Ile firm, tyle recept na sukces w biznesie internetowym

e-Gazele: Liderzy handlu internetowego z sześciu województw podczas gali w Poznaniu dzielili się sposobami na powodzenie w biznesie.

E-Gazele Biznesu, czyli laureaci czwartej edycji rankingu dynamicznie rozwijających się małych i średnich firm z branży e-commerce, spotkały się w czwartkowy wieczór w poznańskim hotelu Andersia. W uroczystej gali uczestniczyli przedsiębiorcy z aż sześciu województw: kujawsko-pomorskiego, lubuskiego, łódzkiego, pomorskiego, zachodniopomorskiego i wielkopolskiego. Najważniejsza była oczywiście ceremonia wręczenia pamiątkowych statuetek i dyplomów, nie zabrakło jednak także okazji do wymiany doświadczeń i zapoznania się z prognozami dla branży e-commerce.

Mobilność i wyższa wartość

Piotr Czyżewski, dyrektor ds. rozwoju spółki ARC Rynek i Opinia, która opracowała ranking na zlecenie „Pulsu Biznesu”, a także przeprowadziła badania ankietowe wśród laureatów, wskazał m.in. na rosnącą wartość zamówień realizowanych przez firmy specjalizujące się w e-handlu. Jego zdaniem, świadczy to o wykruszaniu się z rynku najmniejszych graczy przy jednoczesnym umacnianiu pozycji przez firmy większe. Inną tendencją, na którą często zwracano uwagę podczas poznańskiej gali, jest wzrost znaczenia płatności mobilnych w branży e-commerce. Przemysław Sieradzki, dyrektor zarządzający pionu sprzedaży Banku Pocztowego, podkreślał, że rośnie przekonanie, iż w e-handlu rządzą dziś ci, którzy umożliwiają zakupy za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Coraz powszechniejsze staje się bowiem rozpoczynanie transakcji na innym urządzeniu, a kończenie jej na innym.

Sposoby na sukces

Przedsiębiorcy, którzy podczas gali w hotelu Andersia odbierali laury, chętnie dzielili się swoimi opiniami i receptami na sukces. Tych recept jest tyle, ile firm, ale sporo spraw decydujących o powodzeniu w e-biznesie powtarza się w wypowiedziach większości przedsiębiorców. Paweł Janiszewski, współwłaściciel firmy Domitech, która zwyciężyła w rankingu e-Gazel Biznesu województwa kujawsko-pomorskiego, zwracał uwagę, że jej pozycja wynika w dużej mierze z sytuacji gospodarczej, bo handel narzędziami i elektronarzędziami zwykle nabiera rozpędu w okresach koniunktury gospodarczej. Dodał jednak, że firma zintensyfikowała działania marketingowe i zwiększyła liczbę kanałów dystrybucji. Podkreślał, że dopiero połączenie tych elementów pozwoliło firmie osiągnąć spektakularny wzrost przychodów.

Paweł Nowak, właściciel firmy Domator24.com, która zwyciężyła w rankingu e-Gazel Biznesu województwa lubuskiego, wskazał na znaczenie pomysłu, który może zdecydować o sukcesie. — Nasza firma sprzedaje ergonomiczne fotele, które doskonale nadają się dla osób spędzających długie godziny przed komputerami, na przykład podczas gry. Wyjątkowość naszej oferty polega na tym, że jako pierwsi nazwaliśmy te fotele gamingowymi, adresując je do konkretnej grupy odbiorców — ujawnił Paweł Nowak.

Na rolę własnej marki zwracał zaś uwagę Marcin Gosk, właściciel firmy Hansloren, która zwyciężyła wśród łódzkich e-Gazel Biznesu, a sprzedaje wyposażenie łazienek. — Handel internetowy to branża niskomarżowa. W naszym przypadku sposobem na sukces okazała się sprzedaż wyrobów pod własną marką, która pozwoliła uniezależnić się od konkurencji — wyjaśniał Marcin Gosk.

Dla firmy NM-D, specjalizującej się w sprzedaży elementów automatyki przemysłowej, obok uniwersalnych czynników sukcesu, takich jak sprawny marketing, niska cena i szybka dostawa, najważniejsze okazało się profesjonalne wsparcie techniczne klientów. Na wpływ wsparcia technicznego na wielkość sprzedaży wskazywał również Szymon Mońka, współwłaściciel firmy Botland, wyspecjalizowanej w sprzedaży elementów inżynierii mechatronicznej, czyli po prostu części do budowy robotów. Większość uczestników poznańskiej gali zapowiada rozwój ich firm, mając nadzieję, że spotkają się jako laureaci rankingu e-Gazel Biznesu także w przyszłym roku.

Wojciech Kowalczuk

Komentarze

Dodaj komentarz

*
*