Jak wykorzystać Facebooka we własnym biznesie?

W ostatnim roku Facebook zaproponował reklamodawcom korzystającym z serwisu wiele zmian, które otworzyły nowe perspektywy również przed przedstawicielami branży e-commerce. Pojawiły się m.in. nowe możliwości targetowania kampanii oraz formaty reklamowe, co pozwoliło docierać do wybranych użytkowników jeszcze efektywniej.

Precyzyjne targetowanie

Dobór grupy odbiorczej jest jednym z ważniejszych elementów, jakie  mają wpływ na efektywność kampanii reklamowej. Facebook udostępnia w tym względzie zaawansowane opcje. Reklamy można targetować na podstawie: danych demograficznych, lokalizacji, zainteresowań, zachowań oraz „kategorii Facebooka” (wykształcenie, zawód itp.). Istnieje możliwość dodania własnej bazy mailingowej, a także skierowania kreacji do osób, które odwiedziły już zewnętrzną stronę e-sklepu (niezależnie od tego czy dokonały zakupu, czy też przeglądały tylko wybraną jego podstronę). W roku ubiegłym, w naszym kraju została włączona funkcja Custom Location, umożliwiająca kierowanie reklam na konkretne lokalizacje (wystarczy podać dokładny adres lub współrzędne), np. do osób przebywających aktualnie w wybranym obiekcie (kibiców sportowych, przedsiębiorców, miłośników narciarstwa itp.).

Poszczególne parametry można ze sobą łączyć na wiele sposobów i co ważne dopracowywać za pomocą zawężeń i wykluczeń, które pojawiły się w panelu. Daje to możliwość jeszcze lepszego doboru użytkowników, którzy mogą być potencjalnie zainteresowani produktami/usługami reklamodawców.

Local Awareness

Może się wydawać, że Local Awareness to reklamy w głównej mierze wykorzystywane przez punkty stacjonarne takie jak: restauracje, kawiarnie czy hotele. Warto jednak podkreślać, że mogą zostać również zastosowane dla potrzeb sklepów internetowych, które oferują swoim klientom możliwość osobistego odbioru zamówionego towaru. 

Reklama Local Awareness charakteryzuje się specjalnym przyciskiem „Jak dojechać?”, po kliknięciu którego użytkownik jest przekierowywany do mapki prezentującej mu trasę dotarcia do reklamowanego punktu. 

Dynamic Product Ads

Dynamic Product Ads to reklamy wyświetlane wyłącznie klientom danego sklepu internetowego oraz osobom, które odwiedziły jego stronę www (remarketing). Kluczem jest tutaj umiejętne pogrupowanie produktów i przygotowanie schematu ich wyświetlania. 

Przykładowo, można ustawić kampanie tak, żeby osoby, które przeglądały konkretny produkt w sklepie, ale go nie kupiły, zobaczyły baner przedstawiający ten właśnie towar oraz jemu podobne, ale np. w niższych cenach. 

Co ważne, mowa cały czas o reklamach dynamicznych, które wystarczy ustawić raz – na samym początku – a mimo to wyświetlają się stale w odpowiedniej konfiguracji. Nie trzeba więc przygotowywać osobnych kreacji dla każdego produktu dostępnego w sklepie. 

Multiproduct Ads

Multiproduct Ads, ze względu na swój format i działanie, nazywane są również reklamami karuzelowymi. To maksymalnie 5, połączonych ze sobą boksów, z których każdy promuje inny produkt (może to być za sprawą grafiki czy też video). Ich kolejność może się zmieniać (w zależności od popularności). W przeciwieństwie do Dynamic Product Ads, istnieje możliwość kierowania ich do wybranych grup odbiorczych, ustalanych nie tylko na podstawie piksela remarketingowego, ale także wszystkich innych, dostępnych w serwisie opcji targetowania. 

Reklamy karuzelowe cieszą się na Facebooku bardzo dużą popularnością, ponieważ wyróżniają się na tle innych kampanii. Idealnie sprawdzają się np. w czasie prowadzenia działań promocyjnych dla całego działu produktów, które mogą spodobać się mocno ograniczonej grupie odbiorczej, jak chociażby gadżety z filmu Star Wars. Co więcej, po kliknięciu w wybrany box np. budzik Lord Vader, użytkownik będzie przekierowany bezpośrednio na podstronę z tym właśnie produktem (każdy boks może bowiem prowadzić do innej podstrony).

Lead Ads

Lead Ads to kolejny format reklamowy, który warto wykorzystać podczas promocji sklepu internetowego. Daje on szerokie możliwości, dlatego można go zastosować w wielu przypadkach. Może posłużyć np. jako środek badający zadowolenie klientów sklepu – wystarczy skierować reklamę z formularzem do osób, które dokonały zakupu (jednocześnie przypominając im w reklamie o ankiecie). W ten sposób można jednocześnie zbierać dodatkowe dane o użytkowniku, a następnie wykorzystać je podczas prowadzenia kolejnych kampanii.

Korzyści dla branży e-commerce

Facebook to kanał, z którego w Polsce korzysta około 19 544 439 użytkowników miesięcznie. Wśród nich znajdują się ludzie o różnych zainteresowaniach i potrzebach. Dzięki reklamom można dotrzeć z kampanią promocyjną do precyzyjnie wybranych grup. W zależności od celu marketingowego: przypominając o produktach, których nie kupili, pomimo że zostały dodane do ich koszyków, prezentując oferty specjalne, np. obniżone ceny rzeczy, którymi byli wcześniej zainteresowani, ale nie dokonali zakupu, wybierając produkty mogące bezpośrednio zainteresować tylko ściśle wyselekcjonowanych użytkowników. Można też sprawdzać ich stopień zadowolenia po sfinalizowaniu transakcji, jednocześnie zbierając dodatkowe dane na ich temat. To tylko niektóre z dostępnych w serwisie możliwości, które można wykorzystać dla branży e-commerce. 

 – Ile warto zapłacić za klienta w Google AdWords?

– Wynik jakości Google Adwors: fakty i mity

Joanna Poczęsna