Jak zawiesić składki ZUS z powodu koronawirusa?

Informacje o autorze

20 marca 2020
Udostępnij:
ZUS

Zawieszenie składek ZUS to jedna z propozycji przedstawionych przez rząd w ramach tzw. pakietu antykryzysowego. Dzięki temu ma poprawić się płynność firm, które ucierpiały przez pandemię koronawirusa.

ZUS

Jak zawiesić składki ZUS z powodu koronawirusa?; Fot. Shutterstock/ ASkwarczynski

Zgodnie z nowym zarządzeniem ZUS przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z uproszczonego wniosku o odroczenie o trzy miesiące terminu płatności składek (za marzec, kwiecień i maj) oraz zawieszenie lub wydłużenie spłaty należności w układach ratalnych. Jednak w większości przypadku firm, będzie to już zaledwie za dwa miesiące. Więcej o tym przeczytasz tutaj.

Uproszczony wniosek o odroczenie składek ZUS

Zobacz! Pojawił się uproszczony wniosek o odroczenie składek ZUS

Aby zawiesić składki ZUS, konieczne jest wypełnienie wniosku i dostarczenie go wraz z zawartym dokumentem, w którym przedsiębiorca wskazuje, jak koronawirusa wpłynął na brak możliwości opłacenia przez niego należności. Ponadto w przypadku pełnej księgowości musisz dołączyć sprawozdanie finansowe (bilans, rachunek zysków i strat, sprawozdanie o przepływach pieniężnych) Można to zrobić poprzez PUE, wrzucić do specjalnych pojemników w placówkach ZUS lub przesłać na specjalny adres e-mail oddziału ZUS (wykaz dostępny na stronie internetowej ZUS).

POBIERZ!

Sprawdź! Jakie oferty kredytów i pożyczek dostępne są dla Twojej firmy

Aby zawiesić składki ZUS za pośrednictwem PUE, należy wykonać kilka kroków. Po zalogowaniu się należy wejść do zakładki Płatnik i wybrać z bocznego menu wybierz [Dokumenty i Wiadomości] – [Dokumenty robocze]. Następnie kliknij przycisk [Utwórz dokument] – wniosek ZUS-EOP należy wybrać z listy dostępnych. Po jego wypełnieniu musi zostać jeszcze wysłany.

ZUS

Jak zawiesić składki ZUS z powodu koronawirusa za pośrednictwem PUE?; Fot. ZUS

Rozpatrzenie wniosku o zawieszenie składki ZUS

Jeśli właściciel firmy otrzyma pozytywną decyzję od ZUS-u to również będzie mógł spodziewać się umowy wraz z dokumentami dotyczącymi pomocy publiczne. Zostaną one wysłane na wskazany adres e-mail lub pocztą. Następnie należy odesłać podpisane dokumenty z powrotem do ZUS-u.

UWAGA!

Z uwagi na zagrożenie epidemiczne podpisane dokumenty można wysłać w postaci skanu na adres e-mail oddziału ZUS. Na tej podstawie ZUS udzieli przedsiębiorcy ulgi. Jednak ZUS będzie wymagać również wersję papierową, którą należy dostarczyć najpóźniej w ciągu 14 dni liczonych od dnia zakończenia stanu epidemicznego.

Jednak nie w każdym przypadku, przedsiębiorca będzie mógł zawiesić składki ZUS. Jeśli ze złożonych dokumentów będzie wynikało, że w ciągu ostatnich 3 lat, łączna wartość udzielonego wsparcia w ramach pomocy publicznej de minimis przekroczyła 200 tys. euro to w ZUS nie będzie mógł udzielić takiej formy wsparcia.

Przeczytaj także na MamBiznes.pl

Polecamy

Więcej w tym dziale: