„Ceny energii dla przedsiębiorców wzrosną nawet o 70 proc.”
Istnieje kilka elementów, które wypływają na ceny energii w Polsce. Pierwszym są regulacje polityki energetyczno-klimatycznej Unii Europejskiej. Aż 80 proc. polskiej energetyki i ciepłownictwa opiera się na węglu kamiennym i brunatnym. Związana z wykorzystaniem tego paliwa emisja CO2 przekłada się bezpośrednio na wzrost cen. Bardzo istotne jest także pojawianie się nowych technologii, które rozpowszechniają się na świecie i w Europie. Dlatego już od paru lat cena hurtowa energii elektrycznej u naszych sąsiadów jest niższa niż w Polsce.
– Sytuacja, której doświadczamy w ostatnich miesiącach, jest efektem zamknięcia różnych negocjacji unijnych, ceny CO2, ale też mocnego ograniczenia polskich granic jeśli chodzi o import energii – powiedział serwisowi eNewsroom Marcin Roszkowski, prezes Instytutu Jagiellońskiego – Nie ma impulsu do obniżki cen energii. W taryfie G11 – dla gospodarstw domowych – przedział 5-10 proc. wzrostu cen w 2019 roku jest realny. W przypadku samorządów i przedsiębiorstw według projekcji ceny zwiększą się aż o 40-70 proc. Polityka klimatyczna wraz z pozostałymi elementami została domknięta i trafiła bardzo mocno w polską gospodarkę. Warto podkreślić, że średnia emisyjność w Polsce to ok. 770 kg CO2/MWh. Średnia w Unii Europejskiej to trochę powyżej 300 kg CO2/MWh. Jeżeli wprowadzane są zmiany regulacyjne czy wzrost cen CO2, Polska dostaje aż dwa razy większe obciążenie – podkreślił Roszkowski.
Przeczytaj także na MamBiznes.pl
- Coraz więcej firm ma kłopoty przez drożejący prąd. Będą płacić nawet trzykrotnie drożej
- Energia słońca – rynek kolektorów w Europie i w Polsce
- Wyższe ceny prądu dla przedsiębiorców z sektora MŚP
eNewsroom
MamBiznes.pl
35 500 obserwujących
+ Zaobserwuj nas-
Rośnie popularność szkół językowych. Własna placówka czy biznes w modelu franczyzowym?
-
Stacja benzynowa w modelu franczyzowym pod szyldem Circle K. Również inne sieci paliw oferują takie rozwiązanie
-
Jak zacząć programować? Sprawdzamy jak podjąć pracę w tym zawodzie
-
Fotobudka 360 jako pomysł na biznes. Sprawdzamy czy nadal cieszy się dużą popularnością