5 kluczowych momentów, kiedy warto rozpocząć działania PR?

Prowadzenie własnej firmy to niemałe wyzwanie. Trzeba zmierzyć się z ogromną liczbą formalności, a jednocześnie planować przyszłość i rozwój działalności. Tym samym niektóre rzeczy, jak choćby działania z zakresu PR i marketingu, czasem schodzą na dalszy plan. Prędzej czy później nadchodzi jednak moment, w którym są one niezwykle istotne dla przyszłego rozwoju firmy.

Fot. YAY Foto

Osoby zakładające własny biznes na pierwszym miejscu stawiają najczęściej sprzedaż i zdobywanie klientów. Często zależy im na czasie, i nie do końca rozumieją po co im PR, rozumiany m.in. jako regularna komunikacja z otoczeniem, obecność w social media i zaplanowane w perspektywie czasowej budowanie wizerunku.

Pierwsze zabiegi w tym zakresie często założyciele firmy podejmują sami, na przykład od czasu do czasu wrzucając posty na Facebooka lub powierzają je jednej z już zatrudnionych osób jako dodatkową rzecz do wykonania, niejako „przy okazji”. Nie jest to oczywiście całkowicie zły pomysł i wszystko zależy od branży oraz wielkości organizacji, ale są momenty, kiedy powinno się zadbać o zbudowanie długoterminowej strategii PR i bardziej skupić na wizerunku firmy w mediach. Poniżej przykładowe sytuacje, w których warto wygospodarować dodatkowy budżet na profesjonalne działania.

  1. Zdobycie uwagi potencjalnych inwestorów

Pieniądze są niezbędne dla rozwoju startupów. Wielu młodych, kreatywnych przedsiębiorców boryka się z problemem znalezienia inwestora, który umożliwi im rozwój. Jeśli o przedsięwzięciu będą pojawiać się pozytywne materiały w mediach, szanse na powodzenie znacząco wzrosną. Polecanym w takim przypadku działaniem jest expert positioning, czyli wykreowanie przedsiębiorcy na specjalistę w danej branży. Udowodnienie, że ta firma to inwestycja nie tylko w oryginalny pomysł, ale też człowieka z wielkim potencjałem. Dobrze przemyślana strategia pozwoli na obecność tam, gdzie po rzetelne informacje sięgają potencjalni inwestorzy czy zarządzający funduszami.

  1. Oficjalny start w nowym kraju i początek bieżących działań

Wejście na nowy rynek to naturalny moment rozpoczęcia działań promocyjnych. Zaangażowanie dobrej agencji PR może okazać się kluczowe, zwłaszcza w przypadku wyraźnej specyfiki klientów, czy mediów w danym kraju. Może ona nie tylko przeprowadzić promocję w mediach, ale też pomóc w rozeznaniu w nowej, często nieznanej rzeczywistości, planując wcześniej co i do kogo należy komunikować. Częstym błędem jest sytuacja, w której przez długie miesiące po pierwszej informacji, w sieci i prasie nie pojawi się na jej temat żadna nowość. Działania PR mają polegać na bieżącym budowaniu wizerunku marki i relacji z mediami. Następstwem promocji nazwy oraz tego, czym konkretnie zajmuje się firma, powinno być więc informowanie mediów o jej poczynaniach, zgodne z harmonogramem i strategią, uzależnioną od rodzaju działalności.

  1. Wprowadzenie nowego produktu

Oficjalna premiera, czy wprowadzenie na rynek nowego produktu to doskonała okazja, by zainteresować dziennikarzy. Jest to też moment, w którym można zainicjować różnego rodzaju działania specjalne, które mogą przynieść korzyści w przyszłości. Konferencja prasowa pozwoli na zaprezentowanie możliwości naszego rozwiązania, czy też usługi, ale również umożliwi bezpośrednie spotkanie z dziennikarzami z naszej branży. Właśnie dlatego przy organizowaniu jej warto postawić na oryginalność i nowatorskie pomysłu. Przy okazji wprowadzenia Tesli do floty iTaxi, firma, we współpracy z PR Calling, zorganizowała konferencje, w ramach której można było przeprowadzić indywidualny wywiad z prezesem iTaxi Lechem Kaniukiem właśnie w nowym samochodzie stworzonym przez Elona Muska.

  1. Zainteresowanie potencjalnych pracowników

Zadbanie o działania public relations będzie szczególnie istotne, gdy będzie trzeba pomyśleć o zatrudnianiu nowych pracowników. Wtedy warto zatroszczyć się o employer branding. Pracodawca weryfikuje potencjalnych kandydatów pod kątem CV i listów motywacyjnych, a pracownik może poszukać w sieci informacji o danej firmie. Jeśli natknie się na informacje o złej atmosferze, opóźnieniach w wypłacaniu pensji, czy przeczyta inne niepochlebne artykuły, może nawet zrezygnować z wysyłania swojego zgłoszenia.

  1. Rozpoczęcie innych działań marketingowych

Dobrym pomysłem jest synchronizacja działań z zakresu PR z innymi zabiegami marketingowymi. Pierwszy szum medialny na temat firmy zawsze wywołuje zainteresowanie, a osoby związane z branżą mogą zacząć szukać informacji m.in. na Facebooku. Dlatego też w podobnym momencie warto wystartować z rozwijaniem kanałów w social mediach i zatroszczeniem się o inne formy reklamy, nie tylko w Internecie. Potencjalny klient dużo częściej zapamiętuje poszczególne komunikaty, jeśli docierają do niego z różnych stron. Tym samym rozpoczęcie zróżnicowanych działań marketingowych może mieć znakomite skutki, jeśli dołoży się do tego odpowiednio zaplanowany PR.

Sytuacji, w których warto rozpocząć takie działania nie brakuje. Należy jednak pamiętać, że bez względu na to, kiedy zostanie podjęta taka decyzja, musi ona zostać poprzedzona dobrym rozplanowaniem działań, ustaleniem harmonogramu, konkretnej strategii i grupy docelowej. Osiągamy wtedy efekt synergii, a efektywna realizacja planów z zakresu PR pomaga osiągać długofalowe rezultaty, nie tylko wizerunkowe.

Przeczytaj także na MamBiznes.pl

Monika Błaszczak, PR & Business Development Manager, PR Calling.

Komentarze

Dodaj komentarz

*
*