10 najczęstszych błędów przy pisaniu biznesplanu

Każda osoba rozpoczynająca przygodę z własną firmą powinna napisać biznesplan. Dokument ten pozwala przedsiębiorcy oraz osobie, której jest przedstawiany, w sposób całościowy spojrzeć na projekt, który jest realizowany. Nie wszystkie jego zapisy zostaną wcielone w życie i rzeczywistość zweryfikuje jego założenia, ale bez biznesplanu jest o wiele trudniej. Dobrze napisany biznesplan pomaga w rozwijaniu biznesu, uzyskaniu kredytu czy przekonaniu inwestora. Aby jednak dokument ten był przydatny, musi być odpowiednio napisany. Przedstawiamy 10 najczęstszych błędów popełnianych przy pisaniu biznesplanu według portalu Entrepreneur.com

Źródło: YAY Foto

1. Błędy językowe i gramatyczne

Pisownia, interpunkcja, gramatyka i styl są  niezwykle ważne, jeśli chodzi o plan biznesowy. Mimo że inwestorzy wiedzą, że nie każdy jest perfekcyjnym znawcą języka. Należy pamiętać, że w kolejce czekają inne potencjalne biznesy i właśnie te drobne błędy mogą zdyskwalifikować  start-up.

Dobrze jest zapytać się kilku najbliższych osób, czy widzą jakieś błędy, oraz czy styl jest odpowiedni. Ważne też, aby pasował do odbiorcy. Inaczej wygląda dokument przygotowany dla wniosku o kredyt firmowy, a inna jest forma biznesplanu dla inwestora.

2. Niechlujny biznesplan

Najczęściej pojawiające się błędy to podawanie sprzecznych informacji w różnych częściach dokumentu, brakujące numery stron, tabele bez nagłówków. Kolejnym bardzo częstym błędem jest brak tytułów rozdziałów. Jeśli tego nie będzie to jest jest małe prawdopodobieństwo , że ktoś przebrnie przez nasz biznesplan. Inwestor zazwyczaj nie czyta wszystkiego od początku do końca, bo zwyczajnie nie ma na to czasu.

3. Plan jest niekompletny

Biznesplany mogą się różnić formą, stylem, oprawą graficzną, ale każdy dokument musi zawierać informacje o produkcie, misji biznesu, specyfice rynku, konkurencji, planie marketingowym, sprzedaży, mocnych i słabych stronach działalności. Bardzo ważna jest także część liczbowa, w której nie może zabraknąć prognoz finansowych, bilansu, rachunku zysków i strat czy rachunku przepływów środku pieniężnych. W absolutnym minimum biznesplan musi obejmować wszystkie te obszary.

4. Zbyt duża szczegółowość

W biznesplanie powinny znaleźć się tylko najważniejsze kwestie. Jeśli mamy do przekazania większą liczbę szczegółów to można to zrobić w załączniku. Aby przeciwdziałać temu błędowi należy plan podzielić na trzy części: krótkie podsumowanie projektu, właściwy biznesplan od 10 do 20 stron oraz załączniki.

5. Zbyt duże uogólnienie

Nie można uogólniać, z tego względu, że inwestor nie będzie wiedział o wielu istotnych elementach. Należy do pisania biznesplanu podchodzić kilka razy, tak aby sprawdzić czy wszystko zostało przekazane. Dodatkowo należy stosować radę z punktu 4.

6. Plan zakłada nierealistyczne założenia

Z reguły biznesplany są pełne założeń. Jednak muszą się one odnosić do rzeczywistości. Idealnym przykładem mogą być nieruchomości. Każdy biznes potrzebuje jakieś siedziby. Więc nie należy wpisywać np. zbyt niskich kwot. Wystarczy przejrzeć dowolny portal, posiadający w swej bazie nieruchomości komercyjne, aby zorientować się jakie są średnie stawki.

Zobacz jak zaoszczędzić na najmie biur.

Źródło: YAY Foto

7. Źle wykonane badanie rynku

Badanie powinno zawierać wszystkie  informacje o firmie, ale także o branży. Nieważne, że są one negatywne – jednak pokaże obiektywizm. Najlepiej jest tę analizę pokazać na podstawie wykresów, tabel. Nie należy też zmyślać danych. Inwestorzy często weryfikują podawane informacje i

8. Brak ryzyka

Nie istnieje takie działanie, które nie niosłoby za sobą ryzyka. Jeśli autor dokumentu jest świadomy zagrożeń wynikających ze swojej działalności i opisuje je w biznesplanie, to będzie odebrane pozytywnie. Jednak należy pamiętać, aby poza wymienieniem i opisaniem ryzyk wskazać także sposoby przeciwdziałania im. Pokaże to cały projekt z lepszej strony.

9. Twierdzenie o braku konkurencji

Nie ma takiego rynku – na którym nie byłoby żadnej konkurencji. Należy zauważyć, że zawsze istnieją alternatywne produkty, a jeśli ich nie ma, to może też rodzić pytania o sensowność realizowanego pomysłu. Inna sprawa, że po krótkim okresie działalności może się pojawić produkt konkurencyjny.

10. Plan biznesowy nie jest planem

Ma on być „mapą biznesu”. Zatem powinien zawierać wiele elementów od analizy otoczenia po charakterystykę firmy. A wyznaczane kamienie milowe powinny być realne do wprowadzenia w życie. Zobacz przykładowy biznesplan.

Bartłomiej Godziszewski
MamBiznes.pl

Komentarze

Dodaj komentarz

*
*