Suplement diety – jakie wymogi? Jak zarejestrować? Jak wprowadzić do obiegu?

Na suplementach diety wiele osób zarabia dość znaczne sumy. Tym bardziej że jest to rynek bardzo słabo uregulowany, zatem można wprowadzić niemal każdy specyfik. To też sprawia, że biznes ten jest bardzo prosty. Zatem jak rozpocząć sprzedaż i wprowadzenie do obiegu suplementów diety?

Fot. YAY Foto/ simspon33

Podobno jednym z najlepszych biznesów są suplementy diety, bowiem wystarczy jedynie dobry marketing i sukces gwarantowany.  W ubiegłym roku wartość tego rynku szacowana była na poziomie 4,35 mld zł. W przyszłym roku spodziewane jest przekroczenie kwoty 5 mld zł.

Obecnie na rynku jest wiele suplementów diety, które mają pomóc niejednokrotnie na wymyślone choroby. W materiałach reklamowych wykorzystywane są także bardzo rzadkie choroby (dzięki czemu podnosi się wiarygodność), które pokazywane są, jako te, które dotyczą bardzo wielu osób.

Warto tutaj zauważyć, że lek i suplement diety to nie jest to samo. Leki są zdefiniowane w ustawie Prawo farmaceutyczne i z tej definicji wynika m.in., że mają właściwości zapobiegania lub leczenia chorób. Jest też w niej mowa o możliwości poprawienia czy modyfikacji funkcji fizjologicznych. Natomiast suplementy diety zostały sformułowane w ustawie o bezpieczeństwie żywności i żywienia. Jak wskazuje ustawa należy je rozumieć jako jedną z grup żywności – produkty, które zawierają skoncentrowane ilości witamin lub składników mineralnych lub innych substancji, które wykazują efekt odżywczy lub inny fizjologiczny.

Oznacza to, że suplement diety traktuje się w sposób podobny jak np. tabliczkę czekolady. Zatem nie muszą przechodzić badań skuteczności działania, w przeciwieństwie do leków. Jedynym testem, które muszą przejść suplementy diety, są te związane z kontrolą sanepidu. W konsekwencji tego, każdy może stworzyć własny suplement diety i wprowadzić go do obiegu.

Od czego zacząć wprowadzenie do obiegu suplementu diety?

Wszystko zaczyna się od założenia własnej firmy. Jak to zrobić nie wychodząc z domu sprawdzisz tutaj. Jednak wcześniej należy , należy pamiętać o zarejestrowaniu firmy w stacji sanitarno-epidemiologicznej. Złożenie wniosku o zatwierdzenie i rejestrację musi mieć miejsce na co najmniej 14 dni przed planowanym dniem rozpoczęcia działalności. Decyzja o zatwierdzeniu nastąpi po uprzedniej kontroli przez pracownika stacji sanitarno-epidemiologicznej.

Kolejną kwestią jest opracowanie receptury i przygotowanie suplementu, który można umieścić przykładowo w kapsułkach (z łatwością można zakupić w wielu sklepach internetowych). Kolejnym etapem będzie dokonanie notyfikacji, czyli powiadomienia Głównego Inspektora Sanitarnego (GIS) o zamiarze wprowadzenia suplementu diety na rynek. Wynika to z artykułu 29 ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia, gdzie opisano procedury składania powiadomień.

Aby tego dokonać, należy w formie elektronicznej złożyć formularz powiadomienia Głównego Inspektora Sanitarnego, wraz z podpisem elektronicznym. Można również uczyć to w wersji papierowej. W ty przypadku należy wygenerować formularz i złożyć go w siedzibie GIS. W powiadomieniu muszą zostać zawarte następujące informacje:

  •  nazwa produktu oraz jego producenta,
  •  postać produktu, w jakiej jest on wprowadzany do obrotu,
  •  wzór oznakowania w języku polskim,
  •  kwalifikację/rodzaj środka spożywczego przyjętą przez podmiot działający na rynku spożywczym,
  •  skład jakościowy obejmujący dane dotyczące składników zawartych w produkcie, w tym substancji czynnych,
  •  skład ilościowy składników,
  •  imię i nazwisko albo nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP) podmiotu powiadamiającego o pierwszym wprowadzeniu do obrotu.

Po spełnieniu tych wszystkich formalności suplement gotowy jest do wypuszczenia na rynek. Pozostaje jeszcze tylko kwestia marketingu dla produktu.

Przeczytaj także na MamBiznes.pl

Komentarze

Dodaj komentarz

*
*