Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Absolwentka PAN chce zrobić biznes na smogu

We wtorek 4 grudnia jakość powietrza w Polsce oceniana była jako bardzo dobra lub dobra. Wiatr wiał jednak z prędkością 4-5 metrów na sekundę. Kiedy powietrze stoi, miasta spowija smog. Niektórzy próbują sobie z nim radzić, zakładając maski. Dr Izabela Zawisza, prezes firmy KF Niccolum, barierę dla jonów metali stawia z odkrytej w PAN cząsteczki Chitathione, która jest składnikiem wprowadzanych przez nią na rynek kosmeceutyków i kosmetyków

Na zdjęciu Dr Izabela Zawisza

Mambiznes.pl: Skąd wziął się pomysł na kosmetyczną ochronę przed smogiem?

Dr Izabela Zawisza: Na pierwszym roku na studiach doktoranckich w Polskiej Akademii Nauk w Instytucie Biochemii i Biofizyki, znalazłam się w interdyscyplinarnym, skłaniającym do kreatywności środowisku naukowym. Firmy przemysłowe szukały tam naukowych rozwiązań dla swoich praktycznych problemów. Zgłosiła się do nas również taka, która szukała sposobu na oczyszczenie wody ze ścieków kopalnianych do poziomu czystości wody pitnej. Zaczęliśmy pracę nad technologią, która mogłaby spełnić oczekiwania klienta. Badania zaowocowały zgłoszeniem patentowym, którego jestem współautorem.  Po tym odkryciu zdałam sobie sprawę, że chciałabym, aby moja praca badawcza miała realne zastosowanie.

Podczas kolejnych lat doktoratu prowadziłam  badania w zespole prof. Wojciecha Bala, gdzie zajmowaliśmy się m.in. zagadnieniem mechanizmu molekularnego alergii niklowej. Gdy sięgnęłam po literaturę fachową i przejrzałam kilkaset zgłoszeń patentowych i publikacji, te jasno mówiły o braku skutecznego leczenia oraz potrzebie stworzenia preparatu barierowego skutecznego w alergii niklowej. Dotychczasowe próby zatrzymania jonów metali np. za pomocą używanej do dzisiaj w niektórych kosmetykach cząsteczki EDTA, były nieskuteczne. Jest ona zbyt mała i wręcz ułatwia ich transport. Rozpoczęłam więc badania naukowe w celu opracowania cząsteczki, która wytworzy skuteczną i niewyczuwalną barierę ochronną dla skóry przed metalami.

Koncept molekuły Chitathione został opracowany po dwóch latach badań wspólnie z promotorem. Cechowała ją wysoka siła wiązania jonów niklu, chromu, kobaltu i palladu oraz odpowiednia wielkość, która sprawiała, ze metale pozostawały na powierzchni, oddzielone od skóry. Cząsteczka jest objęta zgłoszeniem patentowym w Polsce, Europie i na świecie.

Badania efektywności działania substancji aktywnej Chitathione przeprowadzono łącznie na próbie 129 osób, dla zachowania wysokiego obiektywizmu w kilku ośrodkach zewnętrznych.

Badania bezpieczeństwa nowej substancji testem kontaktowym półotwartym przeprowadzone przez lekarzy dermatologów wykazały, że substancja Chitathione pod względem dermatologicznym jest dobrze tolerowana przez skórę.

Jak wyglądała droga z laboratorium na rynek?

Aby cząsteczka mogła znaleźć się na rynku, należało spełnić szereg oczekiwań, co wymagało sporego nakładu finansowego. Zwróciłam się o pomoc do Instytutu i złożyłam wniosek o grant dla młodych naukowców na powołanie grupy badawczej, jednak nie dostałam go. Chciałam koniecznie wprowadzić swoją technologię na rynek, wiedząc jak mogłaby być ona pomocna dla wielu ludzi. Naturalnym rozwiązaniem wydawało mi się zaproponowanie wdrożenia technologii rodzimemu przemysłowi. Niestety rozmowy nie poszły dobrze, rozwiązanie okazało się zbyt drogie. Technologia wymagała optymalizacji i przeskalowania, aby jej parametry mogły być użyteczne do wykorzystania w przemyśle.

Wtedy przyszedł pomysł założenia własnej firmy. Zdołaliśmy pozyskać kapitał od prywatnych inwestorów – Aniołów Biznesu. Po dwóch latach pracy powstał mój pierwszy produkt przeciw alergii kontaktowej na metale – kosmeceutyk Nidiesque, a w październiku tego roku odbyła się premiera marki lifestylowej nuev, nastawionej na profilaktykę przed metalami i ochronę przed smogiem.

Kto jest potencjalnym odbiorcą produktów KF Niccolum?

Alergia kontaktowa dotyczy prawie 40% społeczeństwa. 17% kobiet i 3% populacji mężczyzn uczulonych jest na nikiel. Odsetek ten rośnie, szczególnie wśród dzieci i nastolatków. W samej Japonii uczulonych na metale jest ok. 30-40% społeczeństwa. Powodem jest stała ekspozycja na uczulacze, od której nie jesteśmy w stanie uciec. Nikiel, chrom, kobalt i pallad znajdują się nie tylko w przedmiotach codziennego użytku jak kosmetyki, telefony, monety, farbowane skóry, ale również w smogu. Alergię kontaktową można nabyć w każdym momencie życia, więc nawet jeżeli nie mamy stwierdzonej alergii, warto chronić się i działać profilaktycznie.

Jaka jest Pani rola w firmie?

Jestem pomysłodawcą marki Nidiesque i nuev oraz udziałowcem KF Niccolum. Firma ma dział badawczy, dział technologiczny, dział kontroli jakości, dział produkcyjny, dział marketingu oraz dział sprzedaży. Każdy z działów nadzoruję osobiście, czasami również uczestniczę w pracy codziennej zatrudnionych osób, aby lepiej zrozumieć z czym borykają się na co dzień. Produkcja kosmetyków odbywa się na warszawskim Żoliborzu.

Z jakich źródeł finansowany jest biznes?

Od początku działalności, czyli od maja 2015 r., firma KF Niccolum realizuje projekty badawcze wykorzystując własne zasoby finansowe pochodzące od współwłaścicieli, a także otrzymała dwukrotnie dotacje z funduszy europejskich na realizację projektów badawczo-rozwojowych.

Jakie są najbliższe plany?

Teraz kładziemy nacisk na to, aby nasza marka nuev stała się bardziej rozpoznawalna. W 2019 r. w planach jest rozszerzenie zespołu marketingowego, rozszerzenie krajowej sprzedaży na kanały off-line na sieci apteczne i drogerie (obecnie  wybrane niezrzeszone apteki), silniejsza ekspansja na rynku europejskim (np. udział w targach w Bolonii, poszukiwanie kanałów off-line w innych krajach UE). Dodatkowo dział naukowo-badawczy skupi się nad realizacją kolejnych projektów, między innymi wdrażaniem technologii skupionej na znaczeniu biomu skóry i objętej nowym zgłoszeniem patentowym. Wyprowadzone zostaną 4 nowe produkty do ochrony skóry niemowląt. We wrześniu zostałam mamą, co zainspirowało mnie do zaprojektowania linii wyrobów medycznych dla niemowląt.

Czy biznes jest już zyskowny?

Sprzedaż wciąż rośnie, ale nie stanowi głównego źródła utrzymania firmy. Obecnie KF Niccolum finansuje swoje działanie z kapitału własnego oraz działalności usługowej, np. private label (white label), doradztwo w zakresie wprowadzania produktów kosmetycznych oraz wyrobów medycznych na rynek, consultingu.

Jak ocenia Pani łączenie teorii i praktyki oraz świata nauki z biznesem?

Transfer nauki do przemysłu oraz dalsza komercjalizacja produktu wymagają dużo samozaparcia. Często badania naukowe wymagają wielu lat pracy naukowców, co nie zawsze jest przez biznes rozumiane. Na szczęście, tworząc własną firmę, kontrolowałam produkcję na każdym etapie, a przede wszystkim zarezerwowałam sobie czas i zasoby finansowe, aby końcowy produkt spełniał najwyższe standardy. Co nie znaczy, że łączenie obu funkcji – przedsiębiorcy i naukowca jest łatwe. Przed założeniem KF Niccolum miałam niewielkie doświadczenie w zarządzaniu spółką, wszystkiego uczyłam się sama. Praca w laboratorium była dla mnie odskocznią od zadań biznesowych.

Przeczytaj także na MamBiznes.pl

Natalia Grzebiesz

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.