Jak „sprzedać” trudny temat na Facebooku?
Fanpage sam nie sprzeda. Nie ma się co czarować. Trzeba to sobie uczciwie powiedzieć, że wszyscy social media ninja, którzy obiecują złote góry i miliony monet, gdy tylko firma założy konto na Facebooku, to współcześni szarlatani. Fanpage może za to budować pozytywny wizerunek marki, zbliżyć ją do grupy docelowej, a także spowodować, że zupełnie bezinwazyjnie i niemal „naturalnie” będzie się ona pojawiać codziennie w życiu klienta. Jak to zrobić? Kilka przykładów poniżej.
Inspirujące miejsce
Co ciekawego jest w kostce brukowej i galanterii betonowej? Dla większości osób korzystających z serwisu Facebook zapewne nie jest to najbardziej porywający temat, o którym mogliby czytać codziennie na swoim newsfeedzie. A co jeśli podobne produkty staną się jednym z elementów inspirujących klientów docelowych oraz projektantów przestrzeni publicznej?
Właśnie taki zamysł legł zapewne u podstaw wprowadzania marki Modern Line w świat social media, a fanpage Twoje miejsce inspiracji przyciąga kolejnych pasjonatów architektury i niecodziennych rozwiązań w aranżacji przestrzeni. Warto zauważyć, w jaki sposób została stworzona nazwa owego fanpage’a. Dzięki odejściu od nazwy producenta, można było wykreować stronę, która nie jest tylko katalogiem produktowym, ale dba także o autentyczne zaangażowanie osób interesujących się architekturą.
Fot.: https://www.facebook.com/TwojeMiejsceInspiracji
Ten interesujący fanpage pokazuje, jak z pozoru „trudny” produkt można przedstawić w sposób pozwalający budzić zaciekawienie nie tylko u wąskiego grona specjalistów.
Seks to zdrowie
Jak w mądry i przyjemny sposób budować społeczność wokół producenta leków, gdy nie można ich promować na Facebooku? Założyć fanpage, którego myśl przewodnia będzie tak prosta, że oczywista! Właśnie w taki sposób poradziła sobie Polpharma, promując temat zdrowia seksualnego na fanpage Seks to zdrowie. Temat radosny i przyjemny, ale także dla wielu kłopotliwy, gdy pojawiają się problemy związane z tą delikatną sferą życia. Edukacja jak najbardziej na plus!
Jak pies z kotem?
Zakaz reklamy leków na receptę obejmuje również farmaceutyki przeznaczone dla zwierząt, w tym ukochanych, domowych czworonogów. Pomimo prawno-formalnych obostrzeń marka Bayer, która produkuje preparaty dla zwierząt, prowadzi dwa bardzo interesujące fanpages przyciągające znaczną liczbę fanów – Pies fajny jest i Spokojnie kotku. Dzięki interesującej komunikacji angażującej miłośników oraz właścicieli psów i kotów, marka może wśród postów „przemycać” treści edukujące na temat zagrożeń zdrowia pupili. Fani aktywnie uczestniczą w życiu fanpage, wymieniają się spostrzeżeniami na temat pielęgnacji zwierząt oraz dbania o ich zdrowie.
Dzieciak potrafi
Są na świecie ważniejsze problemy niż decyzja o tym, czy kanapki dziecka smarować masłem czy margaryną. Jak jednak przekonać rodziców, którzy się wahają, do „właściwego” wyboru, a przy okazji dać im dobrą zabawę i nieco kulinarnych inspiracji? Wie to Rama, która na fanpage Dzieciak Potrafi zgromadziła niemal 40 tysięcy fanów. Zdecydowana większość z nich to przedstawicielki głównej grupy docelowej, czyli młode mamy. Fanpage w swej prostocie i sile przekazu bardzo dobrze wpisuje się w modny nurt mediów parentingowych, dzięki czemu trafia bezpośrednio do użytkowników Facebooka najbardziej zainteresowanych tematem zdrowego i pomysłowego odżywiania dzieci.
Fot.: https://www.facebook.com/DzieciakPotrafi/app_734394709924051
Jedną z rzeczy, które najmocniej angażują fanów są konkursy. W przypadku Ramy zostały one tak pomyślane, aby mogli w nich brać udział rodzice razem z dziećmi, ponieważ te nie mogą mieć swoich oficjalnych kont w serwisie społecznościowym Facebook. Zabawa wciągnęładziesiątki fanów, dając im oprócz radości możliwość wygrania atrakcyjnych i związanych tematycznie z marką nagród.
Przedstawione przykłady to tylko nieliczne dowody na to, jak specjalista od social media może wprowadzić w świat mediów społecznościowych produkty, które na pierwszy rzut oka pozbawione są „potencjału”. Oczywiście takie działania muszą zostać poprzedzone analizą rynku oraz przygotowaniem przemyślanej strategii wizerunkowej. Tylko zaplanowane i konsekwentnie realizowane kampanie w social media mogą wyróżnić się na tle konkurencji i stanowić przykład dla innych. Przykład na to, że jak się chce, to można niemal wszystko.
– Wpadki na Wykopie i Facebooku
– Jak wykorzystać fanów z Facebooka?
Michał Grzebyk
I znowu coś na Firmerze dla nas. Zapraszam do zobaczenia, jak my podeszliśmy do niezbyt wdzięcznego tematu windykacji na FB: https://www.facebook.com/agnegocjator
Wszelkie uwagi, sugestie, itp mile widziane.