Co jest najważniejsze w copywritingu?

Czy spotkałeś kiedyś elegancko ubranego, profesjonalnie wyglądającego sprzedawcę, który robił świetne wrażenie do momentu, w którym zaczął przekonywać Cię do kupna? Dopiero wtedy okazywało się, że nie był w stanie w prosty sposób wyjaśnić, dlaczego masz kupić właśnie jego produkt. Nie był dobrym sprzedawcą. Zdarza się, że podobnie bywa z tekstami ofert. Na pierwszy rzut oka przygotowane są zgodnie z zasadami sztuki.

Wykorzystują słowa i zwroty, które przykuwają uwagę odbiorcy, ale w rzeczywistości nie brzmią wcale przekonująco. Prawdopodobnie dlatego, że wcale nie wynika z nich jasno, dlaczego mamy kupić dany produkt. Właśnie wymyślenie tego, Co napisać, żeby przekonać klientów do określonych działań jest, moim zdaniem, najważniejszą i najtrudniejszą rzeczą w copywritingu.

Przede wszystkim, dlatego, że każda skuteczna oferta sprzedaży usługi lub produktu powinna być na tyle oryginalna, żeby jej użycie przez konkurencję nie miało sensu. Jeżeli Twoja strona WWW z ofertą z powodzeniem mogłaby być wykorzystana również przez Twoją konkurencję znaczy to, że nie jest wystarczająco dobra. Nie koncentruje się na tym, co w niej wyjątkowe. W pierwszej kolejności musisz, więc, ustalić nadrzędne przesłanie, specyficzne tylko dla Twojej firmy i grupy docelowej, wokół którego chcesz zbudować przekaz.

Jak dojść do tego, jaki powinien być nasz podstawowy przekaz?

Im więcej zgromadzisz informacji, tym łatwiej będzie Ci wybrać tą, która jest najistotniejsza, i którą rzeczywiście chcesz przekazać odbiorcy.

Zastanów się:

– jakie cechy najlepiej opisują produkt lub usługę, który zamierzasz sprzedać i jakie korzyści każda z tych cech może przynieść Twojemu potencjalnemu odbiorcy,

Której z tych cech nie mają produkty/ usługi konkurencyjne? Jakie, często występujące, problemy pomaga rozwiązać Twój produkt/ usługa? W jakich branżach może być pomocny(a)? Jakie cele może pomóc realizować? Jak wiarygodny jest produkt/ usługa? Jak skuteczny? Jakie fakty świadczą o tym? Czy jest jakiś powód, dla którego odbiorca powinien nabyć Twój produkt już teraz?

– kim jest Twój potencjalny klient,

Jakie są jego dążenia i aspiracje? Co jest największą przeszkodą w realizacji tych dążeń? Co go motywuje do działania? Czy dostaje wiadomość od Ciebie po raz pierwszy? A może chcesz, żeby Twój długoletni klient dokonał kolejnego zakupu?

– jakie cele chcesz zrealizować dzięki swojemu tekstowi.

Czy Twój e-mail ma zachęcać odbiorców do zalogowania się na stronie WWW czy do wysłania prośby o dodatkowe informacje? A może chcesz namówić do podjęcia natychmiastowej decyzji o kupnie?

Pytań, na które należy sobie odpowiedzieć jest w rzeczywistości dużo więcej. Zanim uda Ci się określić, CO należy napisać, musisz znaleźć jednoznaczną odpowiedzieć na każde z nich. Dopiero wtedy można przystąpić do samego pisania tekstu, mając „przed oczami” to, co rzeczywiście chcesz powiedzieć i końcowy rezultat, czyli osiągnięcie założonego celu. Pomoże go osiągnąć dobry nagłówek. Dobry, czyli taki, który w prosty i zwięzły sposób zawrze kwintesencję tego, co chcesz przekazać w tekście głównym. W napisanie nagłówka włóż tyle samo wysiłku, co w napisanie tekstu głównego. Bo jeżeli nagłówek nie podziała w pożądany przez nas sposób na odbiorcę, raczej nie da on już szansy naszemu tekstowi.

Napisałeś już swój tekst reklamowy?

Przypomnij sobie teraz, co chciałeś powiedzieć, spójrz na tekst i zobacz, w jakim stopniu Ci się to udało.

Joanna Nowak

Autorką artykułu jest Joanna Nowak. Joanna specjalizuje się w tworzeniu tekstów na strony WWW, tekstów e-mailingów, ulotek i e-newsletterów.

www-copywriting.pl

Komentarze

Dodaj komentarz

*
*