Kosmiczny biznes polskich firm i start-upów. Podpisano ważną umowę

Firmy z sektora MŚP, startupy oraz uniwersytety i jednostki badawczo-rozwoje biorą udział w konferencji poświęconej możliwości współpracy z Agencją Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA). Organizatorami wydarzenia są Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), Ministerstwo Spraw Zagranicznych (MSZ) oraz Agencja Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego.

Fot. YAY Foto

– Bardzo cieszymy się, że w dzisiejszym spotkaniu uczestniczy 50 polskich podmiotów – zarówno dużych, jak i małych i średnich firm, w tym startupów, a także uczelni, organizacji badawczych i indywidualnych innowatorów! Tak liczna reprezentacja jest żywym dowodem na to, jak technologie kosmiczne i sama gospodarka kosmiczna stają się coraz bardziej obecne w naszym codziennym życiu – Tomasz Jamróz, Dyrektor Departamentu Współpracy Ekonomicznej Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

Po sesji powitalnej, organizatorzy przybliżyli uczestnikom podczas webinarium na czym polega biznes kosmiczny, jakie produkty i usługi oferuje, a także jak wygląda współpraca z EUSPA. Następnie równolegle odbyły się dwa panele – jeden przeznaczony dla korporacji, średnich firm i instytucji, drugi zaś dla startupów i studentów.

– Biznes kosmiczny to nie tylko loty orbitalne czy turystyka kosmiczna. Dane satelitarne mogą być wykorzystywane w różnych gałęziach gospodarki – zwrócił uwagę Paweł Wojtkiewicz, prezes Związku Pracodawców Sektora Kosmicznego.

– Mam nadzieję, że podczas dzisiejszego spotkania eksperci EUSPA przybliżyli uczestnikom specyfikę i perspektywy w zakresie współpracy w obszarze sektora kosmicznego, która może być podejmowana przez podmioty niepowiązane bezpośrednio z tym sektorem. Mamy 17 segmentów rynkowych, w ramach których oferujemy narzędzia wsparcia podmiotom zainteresowanym podjęciem współpracy – powiedział Pascal Claudel, COO w EUSPA, który zachęca podmioty spoza branży do nawiązywania kontaktów biznesowych z sektorem kosmicznym.

Okazję ku temu polskie firmy i instytucje będą miały zaraz po webinarium, biorąc udział w rozmowach b2b bezpośrednio z przedstawicielami EUSPA oraz Związku Pracodawców Sektora Kosmicznego. EUSPA poszukuje do współpracy m.in. partnerów z takich branż jak IT/ICT, transport i logistyka, finanse i ubezpieczenia, energetyka, czy branża medyczna.

Branża technologii kosmicznych to bardzo dynamicznie rozwijający się obszar rynku. W 2018 roku wartość globalnego rynku sektora kosmicznego wyceniano na 360 miliardów dolarów. Prognozy wskazują, że w ciągu pięciu najbliższych lat rynek ten będzie rósł w tempie 5,6 proc. r/r i w 2026 roku osiągnie wartość 566 miliardów dolarów. To kwota, która robi ogromne wrażenie.

Wraz z firmami, które są stricte ukierunkowane na technologie kosmiczne, rozwijać mogą się również przedsiębiorstwa spoza branży. Szansą dla europejskich firm, w tym polskich, jest przede wszystkim współpraca z Agencją Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego. Agencja ta zajmuje się realizacją i wdrażaniem flagowych europejskich programów kosmicznych, takich jak: Galileo, EGNOS, Copernicus, GovSatCom, SST.

Komentarze

Dodaj komentarz

*
*