Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

1 000 000 zł czeka na innowacyjne pomysły

Generalną zasadą funduszu jest angażowanie się w projekty, w które możemy wnieść nie tylko pieniądze, ale również nasze kontakty, kompetencje, umiejętności, które mogą przyczynić się do szybszego wzrostu wartości pomysłów – mówi Tomasz Czapliński, zarządzający funduszem LMS Invest. Podmiot inwestuje do 1 mln zł w perspektywiczne młode biznesy.

Rozmawia Grzegorz Marynowicz: Na czym polega podstawowa działalność LMS Invest?

Głównym przedmiotem działalności LMS Invest jest poszukiwanie innowacyjnych pomysłów na biznes, realizowanych przez ambitnych i kreatywnych ludzi, ich analiza oraz inwestycje w ww. pomysły. 

Jakie pomysły mogą liczyć na wsparcie funduszu? Czy interesują Państwa konkretne branże? 

Szukamy pomysłów związanych z marketingiem i nowoczesnymi technologiami, jednakże nie zamykamy się na inne branże. Interesujemy się jedynie tylko tymi pomysłami, w których jesteśmy w stanie pomóc pomysłodawcom. Generalną zasadą funduszu jest angażowanie się w projekty, w które możemy wnieść nie tylko pieniądze ale również nasze kontakty, kompetencje, umiejętności, które mogą przyczynić się do szybszego wzrostu wartości pomysłów. 

Jaką pulą na inwestycje dysponuje fundusz?

Obecnie na projekty w samym LMS mamy przeznaczone jeszcze ponad 5 mln złotych. 

Ile środków może pozyskać pojedynczy projekt? 

Pojedynczy projekt może pozyskać od LMS do 1 mln złotych. Jednakże warto zwrócić uwagę na to, że LMS Invest jest częścią grupy kapitałowej SpeedUp, w ramach której działa podmiot oferujący podmiotom na późniejszym etapie wzrostu możliwe finansowanie na poziomie do 1,5 mln EUR.

Co oprócz pieniędzy zyskuje pomysłodawca współpracujący z Państwa funduszem?

Tak jak napisałem wcześniej, LMS poszukuje pomysłów, które poza finansowaniem, uzyskują od nas wsparcie merytoryczne, sieć kontaktów biznesowych jak również wiedzę i umiejętności wszystkich osób zaangażowanych w fundusz. 

Proszę opisać poszczególne etapy analizy pomysłu?

Na początku przyjmujemy zgłoszenie od pomysłodawcy. Następnie wraz z pomysłodawcą staramy się zbadać czy dany pomysł ma sens oraz czy możliwe jest zarobienie na nim odpowiednio dużych pieniędzy. Po pozytywnej weryfikacji pomysłu, Pomysłodawcy otrzymują dokument nazwany „Podstawowymi warunkami transakcji”, który jest później podstawą do sporządzenia umowy inwestycyjnej. Po negocjacjach i ustaleniu jednolitego stanowiska pomysłodawców i funduszu w zakresie podstawowych warunków transakcji, Pomysłodawca zapraszany jest na komitet inwestycyjny. 

Proszę powiedzieć ile projektów dotąd przeanalizowaliście oraz ile uzyskało wsparcie.

W ciągu ponad 2 lat działania funduszu wraz z innymi funduszami wchodzącymi w skład grupy SpeedUp przeanalizowaliśmy ponad 1.500 zgłoszeń. Z powyższych zgłoszeń doszło do 10 inwestycji. 

Jakie są według Pana cechy idealnego projektu?

Według mnie idealny projekt to:

1. Zgrany, kompetentny i kompletny zespół w 100% zaangażowany w realizację pomysłu. 

2. Rynek, na którym działał będzie zespół jest duży bądź szybko rosnący z obiecującymi perspektywami na przyszłość odnośnie jego wielkości lub wartości. 

3. Innowacyjny, przemyślany produkt/usługa, odpowiadający na konkretnie zdefiniowaną i występującą faktycznie na rynku potrzebą potencjalnych konsumentów.

Z Pana doświadczenia proszę powiedzieć jakie błędy najczęściej popełniają pomysłodawcy, którzy zgłaszają się do funduszu?

Główne błędy popełniane przez pomysłodawców to:

– brak kompletnego, kompetentnego zespołu,

– brak szerokiej wizji przedsięwzięcia,

– brak podstawowej wiedzy na temat procesów zachodzących na danym rynku,

– brak umiejętności planowania finansowego oraz procesowego podejścia do kosztów. 

Jakie obszary/branże uważa Pan za najbardziej perspektywiczne dla startupów?

Moim zdaniem obecnie warto skupić się na odkrywaniu możliwości oferowania produktów i usług na rynkach związanych z: rolnictwem (bardzo słabo zagospodarowana nisza pod kątem możliwych innowacyjnych rozwiązań), zdrowiem (bardzo duży rynek, na którym występują olbrzymie pieniądze, ciągle poszukujący nowych, innowacyjnych rozwiązań zarówno produktowych jak i usługowych), analizą danych (szczególnie w kontekście tzw. big data) oraz związanych z tzw. internetem rzeczy. 

– 1 mln zł od anioła biznesu na realizację pomysłu

– „Młodzi pomysłodawcy mają zbyt wygórowane oczekiwania”

– 500 tys. zł czeka na dobry pomysł

Dziękuję za rozmowę

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
domarkt 18 lip 2013 (18:17)

Widac z tego jedno. Jaka jest statystyka powodzenia internteowych biznesów. Skoro na rozmowę, a to już ludzie z sensem, trafia 1500 pomysłow , a z tego 0,6% do realizacji, a pewnie udaje sie połowa, to znaczy, że w sieci ostaje sie jeden na 300 mających jakieś "podstawy" pomysłów. Dlatego warto krytycznie o swoich pomysłach.