SEO czy Adwords a może razem?

Jeśli prowadzisz firmę i zastanawiasz się nad działaniami promocyjnymi, to musisz dokładnie rozważyć to, które usługi wybrać, żeby osiągnąć najkorzystniejsze dla siebie efekty. 

foto: Thinkstock

W przypadku, gdy zależy Ci na czasie i długotrwałych efektach, powinieneś połączyć usługę SEO i PPC, ponieważ tylko w ten sposób zyskasz jedno i drugie: krótki czas – Google AdWords, reklama pojawia się w sieci po około 15 minutach od włączenia kampanii, długotrwały efekt – SEO, mimo iż tego rodzaju działania trwają dłużej (pierwsze efekty mogą pojawić się nie później niż w okresie 3 miesięcy), to jednak efekty są długotrwałe, ponieważ większość wartościowych linków prowadzących na pozycjonowaną stronę nie znika z sieci, ale pozostaje tam na stałe.

Załóżmy, że strategia e-marketingowa danej firmy skupia się wokół pozycji zajmowanej przez nią w wynikach wyszukiwania. Witrynę odwiedza największa liczba internatów, kiedy zajmuje jedno z czołowych miejsc w SERP-ach. Dzięki uzupełnieniu działań SEO reklamami AdWords można nie tylko zwiększyć odwiedzalność takiej strony www, ale także mieć wpływ na dokonywaną na niej konwersję. Kiedy bowiem odnośniki kierujące na stronę znajdą się również wśród reklam AdWords – co więcej będą kierowały użytkowników sieci na konkretną podstronę firmy – istnieje większa szansa na to, że internauci dokonają większej ilości działań oczekiwanych przez właściciela strony – potwierdzą zakupy, wypełnią formularz, pozostawią adres e-mail – ponieważ będą na to ukierunkowani. Osoby klikające w linki sponsorowane, mają konkretne oczekiwania względem stron, na które są kierowane, dlatego po dotarciu na nie często od razu podejmują decyzje (m.in. zakupowe).

Internauci

Internautów korzystających z wyszukiwarki Google można podzielić na 2 grupy: pierwsza – użytkownicy, którzy z sieci nie korzystają po to, żeby coś kupić, ale po to, żeby znaleźć interesujące informacje; druga – internauci, którzy włączają wyszukiwarkę w celu znalezienia interesującego ich w danym momencie produktu lub usługi i dokonania zakupu. Kiedy pierwsza grupa zwykle omija reklamy AdWords i przeszukuje organiczne wyniki wyszukiwania, druga skupia się przede wszystkim na linkach sponsorowanych. Można więc przyjąć, że mamy do czynienia z różnymi odbiorcami, dlatego też logicznym wydaje się to, że aby dotrzeć do wszystkich, konieczne jest połączenie usług SEO i PPC.

Strategia działania firmy

Kluczową sprawą jest strategia firmy. Jeśli bowiem właściciel danego przedsiębiorstwa chce np. zwiększyć sprzedaż swoich usług, powinien wypróbować potencjał reklam Google AdWords. Jeśli jednak jego celem jest zwiększenie odwiedzalności strony www, a promując się w sieci działa raczej pod kątem wizerunkowym, to korzystniejszym rozwiązaniem jest SEO, ponieważ daje długotrwały efekt, a firmy, których strony znajdują się wysoko na liście wyszukiwania Google, cieszą się zwykle większym zaufaniem ze strony potencjalnych klientów.

Najczęściej zdarza się jednak tak, że dla firm promujących się w sieci ważny jest zarówno wizerunek, jak i sprzedaż. Z tego właśnie powodu warto połączyć usługi SEO i PPC, zyskując tym samym szansę na realizację wyznaczonych celów. Dzięki SEO strona znajdzie się wyżej w organicznych wynikach wyszukiwania dla wybranych słów kluczowych, co wpłynie pozytywnie na widoczność witryny w sieci, ponieważ jeśli jej adres będzie pojawiać się wyżej w SERP-ach, to istnieje większe prawdopodobieństwo, że internauci będą w nią częściej klikać. A co za tym idzie przede wszystkim wzrośnie jej odwiedzalność. Warto jednak dodać, że kluczem do sukcesu jest odpowiedni dobór słów kluczowych, ponieważ mimo że ktoś kliknie w dany link, to jednak nie zawsze jest tak, że strona, na którą trafi, go zainteresuje. Jeśli po kliknięciu nie zauważy na niej nic godnego uwagi, po prostu szybko ją opuści, a tym samym wzmocni statystyki odrzuceń (współczynnik odrzuceń), które można podejrzeć za pomocą narzędzia Google Analitycs. Trafnie dobrane słowa kluczowe pomagają uniknąć takich sytuacji. 

Zwiększyć odwiedzalność strony można dodatkowo za pomocą reklam PPC, czyli w przypadku Google – Google AdWords. Ustawiając kampanię AdWords można wyznaczyć sobie różne cele, jednak najważniejsze jest to, że w przypadku sieci reklamowej można skierować reklamę do ściśle określonej grupy odbiorców. Twórca kampanii AdWords może więc samodzielnie zdecydować, czy chce, żeby jego link ukazywał się kobietom w wieku około 45 lat, które interesują się literaturą i korzystają z internetu za pomocą telefonów komórkowych, czy też mężczyznom w wieku od 25 do 30 lat, którzy lubią wędkować, a z internetu korzystają głównie między godziną 16 a 20. W przeciwieństwie do działań SEO, gdzie efekt widoczny jest dla każdego użytkownika sieci, reklamy AdWords można skierować do konkretnej grupy odbiorców, co jest jedną z ich największych zalet.

Integracja PPC i SEO w praktyce 

Dzięki integracji SEO i PPC można zwielokrotnić efekty promocji swojej witryny w sieci, wszystko zależy jednak od odpowiedniej strategii. 

Strategia działania może wyglądać na przykład tak, że jednocześnie wykupujesz obie wspomniane usługi. Dzięki AdWords w wyszukiwarce Google od razu pojawia się link sponsorowany kierujący użytkowników sieci do Twojej witryny. Kiedy jednak kończy się budżet na reklamę PPC, uwaga internautów powinna zostać przeniesiona na linki umieszczone w wynikach organicznych, które w tym czasie zostaną osiągnięte.

Inna strategia może opierać się na efekcie surround, który udowadnia, że jednoczesne pojawienie się strony w wynikach organicznych i nieorganicznych na tę samą frazę zwiększa liczbę kliknięć. Dlaczego? Otóż zwiększa się widoczność strony w wynikach wyszukiwania – ważne jest to, żeby link sponsorowany znalazł się nie nad organicznymi wynikami wyszukiwania, ale z prawej ich strony (w tym celu trzeba odpowiednio zoptymalizować kampanię AdWords). Co ważne zwielokrotnienie efektów może wpłynąć na osiągnięcie lepszego zwrotu z inwestycji (ROI), jednak nie tylko. Dana witryna może stać się bardziej rozpoznawana, a co za tym idzie wzrośnie do niej zaufanie ze strony internautów. Tego typu działanie wpływa też na świadomość potencjalnych klientów, którzy w ten sposób mogą poznać daną firmę i uznać ją za wiarygodną.

Reklamy PPC mogą być również idealnym uzupełnieniem działań SEO: w momencie, gdy zdecydujesz się wprowadzić na swojej stronie jakiegoś rodzaju promocję, chcesz zebrać opinie swoich klientów lub np. myślisz o uzupełnieniu swojej bazy mailingowej. Reklamy Google AdWords kierują bowiem na określone podstrony danej witryny, sugerując tym samym odwiedzającym je internautom wykonanie konkretnych czynności.

Co możesz zyskać?

Integracja działań SEO i PPC sprzyja wzrostowi efektu obecności strony w wynikach wyszukiwania. Co to oznacza? Otóż zwiększa się widoczność strony w Google, dzięki czemu internauci mają większe szanse ją zauważyć i zapoznać się z ofertą firmy. Im częściej użytkownicy sieci będą widzieli adres danej strony www, tym bardziej staną się świadomi jej istnienia, co zwykle wpływa na ich opinie o jej wiarygodności. To jednak nie koniec, łącząc SEO i PPC można zwielokrotnić efekt klikalności i wpłynąć pozytywnie na konwersję. Zwrot z inwestycji jest dla wszystkich przedsiębiorców niezwykle ważny, dlatego budowanie strategii działań promocyjnych w sieci w oparciu o synergię wspomnianych usług jest kluczowe i może przynieść firmie maksymalne korzyści. 

– 7 grzeszków SEO właścicieli stron www

– SEO czy Google Adwords; wady i zalety

– 5 najczęstszych błędów SEO

Joanna Poczęsna

Komentarze

Avatar

doq.pl

3 lutego 2015 Odpowiedz

Albo jeszcze lepiej – można dodawać ogłoszenia – doq.pl 🙂

Avatar

Jano

22 lutego 2015 Odpowiedz

Osobiście polecę AdWords od SEO. Przede wszystkim można mierzyć efektywność poszczególnych słów kluczowych, dzięki wsparciu specjalistów możliwe jest uzyskanie rewelacyjnego zwrotu z inwestycji. My korzystamy z ICBM Polska (www.icbm.pl) – POLECAM!

Komentarze

Dodaj komentarz

*
*