5 porad, które pomogą odnieść sukces na Facebooku

Wbrew utartej opinii, nie każda marka musi być na Facebooku. Nie każdy marketingowiec musi znać się na mediach społecznościowych i właśnie tam komunikować się ze swoją grupą docelową. W kilku krótkich punktach postaramy się dać podpowiedzi, kiedy dobrym rozwiązaniem dla Twojej marki będzie omijanie social media szerokim łukiem lub powierzenie działań profesjonalistom. 

1. Pomysł 

Musisz mieć pomysł na obecność swojej marki w sieci. Nie wystarczy, że jesteś producentem ciastek, warto by można było o nich powiedzieć coś ciekawego, coś, co pozwoli przyciągnąć i zatrzymać fanów Twojego wyrobu. Dobrym pomysłem jest opowiadanie historii, jaka towarzyszy marce czy produktowi. 

W tym przypadku częściowo gotową odpowiedzią na pytanie o to, co robić, przychodzi modne w ostatnich latach pojęcie storytellingu. Nie można jednak popadać w skrajności i próbować smuć w social media opowieści o ubojni drobiu czy produkcji rur stalowych. Nie tędy droga. Tego typu działania z góry skazane są na niepowodzenie, o czym wie każdy, kto choć raz w życiu założył konto na portalu społecznościowym.

2. Strategia 

Nawet najlepszy pomysł sam się nie obroni. Potrzebuje sprzymierzeńców, wytrwałych i wierzących w celowość działań. Często można zauważyć spadek motywacji, a nawet zaniechanie działań w social media, których powodem jest brak spójnej strategii. Szczególnie dokuczliwe jest to w przypadku, gdy działania te prowadzi kilka osób, najczęściej niedoświadczonych w podobnych projektach. 

Początkowy brak widocznych „sukcesów” u większości z nich szybko powoduje zniechęcenie. Stąd już tylko krok do porzucenia działań, co oznacza straty w postaci poniesionych nakładów pracy oraz środków materialnych, a przede wszystkim spadek motywacji w zespole. 

Nie możemy więc zapomnieć, że trzeba dużo cierpliwości oraz wytrwałości, by skutecznie i mądrze budować wizerunek marki w mediach społecznościowych. To zadanie udaje się tylko części marek, ale gdy już jest zakończone sukcesem, pozwala zdobywać bezcenne dla firmy wartości. Bo jak przeliczyć w prosty sposób pozytywny wizerunek i codzienną, przyjemną obecność marki w życiu grupy docelowej?

3. Doświadczenie 

Wydawać by się mogło, że w naszych czasach każdy ma konto na Facebooku, nk.pl czy Twitterze. To oczywiście nieprawda. Większość spośród użytkowników social media nie jest też na tyle biegła w ich obsłudze, aby bez problemu móc poprowadzić konto marki. Podobne działania wymagają doświadczenia, szeregu umiejętności komunikacyjnych, a także wyczucia mediów i szybkiego reagowania na zmieniające się panujące mody. Tych umiejętności można nauczyć się tylko i wyłącznie w praktyce. Nie każda marka ma komfort, by pozwolić sobie na taką operację na żywym organizmie. Ewentualne powikłania mogą okazać się zbyt poważne. 

4. Czas

Pracujesz 14 godzin dziennie przez sześć dni w tygodniu? Twój biznes jest w fazie rozwoju, a Ty chcesz mieć wpływ na każdą jego część? A może Twoja marka jest już od lat znana na rynku, więc masz głowę pełną poważnych biznesowych decyzji? W każdej z tych sytuacji przypuszczalnie nie masz czasu, by zajmować się prowadzeniem działań w social media. Jesteś biznesmenem, człowiekiem czynu i nie musisz sam podejmować każdego z działań wizerunkowych wokół Twojego biznesu.  

Znacznych zasobów czasowych wymaga również bycie na bieżąco z tym, co dzieje się w social media, wyłapywania trendów, obserwowania fanów i ich reakcji. Bez zwrócenia uwagi na te czynniki może okazać się, że fanpage Twojej marki nie przystaje do szybko zmieniającej się rzeczywistości. Stanie się mało atrakcyjny, a tym samym na pewno nie przyniesie wizerunkowych korzyści.  

5. Monitoring 

Jeśli już wspominamy o obserwowaniu, to nie sposób pominąć temat monitoringu sieci. To doskonała okazja do zebrania wielu informacji na temat fanów, a przede wszystkim samej marki. I to wszystko niemal w czasie rzeczywistym. Śledzenie odpowiednio dobranych fraz pozwala dowiedzieć się, co użytkownicy Twojego produktu sądzą o nim. Ułatwia wyłowienie z globalnej sieci informacji na temat marki, jakie publikują użytkownicy social mediów. Monitoring umożliwia również szybkie zlokalizowanie ognisk zapalnych, gdzie rodzą się nieprzychylne marce treści. Tym samym daje Ci przewagę nad konkurencją.  

Chcąc śledzić opinie na temat Twojego brandu możesz skorzystać z bezpłatnych narzędzi, takich jak Google Analytics. Bardziej zaawansowane działania wymagają wsparcia płatnych form monitoringu. Ich rozbudowane funkcjonalności pomagają w codziennej pracy osób zajmujących się social mediami. 

Jeśli w czasie czytania któregoś z powyższych punktów pomyślałeś: Nie dam rady, Nie potrafię, Nie mam na to czasu/pieniędzy/zasobów ludzkich, to czas byś zrewidował wizję obecności Twojej marki w social media. Być może to niekoniecznie najlepsze narzędzie do budowania wizerunku firmy. 

Bardziej prawdopodobna jest sytuacja, gdy działania w social media zakończą się sukcesem przy aktywnym wsparciu specjalistów, którzy na co dzień kreują wizerunek marek w mediach społecznościowych. Zanim zdecydujesz się na pierwszy krok Twojej marki w social media, pomyśl nad korzyściami i zagrożeniami, jakie tam na nią czekają. Potem działaj! 

– Wpadki na Wykopie i Facebooku

– Jak wykorzystać fanów z Facebooka?

Michał Grzebyk

Komentarze

Avatar

ja

16 maja 2014 Odpowiedz

artykuł o niczym

Avatar

third

15 lipca 2014 Odpowiedz

dokładnie

Avatar

kaktus

17 lipca 2014 Odpowiedz

Jak widać „ja” i „third” znają się na wszystkim i mogą nam dużo ciekawego powiedzieć na temat poruszony w artykule.

Komentarze

Dodaj komentarz

*
*