Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Jak pierwszy milion zarobił twórca marki 4F

Pierwszy biznes rozkręcił 18 lat temu żeby zarobić na studia. Od sprzedaży odzieży w hipermarketach, do produkcji ubrań, które noszą takie gwiazdy sportu jak Kami Stoch czy Justyna Kowalczyk. Igor Klaja, twórca marki 4F przyznaje, że biznesu nigdy nie zamieniłby na etat.

Początki działalności biznesowej właściciela marki 4F sięgają roku 1995 . To wtedy student ekonomii postanowił zarobić na czesne prowadząc działalność gospodarczą. Młody przedsiębiorca swoją niszę znalazł na rynku dystrybucji odzieży sportowej. Wystarczyły dwa lata aktywności, by jednoosobowej firmie udało się nawiązać kontakty z 70 sklepami w całym kraju. Ambitnemu przedsiębiorcy handel jednak nie wystarczał. Igor Klaja uznał, że czas na produkcję własnej odzieży. 

Pierwsza marka o nazwie powstała Outhorn powstała w 1998 roku. Sprzedaż za pośrednictwem sklepów sportowych z czasem przegrała z hipermarketami. Przedsiębiorcy udało się nawiązać współpracę z takimi sieciami jak Tesco, Selgros, Auchan i Carrefour, co pozwoliło na dynamiczny wzrost obrotów. – Reagowaliśmy na zmieniający się rynek i rosnące znaczenie sklepów wielkopowierzchniowych. Dla spółki współpraca z nimi była ważnym czynnikiem rozwoju, zapewniła stabilnych partnerów i możliwość poszerzania kolekcji z roku na rok – wspomina Igor Klaja.

Milowe kroki i znane twarze

Przełomowym momentem firmy był rok 2002, kiedy na rynku pojawiły się marki 4FUN( obecnie 4F) oraz FOB. Produkty skierowane były do klientów poszukujących sportowej odzieży wysokiej jakości. Pomysł na ubrania z górnej półki okazał się strzałem w dziesiątkę. Panu Igorowi udało się nawiązać kontakty za granicą, co zaowocowało obecnością jego produktów na takich rynkach jak: Holandia, Czechy czy Słowacja.  

W 2007 roku podjęto decyzję o zmianie nazwy marki na 4F Sport Performance. To był czas dynamicznego rozwoju firmy, której odzież dostępna była już w 202 sklepach. W 2008 roku firma rozpoczęła współpracę z Adamem Małyszem, wypuszczając kolekcję sygnowaną jego nazwiskiem. Niedługo po tym, logotyp 4F zagościł także na kostiumach Justyny Kowalczyk i Kamila Stocha. Wśród twarzy promujących markę są także mniej znane nazwiska jak Paula Gorycka – brązowa medalistka Mistrzostw Świata w kolarstwie MTB oraz narciarka Agnieszka Gąsienica–Daniel.

Proces produkcji

Od trzech lat firma ma formę spółki, która ma w swoim portfolio cztery marki: 4F, FOB, Outhorn i WildNature. – Trzeba mieć jasny cel, chłodno i konkretnie ocenić możliwości jego realizacji, uparcie do tego dążyć. Równocześnie nie warto przywiązywać się do swoich pomysłów – radzi przedsiębiorca. Główną wartość firmy stanowi know-how dlatego jej właściciel niechętnie mówi o procesie technologicznym. 

Odzież projektowana jest z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem. W cały proces powstawania finalnego produktu zaangażowanych jest 70 pracowników. To oni najpierw swoje pomysły przenoszą na papier w postaci szkicu, by następnie powstawały prototypy. Efekt tej pracy testowany jest przez współpracujących z firmą sportowców. Bywa, że warunki, w których odzież poddawana jest próbie są ekstremalne – przyznaje przedsiębiorca. Dzięki temu firma otrzymuje cenny feedback, na bazie którego nanoszone są poprawki. 


Źródło: PAP/Grzegorz Momot


Sukces? „Przed nami”

Stworzona za studenckich czasów firma współpracuje dziś z PKOl i była Oficjalnym Partnerem Polskiej Reprezentacji Olimpijskiej Vancouver 2010. Na liście stałych klientów są także Polski Związek Narciarski, Polski Związek Biathlonowy oraz Polski Związek Łyżwiarstwa Szybkiego. Czwórka poprzedzająca literę „F” stała się znakiem rozpoznawczym zimowych aren sportowych. Igor Klaja zatrudnia blisko 300 osób i sprzedaje swoje produkty do 10 krajów. Przedsiębiorca pytany o moment, w którym na firmowym koncie pojawił się pierwszy milion zysku odpowiada krótko: to było dawno temu – głęboko wierzę w to, że sukces jest jeszcze przed nami – dodaje.

Grzegorz Marynowicz

Bankier.pl

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
Dora 22 lip 2016 (11:08)

Mam kurtke nariarska...jest super. Nic zlego sie z nia nie dzieje. Lubie ta marke. Ubrania dla dzieci sa super. Jedyne czego moglabym sobie zyczyc to jeszcze ubranka dla maluszkow. ☺