Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Uciekł przed wojną do Krakowa. Dziś prowadzi globalny biznes

Od kilku lat na fali emigracji do Polski Ukraińców, przybywa coraz więcej innowacyjnych biznesów. Tak też było w przypadku PerfOps, który założył w Krakowie Dmytro Akulo. – Zacząłem trzy lata temu, kiedy przeprowadziłem się z Doniecka do Polski. Kiedy zaczęła się wojna, a wystrzały i wybuchy wydawały się coraz bliższe, zdecydowałem przeprowadzić się razem z moją dziewczyną i otworzyć własną działalność. Padło na Polskę i Kraków. Uznaliśmy, że to dobre miejsce, by wystartować z firmą IT – mówi Dmytro Akulov. Dziś jego biznes działa już nie tylko w Polsce, ale praktycznie w całej Europie czy też w Stanach Zjednoczonych.

Grzegorz Marynowicz: Czym jest projekt? Jak to działa i jaką potrzebę zaspokaja?

Dmytro Akulov z PerfOps: Jest to kompletna platforma umożliwiająca użytkownikom 3 rzeczy:

-Monitorowanie infrastruktury rozproszonej. Prowadzimy miliardy testów porównawczych wykorzystując realnych użytkowników, na podstawie tego powstają szczegółowe analizy wydajności oraz czasu działania. Grupą docelową są przedsiębiorstwa z obszernymi sieciami serwerów.

– Debugowanie sieci. Pozwala na wykrycie problemów z siecią i usługami internetowymi i naprawienie ich przy użyciu serwerów zlokalizowanych w 230 miejscach na całym świecie. Usługa jest przydatna dla każdego, od dużych firm po indywidualnych deweloperów i administratorów sieci.

– Inteligentne przekierowanie ruchu. To prosty i skuteczny sposób by kontrolować cały ruch sieciowy. Dzięki niemu nasza strona internetowa może działać szybciej i nie tracić pozycji. Pozwala stworzyć szczegółowe zasady dotyczące przekierowania ruchu i równoważyć obciążenie w oparciu o wydajność, czas działania i inne parametry. Każda osoba lub firma, która ma stronę internetową, może czerpać korzyści z tej usługi. Obecnie pracujemy nad jej finalizacją, powinniśmy zaoferować ją klientom na początku 2019 roku.

Kiedy wystartowaliście i skąd w ogóle pomysł na taki start-up?

Zacząłem trzy lata temu, kiedy przeprowadziłem się z Doniecka do Polski. Na Ukrainie pracowałem zdalnie dla amerykańskiej firmy zajmującej się CDN (Content Delivery Network). Kiedy zaczęła się wojna a wystrzały i wybuchy wydawały się coraz bliższe, zdecydowałem przeprowadzić się razem z moją dziewczyną i otworzyć własną działalność. Padło na Polskę i Kraków. Uznaliśmy, że to dobre miejsce, by wystartować z firmą IT. Pierwsze przychody wygenerowałem udzielając konsultacji dużym firmom, a zarobione pieniądze przeznaczyłem na zatrudnienie deweloperów i designerów. Pomysł narodził się z mojego własnego zapotrzebowania na tego typu usługę. W tamtym czasie na rynku nie było niczego podobnego do tego, co budujemy teraz, a firmy, które istniały oferowały bardzo drogie usługi o ograniczonej funkcjonalności. Klienci indywidualni czy małe firmy nie miały szans na nawiązanie współpracy, ponieważ pracowali tylko z dużymi przedsiębiorstwami. Wydawało mi się, że mogę to robić lepiej, taniej i przystępniej.

Czym zajmowaliście się wcześniej? Jakie macie doświadczenie?

W wieku 16 lat zacząłem pracę w biurze IT w amerykańskiej firmie. Od tej pory pracowałem dla wielu przedsiębiorstw najpierw jako programista, a potem jako administrator systemów. Nigdy nie poszedłem na uniwersytet. Stworzyłem też duży projekt o charakterze open-source’owym – jsDelivr. Jest to darmowy CDN dla deweloperów. Obecnie każdego miesiąca ma 32 miliardy zgłoszeń i używa się go na tysiącach stron internetowych.

Na jakim rynku działacie? Do kogo kierujecie swój produkt?

Większość naszych klientów to firmy ze Stanów Zjednoczonych, ale mamy też wiele mniejszych firm z Europy. Ponieważ oferujemy 3 oddzielne usługi, mamy różne grupy docelowe dedykowane każdej z nich, poczynając od deweloperów i małych stron internetowych, aż po duże korporacje zajmujące się IT.

Ile czasu zajęło Wam stworzenie platformy? Były jakieś trudności? Jakie błędy popełnialiście?

Platformę zaczęły tworzyć dwie osoby – ja i jeden deweloper. Dlatego aż trzy lata zajęło nam dojście do miejsca, w którym teraz jesteśmy. Tak rozległe i złożone systemy buduje się długo, ale jestem dumny z tego co osiągnęliśmy z tak ograniczonymi zasobami. Jedyne problemy, jakie napotkaliśmy, związane były z biurokracją, ponieważ jako obcokrajowcom chwilę nam zajęło nauczenie się polskiego systemu księgowego, który stawia konkretne wymagania i ograniczenia.

Czy start projektu finansowaliście wyłącznie ze środków własnych?

Tak, przez 3 lata wszystko finansowałem z własnej kieszeni, dopóki miesiąc temu nie udało nam się pozyskać finansowania Venture Capital.

Na zdjęciu Dmytro Akulov (PerfOps) i Lourens Ruigrok z Finch Capital

Niedawno pozyskaliście kapitał od Finch Capital. Jak długo trwały rozmowy? Dlaczego akurat ten podmiot? Na co chcecie przeznaczyć pozyskane środki?

Spotkaliśmy się na warszawskim Wolves Summit w kwietniu 2018 roku. W ciągu jednego dnia miałem odbyć 7 spotkań i potem wrócić do Krakowa. Na każde spotkanie mieliśmy 15 minut, aby się zaprezentować od jak najlepszej strony. Po tych siedmiu spotkaniach zaczęliśmy współpracę z dwoma VC w kwestii najnowszej rundy finansowania. Negocjacje zajęły 5 miesięcy. Na szczęście partnerzy byli bardzo responsywni, co pomogło przyspieszyć sprawy. Spodobało nam się to, że rozumieją nasz produkt i dostrzegają w nim potencjał. Można było też na nich polegać praktycznie na każdym etapie. Fundusze zostaną przeznaczone na rozbudowanie naszego zespołu, uruchomienie wspomnianej usługi inteligentnego przekierowania ruchu, a także na marketing i promocję naszej oferty. Do tej pory tego nie robiliśmy.

Mówicie o sobie, że od początku zarabiacie? Ilu klientów, użytkowników udało się Wam do tej pory pozyskać? 

Nasza podstawowa usługa jest darmowa i korzystają z niej tysiące firm. Do największych należą Apple, Google, Cisco, Comcast i Oracle.

Jakimi kanałami docieracie do potencjalnych użytkowników? Które są najbardziej efektywne?

Stworzyliśmy dwie strony internetowe, poprzez które za darmo oferujemy dane dotyczące popularnych usług CDN i DNS, a także wiele darmowych narzędzi –  cdnperf.com i dnsperf.com. Nadal są jedyne w swoim rodzaju i generują stały przypływ klientów do naszej usługi premium, czyli PerfOps. Wiele kontaktów pozyskałem również dzięki wspomnianemu jsDelivr.

Czego Wam obecnie potrzeba do szybszego rozwoju? Gdzie widzicie swoje słabsze strony?

W tym momencie przede wszystkim ludzi. Ale jest tak tylko do czasu, ponieważ nadal nie jesteśmy wielką firmą. W przyszłości to się zmieni. To także nasza słabsza strona – mały zespół nie może robić wielu rzeczy naraz i musimy wyznaczać priorytety.

Czy planujecie wyjście z platformą poza Polskę?

Już działamy globalnie. Mamy klientów nawet z Chin. W przyszłości chcemy otworzyć biura zagraniczne, aby być bliżej naszych klientów. Na początek myślimy o USA i Wielkiej Brytanii.

Co mógłbyś poradzić osobom, które myślą o własnym startupie?

Po prostu to zróbcie. Myślałem, że pozyskanie finansowania będzie niemożliwe, jeśli nie ma się kontaktów ze światem Venture Capital. Wychodzi jednak na to, że wystarczy pasja i dobry produkt.

Przeczytaj także na MamBiznes.pl

Grzegorz Marynowicz

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.