Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Kobieta męskiego biznesu się nie boi

W cyklu ”Kobiecy pomysł na biznes” prezentujemy przedsiębiorcze Panie, które zdecydowały się na założenie własnej firmy. Nie możemy jednak zapominać także o kobietach, które nie są właścicielkami przedsiębiorstw, ale zajmują wysokie i bardzo odpowiedzialne stanowiska w wielkich firmach.

Taką osobą jest Monika Gutowska – Service Master i Wash Master. Opowiada nam, dlaczego zdecydowała się na prowadzenie warsztatu samochodowego – biznesu powszechnie uznawanego za typowo męski fach.

Pani Moniko, skąd pomysł, aby zostać menedżerem stacji obsługi pojazdów?

Praca w branży samochodowej to odzwierciedlenie moich pasji. Próbowałam swoich sił w różnych zawodach, ale zamiłowanie do czterech kółek okazało się silniejsze. Swoją zawodową karierę w tej branży rozpoczęłam jeszcze na studiach jako zawodowy kierowca. Ten czas wspominam bardzo dobrze, ponieważ jako nieliczna reprezentantka kobiet w tym zawodzie zawsze mogłam liczyć na drobne uprzejmości i ulgowe traktowanie przez kolegów po fachu. Z pracy musiałam zrezygnować, bo jako studentka nie mogłam wyjeżdżać w dalsze, czyli lepiej opłacane trasy, a z krajowych kursów ciężko było się utrzymać. Do firmy Wash Master trafiłam przez ogłoszenie – od tamtej pory minęły już dwa lata.

Nie myślała Pani o pracy w bardziej „kobiecym” biznesie?

Oczywiście, że myślałam o bardziej kobiecym zawodzie. Podjęłam nawet pewne kroki w tym kierunku. Próbowałam swoich sił w gastronomii i marketingu. Ukończyłam także studia politologiczne. Miłość do samochodów okazała się jednak silniejsza.


Czy miała Pani jakieś trudności w pracy menedżera stacji obsługi pojazdów?

Przyznaję, że początki były trudne. Musiałam dowieść, że posiadam wystarczającą wiedzę, aby pokierować taką placówką.  Pierwsze miesiące były swoistą próbą sił. Musiałam udowodnić, że na samochodach znam się tak samo dobrze jak pracujący ze mną mężczyźni. Na szczęście panowie szybko przekonali się, że stwierdzenie „tego nie da się zrobić” może być ryzykowne, bo sama potrafię to zweryfikować i jeśli okaże się inaczej narażą się na upokorzenie. Myślę, że zdałam sprawdzian i dlatego teraz dobrze nam się współpracuje.

Raport specjalny Bankier.pl

Kobiecy pomysł na biznes


Kobiety udowadniają, że radzą sobie w biznesie nie gorzej niż mężczyźni. Panie zaskakują pomysłowością i kreatywnością, przezwyciężając bariery w prowadzeniu własnej firmy. Przeczytaj, jakie pomysły na biznes królują wśród Pań!


Czym ta praca wyróżnia się od innych, czy ma specjalne zalety dla kobiety?

Świat motoryzacji zdominowany jest przez mężczyzn, dlatego kobiety, które znają się na samochodach budzą wśród przedstawicieli płci przeciwnej uznanie, a to duża zaleta. Mówiąc poważnie moja praca chyba nie wyróżnia się niczym szczególnym – przecież branża motoryzacyjna to nie jedyna, w której większość stanowią mężczyźni.

A jeżeli jakaś przedsiębiorcza Pani chciałaby otworzyć taki biznes, to ile potrzebowałaby środków na jego rozkręcenie?

Organizacja i uruchomienie warsztatu samochodowego to trudne i kapitałochłonne zadanie. Oceniamy, że wartość w pełni wyposażonego obiektu z zapleczem technicznym, technologicznym, personalnym i serwisowym wynosi ok. 1,5 mln zł. Obecnie jesteśmy na etapie zmiany struktury zarządzania siecią i wdrażamy system agencyjny, tzn. będziemy prowadzenie poszczególnych obiektów przekazywać w ręce partnerów. Otrzymają oni w pełni wyposażone obiekty, wiedzę, doświadczenie, know-how oraz klientów, detalicznych i instytucjonalnych. Dodatkowo, negocjujemy w imieniu agentów korzystne ceny zakupu części i materiałów eksploatacyjnych oraz wspólnie opracowujemy działania marketingowe. Myślę, że to znakomita alternatywna dla tych, którzy  marzą o własnym biznesie, ale nie posiadają wystarczających nakładów finansowych na zbudowanie swojej firmy od podstaw.

Na co najwięcej trzeba przeznaczyć pieniędzy, by otworzyć taką stację?


Zakup sprzętu, inwestycje w zaplecze technologiczne, systemy informatyczne to niemały wydatek. Spore środki inwestujemy także w szkolenia pracowników. Należy pamiętać, że doświadczony i profesjonalny personel, specjalistycznie wyposażone stanowiska i kompleksowy autoserwis to dla kierowców priorytety w wyborze warsztatu samochodowego. 

Czy takie stacje mają wielu klientów?

Zdecydowanie tak. W szerokiej ofercie stacji Service Master i Wash Master – oprócz napraw, przeglądów i obsługi samochodów – znajdują się myjnie tunelowe i ręczne, wykonujące m.in.: czyszczenie i konserwację tapicerki samochodowej, polerowanie i nakładanie powłok ochronnych lakieru. Dzięki wyposażeniu w nowoczesne urządzenia, wyszkolonemu personelowi oraz wykorzystaniu najnowszych technologii, usługi autokosmetyki  Wash Master gwarantują najlepszą jakość i oszczędność czasu, np.: przejazd przez myjnię tunelową zajmuje jedynie 4 minuty przy zachowaniu wysokiej skuteczności mycia. Każdy znajdzie tu coś dla siebie.

– Ciekawy pomysł na biznes dla każdego

– 10 pomysłów, które dowodzą, że Polak potrafi

– Pierwszy milion zarobił na darmowej grze

– Jak powstała potęga serwisu YouTube 

Czy korzystają Państwo z dotacji unijnych? Jeżeli tak to z jakich i na jaki cel?

Firma korzysta z projektów unijnych, dzięki którym sieć rozbudowuje zaplecze technologiczne, a pracownicy biorą udział w szkoleniach i dodatkowych kursach specjalistycznych poszerzając swoją wiedzę i umiejętności. Spółka realizuje m.in. projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego: wdrożenie zintegrowanego systemu zarządzania przedsiębiorstwem klasy ERP wprowadzającego automatyzację procesów B2B. Celem tych działań, jest poprawa relacji z partnerami biznesowymi B2B, szczególnie w zakresie wzajemnej wymiany dokumentów, informacji czy sprawozdań, a w efekcie gwarantują  oszczędności czasu oraz spójność danych. Dla klientów oznacza to profesjonalną usługę wykonaną przy użyciu najnowocześniejszych rozwiązań informatycznych ułatwiających zarządzanie serwisem posiadanych samochodów.

Czy każda Pani może zostać menedżerem takiej stacji? A może potrzebne są do tego jakieś specjalne umiejętności?

Myślę, że tak jak nie każdy może zostać lekarzem czy prawnikiem, nie każdy może prowadzić warsztat samochodowy. Nie chodzi tu naturalnie o płeć, ale o predyspozycje do wykonywania pewnych zawodów. Liczy się wiedza i znajomość branży. Oczywiście jak w przypadku każdego menedżera należy wykazać również umiejętności organizacyjne.

Czy prowadzenie takiej stacji to trudne zajęcie wymagające wielu wyrzeczeń?

Raczej nie. Nie przypominam sobie, abym musiała w związku z pracą rezygnować z czegoś, zmienić swój styl życia. Jedyna zmiana to ograniczenie czasu prywatnego spędzanego przy samochodach. Kiedyś całe wieczory spędzałam na przeglądaniu aut przyjaciół, którzy licznie zgłaszali się po poradę. Teraz ze względu na inne obowiązki odsyłam ich do naszego serwisu, gdzie wiem, że zostaną należycie obsłużeni.

– Własny e-sklep to jej biznes

– Fortunę zarobił na e-handlu

– Stworzył serwis z audiobookami i zarabia

Jaką radę miałaby Pani dla kobiet, które wahają się wejść w biznes powszechnie uważany za ”męski”?

Nie poddawać się i nie przejmować krytyką. „Nietypowe” zajęcia zwykle wiążą się z licznymi komentarzami. Należy jednak pamiętać, że pasja i odwaga w podejmowaniu niepopularnych decyzji może nam przynieść znacznie więcej satysfakcji, niż chodzenie po wydeptanych ścieżkach.

Dziękuję za rozmowę.

Jeżeli masz ciekawy pomysł na biznes i go realizujesz – napisz do redakcji i podziel się z czytelnikami swoim doświadczeniem.

Barbara Sielicka
Bankier.pl
[email protected]

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.