Szyc, Kuźniar i Maślanka mają nowy biznes. Czy przekonają Polaków do teatru w internecie?

Borys Szyc, Jarosław Kuźniar i Marek Maślanka wspólnie realizują swój nowy pomysł na biznes – wirtualny teatr. – W pierwszych dniach konto w serwisie założyło ponad 2300 osób. Użytkownikami, którzy odwiedzili platformę byli nie tylko mieszkańcy Polski, ale także Polacy z Wielkiej Brytanii, Australii, Indii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Kenii, Omanu, Zambii czy Filipin – mówi Jarosław Kuźniar, współzałożyciel #TheMuBa.

Od lewej Marek Maślanka, Borys Szyc i Jarosław Kuźniar; Fot. Adam Mikołajczyk

Bartłomiej Godziszewski: Dlaczego postanowiliście realizować wspólnie nowy biznes? Skąd wziął się pomysł?

Borys Szyc: Teatr online chodzi mi po głowie od kilku lat. Znam środowisko teatralne od podszewki, potrzeby widzów, nie tylko w Polsce, ale i Polonii za granicą, to była tylko kwestia czasu. Dzisiaj marzenia o wyjściu z teatrem w nowe czasy, do jak najszerszej publiczności, stają się faktem.

Jarosław Kuźniar: Podczas jednego ze spotkań Borys opowiedział mi o pomyśle. Bardzo mi się spodobał i zaczęliśmy wspólnie zastanawiać się nad szczegółami. Dołączył do nas Marek Maślanka – inwestor z wizją rozwoju biznesowego projektu i tak w 40te urodziny Borys otworzył teatr. W internecie.

Zamierzacie zostać Netflixem wśród teatrów?

Jarosław Kuźniar: Dobre porównanie. Ten benchmark jest nam oczywiście bliski, ale nie chcemy być prostą kopią. Mamy plany obudowywania #TheMuBa licznymi dodatkowymi produktami, chociażby #TheMuBaTALK, które mają być pogłębionymi, niespiesznymi wywiadami, prowadzonymi na przemian przeze mnie i Borysa.

Czy tym pomysłem chcecie również przyczynić się do popularyzacji spektakli teatralnych?

Borys Szyc: Oczywiście! Ale nie tylko spektakli teatralnych, także koncertów, przedstawień baletowych itd. Mamy duży oddźwięk od różnych grup: Polonii za granicą, że takiej platformy im brakowało, nie mogąc na co dzień uczestniczyć w życiu kulturalnym w Polsce, czy od osób, którym nie udaje się kupić biletu na daną sztukę w teatrze stacjonarnym, bo liczba miejsc na widowni jest ograniczona. U nas tego problemu nie będzie.

Czy nie obawiacie się, że ludzie mogą zamienić teatr na monitor laptopa czy też tableta?

Borys Szyc: To jak mówienie o schyłku książki papierowej. Dla mnie jako aktora bardzo ważny jest odbiór i liczna publiczność na widowni w teatrze. Ale przygotowując się do premiery „Psiego Serca” Bułhakowa w Teatrze Współczesnym pokazywałem na swoim Instagramie przygotowania – charakteryzatornię, kulisy, zmiany kostiumów, scenę od strony aktora. I okazało się, że również tego widzowie oczekują! Stąd w #TheMuBa kamery będą również pokazywały backstage podczas spektaklu. Coś czego do czego dzisiaj, na co dzień, nie mają dostępu kupując bilet i przychodząc na spektakl do stacjonarnego teatru.

Prowadzisz ciekawy biznes i chciałbyś o tym opowiedzieć? Napisz na kontakt@mambiznes.pl. Opiszemy Twoją historię!

Jak dużo osób jest zainteresowanych pierwszymi spektaklami?

Marek Maślanka: Odbiór #TheMuBa jest bardziej niż pozytywny. Emocje wokół projektu są wymarzone. Teraz czas na decydujące – sprzedaż biletów. Na tę chwilę kilka tysięcy osób założyło konto na platformie i obejrzało ponad godzinny wywiad, który Jarek przeprowadził z Borysem, właśnie na temat genezy powstania #TheMuBa, teatru, oczekiwań widzów. Liczymy, że dołączą kolejni i będą naszymi stałymi Widzami w przyszłości. Sprawdźcie Państwo sami na themuba.com

Jak często będzie można oglądać spektakle online? Czy będą one dostępne tylko na żywo, czy też będzie można je odtwarzać w dowolnym momencie?

Jarosław Kuźniar: Obecny model biznesowy zakłada zakup biletu na premierę LIVE i/lub odtworzenie nagranego materiału przez kolejny weekend. Do końca 2018 roku będzie to 1 weekend w miesiącu.

Z jak dużą liczbą teatrów już współpracujecie? Czy zamierzacie rozszerzyć tą listę w najbliższym czasie?

Borys Szyc: Obecnie rozmawiamy z teatrami z całej Polski w zakresie współpracy od stycznia 2019. Etap przygotowań – wyboru spektaklu, uzyskania praw do transmisji, retransmisji, przygotowania technicznego jest dosyć skomplikowany na różnych poziomach. Do grudnia 2018 nasze zaproszenie przyjęły Teatr STU z Krakowa i Teatr Polonia z Warszawy, a wcześniej zarejestrowaliśmy koncert World Orchestra z Teatru Wielkiego-Opery Narodowej.

Jak zamierzacie zarabiać? Subskrypcje czy też bilety na każdy spektakl?

Marek Maślanka: W pierwszym etapie testowym, do końca roku 2018 przewidujemy system pay per view, za każdy spektakl. Docelowo chcemy wprowadzić różne opcje – także abonamentów. Ceny za spektakle LIVE to 24,90 PLN, a za nagrany materiał – 19,90 PLN.

Skąd wzięła się nazwa TheMuBa?

Borys Szyc: Wymyśliłem to jako skrót od Theatre, Music, Ballet, bo też takie widowiska chcemy pokazywać.

Jakie macie plany na dalszą działalność TheMuBa?

Jarosław Kuźniar: Jesteśmy dość kreatywną ekipą, więc pomysłów mamy więcej niż 24/7, ale od pomysłu do jego realizacji dzieli długa droga. Dlatego jak w porządnym start-upie obecnie jesteśmy w fazie testowej, aby po zrealizowaniu pierwszych spektakli móc rozwijać projekt.

Przeczytaj także na MamBiznes.pl

Rozmawiał
Bartłomiej Godziszewski

Komentarze

Toja

11 września 2018 Odpowiedz

Maślanka, Szyc i buc.

Michael OneDollar

12 września 2018 Odpowiedz

Pomysł ciekawy i na bank znajdzie odbiorców. Nie każdy ma możliwość obejrzenia sztuki na żywo, choć dla mnie teatr ma sens tylko w realnym świecie. Będę obserwował rozwój pomysłu.

antoni

12 września 2018 Odpowiedz

a można obejrzeć i zwrócić bilet zgodnie z poradami p. Kuźniara?

Komentarze

Dodaj komentarz

*
*