Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Prowadzisz własną firmę w mieszkaniu? Możesz mieć problemy

Pojawiają się informacje, że nieprawidłowym jest zaliczanie do kosztów firmy wydatków na media opłacane w lokalu prywatnym wykorzystywanym w prowadzonej działalności. Przedsiębiorcy muszą pamiętać, że ‘firma w teczce” zawsze będzie rodziła problemy, szczególnie, gdy zarejestrowana jest w ich prywatnym mieszkaniu lub domu.

W zakresie rozliczania kosztów podatkowych zasadą jest, że to podatnik musi udowodnić, że wydatek poniósł dla celów uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Skoro tak, to podatnik powinien tak ukształtować warunki korzystania z lokalu, by można udowodnić, że są one związane z celem prowadzonej działalności.

Jeżeli podatnik działa jako „firma w teczce”, czyli nie ma wydzielonej przestrzeni na firmę w swoim mieszkaniu, to powinien ustalić dokładne zasady ewidencjonowania wykorzystywanych mediów na cele prowadzonej firmy (co musiałoby się w praktyce równać osobnym licznikom na media). Metodą alternatywną jest wydzielenie fragmentu nieruchomości na cele firmy – ale to oznacza jednocześnie obowiązkową zapłatę podatku od nieruchomości w wyższej wartości.

Weź udział w sondzie: Firma w mieszkaniu. Korzyść i niskie koszty czy podatkowa udręka? 

Śpię i pracuję w jednym pokoju

Podejście organów skarbowych nie uległo wcale zmianie – pozwalały one na łączenie celów czynności służbowych i sypialnych w jednym pokoju lub mieszkaniu wyłącznie w przypadku udowodnienia, że cele bytowe związane są z prowadzeniem firmy. Przykładem jest tu interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 25 marca 2011 (IBPBI/1/415-1302/10/KB), w której zezwolił on na wliczanie kosztów mieszkania do wydatków firmowych, gdy przebywanie w lokalu i miejscowości związane było wyłącznie z prowadzeniem firmy, a nie prywatnymi wyjazdami lub stałym zamieszkiwaniem w danym mieście.

Mam pokój – jest firmowy – zgłaszam działalność w pokoju

Jeżeli dany pokój w nieruchomości zostanie przeznaczony wyłącznie na działalność firmową, to przedsiębiorca może rozliczać dalej w kosztach wydatki na ten pokój (np. odmalowanie, amortyzację, wyposażenie go) w kosztach firmowych. Nic nie stoi na przeszkodzie, by w pokoju znajdowała się np. wersalka lub fotele, przeznaczone np. dla potencjalnych lub faktycznych klientów, którzy przychodzą w celu odbioru towaru lub wykonania na ich rzecz usługi.

Takich wydatków zarówno obecnie, jak i wcześniej nie rozliczano w kosztach firmowych w przypadku, gdy odmalowanie lub wyposażenie znajdowało się w części mieszkalnej nieruchomości tj. nie zgłoszonej jako metraż przeznaczony na prowadzenie działalności gospodarczej. Na tej samej zasadzie – jednak na zasadzie proporcji – rozliczane mogą i mogły być koszty mediów. Przedsiębiorca powinien zatem zadbać o to, by lokal zgłosić do podatku od nieruchomości, a w części przeznaczonej na działalność nie prowadzić czynności prywatnych.

Piotr Szulczewski, PIT.pl

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
Jaśko80 26 lip 2018 (08:38)

U mnie działa bez problemu, rozliczyłem nawet zakup foteli dla klientów, którzy przychodzą do biura w domu: http://pufy.pl/fotele/77-fotel-elegant.html
Tak więc można spokojnie do tego podejść, ale z głową!