Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

E-sklep od kuchni: Wojciech Latoszek, założyciel 4gift.pl

Jak z sukcesem założyć i prowadzić własny sklep internetowy? Na portalu MamBiznes.pl kontynuujemy cykl „E-sklep od kuchni”, w którym wyjadacze polskiego e-handlu dzielą się wiedzą i doświadczeniem. W ubiegłym tygodniu nasz kwestionariusz wypełnił Marcin Mielczarek, założyciel sklepu E-zabawkowo.pl. Dziś przepytujemy Wojciecha Latoszka, prowadzącego sklep z prezentami 4gift.pl.

E-handlem zajmuję się od… 2008 roku.

Mój pierwszy sklep internetowy to… Nie jestem zbyt zmienny w uczuciach i od 2010 roku jestem wierny pierwszemu i jedynemu sklepowi – 4gift.pl.

Pierwszemu mojemu klientowi w internecie sprzedałem… Była to nieśmiertelna roślinka, czyli Róża Jerychońska. To roślina, która niepodlewana przechodzi w stan hibernacji i oczekuje jakby ususzona na podlanie. Co ciekawe klientem był Pan, który na facebooku śledził naszą kampanię teaserową. Pamiętam, że dostarczaliśmy to zamówienie osobiście.

Własny e-sklep na autorskim cmsie czy dostępnym płatnym rozwiązaniu? Co lepsze? Tu nie ma jednej dobrej odpowiedzi. Wszystko zależy od potrzeb, skali, budżetu. My akurat od początku działamy w oparciu o Magento. Pod niektórymi względami to bardzo dobry wybór, pod innymi gorszy. Można o tym napisać naprawdę solidny artykuł jeśli nie książkę 😉

Uwaga! Prowadzisz e-sklep i chciałbyś się podzielić swoją wiedzą w cyklu „E-sklep od kuchni”? Napisz na [email protected]

Jeden klient najwięcej wydał w moim e-sklepie kwotę… Jeżeli chodzi o klienta detalicznego to była kwota około 5 tys złotych (jak na naszą branże to naprawdę dobry wynik). Co ciekawe to były zakupy w sklepie stacjonarnym, a nie online. Klientów hurtowych pozwolę sobie nie wliczać, bo to zupełnie inna skala i potrzeby.

Największe obroty mój e-sklep osiąga… Jesteśmy sklepem stricte prezentowym, więc największe obroty osiągamy w okresie Bożego Narodzenia. Sezon zaczyna się od początku listopada i trwa do połowy lutego, ale grudzień to szczyt w którym zarabiamy najwięcej.

Najlepiej w moim e-sklepie sprzedają się… Mamy kilka grup produktowych, które sprawdzają się bardzo dobrze. Przede wszystkim kubeczki, z którymi często klienci łączą zaparzacze do herbaty. Następnie mapy świata na których można oznaczać przez zdrapanie odwiedzone miejsca. Rzeczy do alkoholu, gadżety kuchenne czy też serie wydawnicze jak Star Wars czy Marvel to nasze topowe linie.

Najbardziej efektywnymi metodami pozyskiwania klientów w moim sklepie są… W krótkim okresie czasu to 3 filary dostarczania ruchu: AdWords, SEO i FbAds. Natomiast w długim okresie czasu to po prostu zadowoleni klienci, którzy wracają i polecają nas dalej.

Mój największy błąd lub problem przy prowadzeniu sklepu to… Z perspektywy czasu największy problem to początkowy start z bardzo małą bazą produktów. Przez to rozwijaliśmy się dosyć wolno i tak naprawdę dopiero teraz przyspieszamy.

Najlepsze książki dla osoby myślącej o własnym e-sklepie to… Jeżeli chodzi o sam e-commerce to ciężko mi wymienić jakieś konkretne pozycje, bo rynek zmienia się bardzo dynamicznie, ale jako podstawy na pewno koniecznie trzeba przeczytać nieśmiertelny Marketing Kotlera.

Zakładając własny e-sklep pamiętaj o… Pamiętaj o tym, że musisz zarabiać i to że ustawisz najniższe ceny na rynku może się nie do końca łączyć się z pierwszym.

Wypowiedzi zebrał Grzegorz Marynowicz

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.