Jak zbadać rynek małej firmy

Trudność w osiągnięciu przewagi konkurencyjnej na rynku działania własnej firmy jest oczywista. Wiadomo, że należy przeprowadzić badania. Jak jednak to uczynić profesjonalnie? Impulsem do dokonywania inwestycji i wykonywania ruchów są zwykle prognozy dotyczące dynamiki rozwoju konkretnego rynku.

Badania rynku realizowane przez wyspecjalizowane firmy dają szerokie spektrum wyników, są jednak kosztowne i przez to rzadko znajdują się w zasięgu finansowym mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.    W takiej sytuacji rozwiązaniem może być zasób źródeł wtórnych, czyli zestawień statystycznych, analiz oraz prognoz, publikowanych przez duże ośrodki badawcze.

Szerokie badanie nie dla małej firmy

Wyniki szeroko zakrojonych badań, choć mogą być interesujące, nie są najważniejsze dla małej firmy. Zwykle ma ona ściśle określone, wąskie grono odbiorców. Jest znacznie bliżej swoich klientów niż korporacje,     dzięki czemu ma unikalną możliwość pozyskiwania informacji ze źródła. Powinna wykorzystać ten atut. Szybka reakcja na zmiany nastrojów pozwoli utrzymać konkurencyjność.

Po co to badanie

Zanim jednak zaczniemy zadawać pytania klientom, musimy wiedzieć, po co to robimy. Podstawą jest określenie problemu badania. Musimy pamiętać, że własnymi siłami nie jesteśmy w stanie sprawdzić wszystkiego. Na wstępie należy zadać sobie pytanie co chcemy sprawdzić? Jeżeli interesuje nas rozwój i wizja przyszłości – zacznijmy od rozpoznania potencjalnego popytu na nowe produkty. Badanie takie można przeprowadzić poddając ocenie klientów np. próbki towarów lub przeprowadzając wśród nich krótką ankietę dotyczącą ich potrzeb.

Badajmy konkurencję

Warto  pomyśleć nie tylko o badaniu własnych klientów, ale również obserwacji naszej konkurencji. Zabawmy się w „tajemniczego klienta” (Mystery Client – badanie przeprowadzane przez tajnych audytorów, którzy wcielając się w rolę klienta, weryfikują jakość obsługi). Metoda ta przyszła do nas z Zachodu, ale jest coraz częściej wykorzystywana przez firmy, które chcą skontrolować swoje własne placówki. Można także wykorzystać  ją, aby sprawdzić jaki poziom obsługi klienta reprezentuje nasza konkurencja. Nie wygrywamy bowiem ceną, ale indywidualnym, wyjątkowym podejściem do klienta i profesjonalną obsługą.

Badanie to tylko pozorna prostota

„Rynek można badać na wiele sposobów. Wszystko to wydaje się oczywiste, ale badania rynku są tylko pozornie proste”  – mówi Aneta Grzyb-Hejduk, ekspert ds. szkoleń w Akademii PARP. Ich realizacja wiąże się  z możliwością popełnienia wielu błędów, podważających wiarygodność wyników. Rozwiązaniem jest zdobycie gruntownej wiedzy na temat metod badań i analizy wyników.

„Bogatym źródłem informacji na ten temat jest Internet. Dzięki Akademii PARP możemy uczestniczyć on-line w szkoleniu „Badanie rynku”. Wiedza ze zweryfikowanego źródła internetowego jest równie cenna, jak ta zawarta w papierowej publikacji, a zdecydowanie łatwiej i szybciej dostępna „ – dodaje Aneta Grzyb-Hejduk.

Komentarze

Avatar

Filip

16 kwietnia 2013 Odpowiedz

Tutaj bardziej szczegółowo, jak badać rynek lokalny. Mam nadzieję, że się komuś przyda:

http://wiedzawfirmie.blogspot.com/2013/04/jak-badac-rynek-lokalny-cz-2.html

Komentarze

Dodaj komentarz

*
*