Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Własny biznes Dolinie Krzemowej? Spiesz się!

Celem powołanego Innovation Hub jest wspieranie polskich innowacyjnych firm działających w strategicznych dla rozwoju polskiej gospodarki sektorach, w wejściu na rynek globalny poprzez Dolinę Krzemową, jak również wsparcie amerykańskich firm zainteresowanych inwestycją w nowe technologie w Polsce – mówi Piotr D. Moncarz, pomysłodawca programu US-Poland Innovation Hub.

Czym jest Państwa inicjatywa?

US-Poland Innovation Hub jest programem zainicjowanym w marcu 2012 roku przez US-Polish Trade Council (USPTC, www.usptc.org ), z założeniem wcielenia w życie strategii „Go Global Poland” oraz wspierania dążeń polskich firm do udziału w globalnym rynku innowacyjności i nowoczesnych technologii.

Celem powołanego Innovation Hub jest wspieranie polskich innowacyjnych firm działających w strategicznych dla rozwoju polskiej gospodarki sektorach, w wejściu na rynek globalny poprzez Dolinę Krzemową, jak również wsparcie amerykańskich firm zainteresowanych inwestycją w nowe technologie w Polsce lub też udziałem w rynku polskim, UE i Europy Środkowo-Wschodniej poprzez ich oddział w Polsce.  Hub stanowi pomost między rynkami Polski i Stanów Zjednoczonych, łączący i promujący potencjał obu krajów i gospodarek.

Głównym zadaniem jest kojarzenie partnerów polskich z amerykańskimi- firm na każdym etapie rozwoju, inwestorów, ośrodków badawczych i rozwojowych oraz przekuwanie ich współpracy na wspólny sukces. Wzorem podobnych centrów innowacyjności innych krajów w Dolinie Krzemowej, Hub oferuje kompleksowe wsparcie w zakresie wprowadzenia polskich firm na rynek amerykański, pozyskania dla nich inwestorów, uruchomienia przedstawicielstwa w Dolinie Krzemowej i rozwoju działalności na skalę międzynarodową. 

W ramach przygotowania do wyjścia na rynek globalny, program ma na celu podniesienie kwalifikacji kadry zarządzającej przedsiębiorstw polskich w ustalaniu strategii globalnej firmy, przygotowania analizy rynku  i ekspansji na rynku amerykańskim, szczególnie Doliny Krzemowej, stanowiącą bramę do rynków globalnych.

Do kogo skierowany jest program? 

Program skierowany jest do kadry zarządzającej i menagerów przedsiębiorstw, które planują wejść ze swoją ofertą na rynek amerykański oraz pozyskać zagranicznych partnerów i inwestorów. Szukamy firm dojrzałych i stabilnych finansowo oraz kadrowo, dla których podjęcie działań globalnych jest częścią już realizowanej strategii i długoterminowego planu rozwoju. Naszą ofertę kierujemy do firm – niezależnie od ich wielkości, obrotów i zatrudnienia – które gotowe są zmierzyć się z niełatwym i wymagającym rynkiem globalnym i to wchodząc nań przez najbardziej prestiżowe drzwi Doliny Krzemowej.

Na jakich zasadach przyjmowane są aplikacje i co decyduje o przyznaniu wsparcia? 

Zgłoszenie do programu może wysłać każda zainteresowana firma, po zakończeniu naboru wszystkie aplikacje przekazywane są do grupy niezależnych ekspertów, którą stanowią pracownicy naukowi, praktycy biznesu oraz specjaliści branżowi. Wszystkich oceniających ekspertów obowiązuje podpisana wcześniej umowa o zachowaniu poufności. Eksperci oceniają otrzymane wnioski według sześciu podstawowych kryteriów, którymi są: doświadczenie biznesowe firmy, ochrona praw własności, patenty i certyfikaty, stopień zaawansowania technologii bądź produktu, stopień innowacyjności i konkurencyjności, potencjał rynkowy produktu oraz strategia i plan rozwoju firmy. 

Na podstawie przyznanych każdemu wnioskowi przed trzech niezależnych ekspertów punktów (każdy wniosek oceniany jest przez trzy osoby) przygotowywane jest zestawienie punktacji, zgodnie z którym firmy o najwyższej liczbie uzyskanych punktów kwalifikowane są do kolejnego etapu rekrutacji – rozmowy indywidualne. Firmy, których zgłoszenia nie spełnią wymaganego minimum punktowego nie zostają przyjęte do programu  na tym etapie, jednak mogą starać się o przyjęcie do Hub’u w kolejnych edycjach, po dopracowaniu swojego zgłoszenia. 

Rozmowy indywidualne z zakwalifikowanymi firmami odbywają się telefonicznie lub osobiście, z przedstawicielami Komisji Oceniającej US-Poland Innovation Hub i mają na celu ocenę, czy firma i osoba decyzyjna są gotowe do udziału w programie. Ostateczna lista zakwalifikowanych firm publikowana jest po odbyciu wszystkich rozmów z firmami i sporządzenie ostatecznej listy z uzyskaną punktacją. USPTC nie udziela wsparcia finansowego zakwalifikowanym firmom, ponieważ program Hub nie jest sponsorowany przez żadną zewnętrzną agencję czy instytucję. Koszty związane z prowadzeniem programu są w znacznej mierze pokrywane przez zakwalifikowane do niego przedsiębiorstwa.

Ile podmiotów może liczyć na wsparcie w ramach US-Poland Innovation Hub? 

Nie określamy z góry ilości przyjętych do programu uczestników, jednak w jednym naborze staramy się przyjąć nie więcej niż 15 firm, aby móc poświęcić im należytą uwagę i czas w czasie sesji treningowych oraz przygotować się rzetelnie do ich indywidualnych wizyt i rozmów w Dolinie Krzemowej. Liczba ta jest ostatecznie determinowana poziomem zgłoszeń i przedstawionych produktów/technologii jak również potencjałem, które zgłaszające się firmy wykazują. W pierwszej edycji spośród ponad 30 zgłoszeń, przyjęliśmy 12 firm, z czego 8 ukończyło  z sukcesem sesje treningowe.

Czy udział w programie wiąże się z jakimiś kosztami?

Koszty uczestnictwa w warsztatach (sesje treningowe w Polsce) to $4000, udział w sesjach w Stanach Zjednoczonych wynosi również $4000. Ponadto, uczestnicy we własnym zakresie pokrywają koszty przelotu i pobytu w USA.

Jak będzie wyglądał sam wyjazd do Doliny Krzemowej? Jaki jest program pobytu i ile będzie on trwał? 

Uczestnicy II edycji Innovation Hub wyjadą do USA po odbyciu sesji treningowych w Polsce. Pierwszy tydzień pobytu (cały pobyt: od 2 do 4 tygodni, w zależności od możliwości czasowych uczestników Hub’u oraz terminów zaplanowanych wcześniej spotkań z potencjalnymi partnerami) to intensywny trening (warm-up), warsztaty Elevator Pitch z ekspertami i mentorami w siedzibie USPTC przygotowujące do pitch presentation, a w kolejnych tygodniach: spotkania biznesowe z potencjalnymi inwestorami w Dolinie Krzemowej, networking. 

Program pobytu i spotkań firmy w Dolinie Krzemowej ustalany i organizowany jest indywidualnie, po konsultacjach z firmą i wyznaczeniu przed nią firm i potencjalnych partnerów, z którymi przedstawiciele firmy chcieliby się spotkać. Ponad to, wspólnie z mentorami znającymi po paru sesjach treningowych uczestniczące w programie firmy, zespół US-Polish Trade Council organizuje dla każdej firmy indywidualnie serię spotkań z inwestorami bądź partnerami odpowiadającymi profilem lub zainteresowaniem zgłoszonej firmie. USPTC udostępnia również szereg swoich kontaktów oraz poleca udział w ważnych spotkaniach odbywających się w czasie pobytu w Dolinie Krzemowej. 

Cały program oraz jego przebieg jest konsultowany na bieżąco z uczestniczącymi firmami, nic nie jest narzucane ani sztywno określone. Głównym celem tego pobytu jest poznanie przez prowadzących firmę specyfiki Doliny, prowadzonych tutaj rozmów oraz dynamiki spotkań i działalności.

Udało Wam się zaprosić sporo ciekawych prelegentów i mentorów. Proszę coś o nich i ich roli powiedzieć. 

Zaproszeni do współpracy z US-Poland Innovation Hub eksperci to świetni fachowcy i doświadczeni praktycy z Doliny Krzemowej oraz Polski. Zamysłem było stworzenie takiego zespołu osób, które nie tylko przekażą firmie wiedzę w zakresie realiów i wymagań Doliny Krzemowej, ale również odniosą ją do potrzeb polskich firm. Stworzyliśmy zespół ekspertów znających zarówno polskie jak i amerykańskie realia prowadzenia i rozwoju biznesu. Ich rola w US-Poland Innovation Hub jest zasadnicza – podczas sesji treningowych mają za zadanie przygotować firmy do wyjazdu i rozmów z potencjalnymi partnerami i inwestorami, natomiast w trakcie dodatkowych godzin mentoring, które firmom przysługują, starają się dopracować z firmami już ich indywidualne strategie działania i przygotowane prezentacje.

Każdą firmę staramy się traktować indywidualnie i jednostkowo, bowiem każda z nich jest inna, działa w innej branży, ma inne oczekiwania oraz inne możliwości. Zadaniem ekspertów i mentorów jest poznanie tych potrzeb, oczekiwań, możliwości i doszlifowanie ich do realiów panujących w Dolinie Krzemowej aby stworzyć stabilny grunt pod przyjazd tych firm do US. 

To już druga edycja programu. Jak radzą sobie uczestnicy pierwszej edycji?

Tak, aktualnie kończymy nabór zgłoszeń do  drugiej edycji programu. W pierwszej edycji, która była edycją pilotażową, zgłosiło się ponad 30 firm, w sesjach treningowych wzięło udział 12 firm. Pierwsza edycja wciąż jest realizowana, ponieważ nie wszystkie firmy zdecydowały się już na przyjazd do Doliny Krzemowej – niektóre uznały wspólnie z mentorami, że jeszcze jest dla nich za wcześnie, inne odbyły tylko rozmowy telefoniczne i telekonferencje, jeszcze inne planuje wzmożenie działań dopiero w pierwszym kwartale 2013.

Cztery firmy z I edycji przyjechały do Doliny Krzemowej przy okazji odbywającego się w listopadzie Poland Silicon Valley Science and Technology Symposium na Uniwersytecie Stanfordzkim. Tam miały okazje się zaprezentować przed publiką oraz niektóre z nich rozpocząć również poważne rozmowy z potencjalnymi partnerami. Część z nich ma umówione spotkania w lutym oraz w czasie odbywającego się w marcu br Poland Day oraz Global Technology Sympozjum (www.globaltechsymposium.com).

Większości firm, które tu przyjechały udało się nawiązać pierwsze kontakty i odbyć pierwsze rozmowy z potencjalnymi partnerami w USA. Niektóre zaproszone już zostały na rozmowy do innych stanów, ze względu na zainteresowanie dalszych podmiotów ich działalnością. Dwie firmy na dłużej ulokowały się w biurze US-Poland Innovation Hub i zarejestrowały w Kalifornii działalność, aby umocnić tutaj swoją obecność. Stale korzystają w ten sposób ze wsparcia i pomocy zespołu Hub’u. Z dwoma kolejnymi firmami rozmawiamy o wynajęciu z nami biura na stałe, co potwierdza jak ważny jest adres i to nie byle jaki bo Palo Alto i obecność firm na miejscu, przy prowadzeniu rozmów z partnerami tutaj. 

Jesteśmy zadowoleni z dotychczasowych wyników I edycji, mimo iż wciąż nad nią pracujemy. Pilotażowy charakter tego przedsięwzięcia wiele nas- organizatorów- nauczył ale też pokazał, jak ważną jest ta inicjatywa i jak bardzo potrzebną polskim przedsiębiorstwom, które szukają wsparcia w staraniach wejścia na rynki globalne.

Dziękuję za rozmowę.

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
Szalalala 30 sty 2013 (23:29)

Kurczę, nabór jest DO JUTRA, trochę późno na takiego newsa, co?