje załączony link. Widać, że te najciekawsze oferty są pisane przez osoby, dla których tworzenie skutecznych tekstów marketingowych i pisanie jest prawdziwą pasją. Inwestują w to sporo czasu i wysiłku. Tworzą wiadomości, które wyróżniają się z tłumu innych i naprawdę motywują do działania. Przejrzałam listę klientów kilku takich firm, dostępną na ich stronach WWW. Wygląda podobnie imponująco jak ich teksty.

A do której grupy Ty należysz?

Czy któraś firma może sobie pozwolić na to, żeby pewną część swojego marketingu robić słabo, w skrócie: marnować szanse i zainwestowany czas? Czy dużo poniżej możliwości można robić coś, co determinuje sukces wszystkich działań związanych z marketingiem internetowym: marketingu w wyszukiwarkach, e-mail marketingu, reklamy online, działań public relations i wielu innych?

Jeżeli jesteś właścicielem firmy, który sam pisze teksty na swoją stronę WWW i teksty materiałów promocyjnych, zapamiętaj kilka poniższych wskazówek:

1.Traktuj copywriting jako istotny element marketingu firmy, który wymaga odpowiednio dużo wiedzy i uwagi kompetentnych pracowników lub zewnętrznej firmy.

2.Cały czas rozwijaj swoje umiejętności. Czytaj teksty promocyjne pisane przez doświadczonych copywriterów. Wskazówki „jak pisać żeby sprzedawać” znajdziesz m.in. w książce „Marketing perswazyjny” autorstwa Piotra Łabuz i Marcina Urbańskiego oraz w serwisach: www.marketingtips.com, www.marketingprofs.com, www.clickz.com.

3.Dokładnie zdefiniuj, kim są Twoi najlepsi klienci: w jakim są wieku, czym się zajmują, co czytają, co motywuje ich do działania (często jest to jedno z poniższych: strach, chciwość, elitarność, poczucie winy, a nawet pochlebstwo). W tej pracy pomocne będzie dokumentowanie wszystkich spotkań i rozmów z klientami i zaangażowanie pracowników działu sprzedaży.

4.Zawsze powtórnie czytaj gotowy tekst, najlepiej po 2-3 dniowej przerwie od stworzenia wstępnej wersji. Po tym czasie na pewno dojdziesz o wniosku, że coś trzeba poprawić.

5.Zawsze sprawdź czy twoja wiadomość zawiera trzy najważniejsze elementy: zachętę do natychmiastowego działania, dane teleadresowe (firmy lub osoby kontaktowej), i opis kroków, jakie musi podjąć klient, żeby skorzystać z Twojej oferty (kliknięcie na link, wypełnienie formularza, kontakt z określoną osobą).

Profesjonalnie przygotowane materiały promocyjne są niezbędne dla efektywnego marketingu dla absolutnie każdej firmy – małej czy dużej! Dokładnie tak samo jak budowanie świadomości marki i skuteczna komunikacja z klientami jest niezbędna do rozwoju firmy w długim terminie.

Joanna Nowak

Autorką artykułu jest Joanna Nowak. Joanna specjalizuje się w tworzeniu tekstów na strony WWW, tekstów e-mailingów, ulotek i e-newsletterów.

www-copywriting.pl

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.