Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Po co komu biznesplan?

W dzisiejszych, konkurencyjnych czasach planowanie biznesu, który odniesie sukces wymaga przemyśleń oraz solidnych przygotowań. Biznesplan pisze się zarówno w celu pozyskania kapitału na rozpoczęcie działalności czy też rozwój prowadzonego przedsięwzięcia, ale nie tylko. 

Planowanie jest podstawą sprawnej egzystencji każdej firmy, organizacji czy też projektu. Formalnym odpowiednikiem tego procesu jest biznesplan. Biznesplan pełni kilka istotnych ról często nie dostrzeganych przez przedsiębiorców. Przede wszystkim odzwierciedla on sposób w jaki firma będzie zarządzana oraz narzędzia nadzoru zamierzonych działań.  

Pozwala on na zdefiniowanie założeń oraz działań określonych jako cele krótko- i długoterminowe oraz monitorowanie ich wedle przyjętych wskaźników. Dodatkowo pozwala na dostrzeżenie słabych stron projektu i zagrożeń, z którymi będzie trzeba się zmierzyć. Dzięki temu można dopasować strategię oraz działania firmy w celu zapobiegania tym zagrożeniom lub minimalizacji ich skutków. W konsekwencji biznesplan staje się narzędziem informacyjnym, które pozwala na ustrukturyzowanie wszystkich działań oraz strategii zarówno wewnątrz oraz na zewnątrz firmy. 

Stanowi on mapę pełną drogowskazów i dróg, którymi przedsiębiorca może i powinien się poruszać, aby osiągnąć cel przy jednoczesnym uwzględnieniu, że czasem będzie trzeba skorzystać z objazdów. Ponadto pełni on istotną rolę w rozmowach z potencjalnymi inwestorami i partnerami, ponieważ pozwala na weryfikację pomysłu i pozyskanie finansowania na jego realizację.

Rzetelnie napisany biznesplan pozwala na samodzielną weryfikację czy planowane przedsięwzięcie ma potencjał i przyniesie zysk. Aby móc to zrobić należy pamiętać o kilku zasadach jego tworzenia. Po pierwsze, tworząc biznesplan należy unikać subiektywizmu. Wielu pomysłodawców ulega hurraoptymizmowi, który utrudnia obiektywne spojrzenie na przedsięwzięcie i realną ocenę jego szans rynkowych. Dojrzały przedsiębiorca potrafi dostrzec słabe strony, które wymagają dopracowania oraz jest rozeznany w sytuacji rynkowej. 

Drugą istotną cechą biznesplanu jest wiarygodność. Wszelkie założenia czynione podczas planowania biznesu oraz informacje rynkowe muszą być poparte realnymi danymi, tendencjami rynkowymi oraz benchmarkiem do firm działających w tym samym segmencie rynkowym. Z wiarygodności prezentowanych założeń wynika ich wykonalność. Należy pamiętać, że informacje zawarte w dokumencie będzie trzeba zaimplementować i się z nich wywiązać, dlatego każde założenie musi być zweryfikowane pod względem jego wykonalności. 

Ponadto warto pamiętać, że biznesplan, będą czytały osoby trzecie, np. pracownicy, wspólnicy, inwestorzy, więc powinien być on napisany w sposób przejrzysty i zrozumiały. Używanie specjalistycznych i zawiłych sformułowań utrudni zrozumienie treści i jednocześnie zniechęci czytelnika do zapoznania się z jego szczegółami. Jest to szczególnie istotne w przypadku, gdy czytelnikiem jest potencjalny inwestor. Jeżeli on nie zrozumie istoty biznesu to w niego nie zainwestuje kapitału. 

Niezależnie od tego w jakim celu jest tworzony biznesplan należy pamiętać, żeby nie unikać kwestii problematycznych oraz opierać swoje założenia na wiarygodnych danych. Mając to na względzie po przygotowaniu biznesplanu oraz rzetelnych prognoz finansowych, przedsiębiorca jest w stanie sam ocenić, czy ten pomysł ma potencjał, jakich zasobów będzie potrzebował, jakie bariery może napotkać w trakcie jego realizacji, jakie koszty i przychody będzie generował. Warto pokusić się o poświęcenie czasu na zaplanowanie przedsięwzięcia i spisanie go w formie biznesplanu.

– Dotacja vs inwestor – co lepsze na start?

– Czy własny biznes z aniołem się opłaca?

– 4 źródła kapitału na biznes w sieci

Aleksandra Surynowicz:  

Analityk Biznesowy Funduszu Spinaker Innowacji – Inkubator BonusCard. Absolwentka Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego – specjalizacji Ekonomia Przedsiębiorstwa.

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
adam 14 mar 2013 (20:25)

@ jonek

nie reklamuj takich rzeczy, bo jak widze cos takiego, to przewraca mi sie wszystko w srodku, jak mozna miec dobry biznesplan za okolo 30 zl? smieszne... swoja droga jestes pewnie wlascicielem tego" fachowego portalu"