Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Wąska nisza to szeroka droga do sukcesu

W ubiegły czwartek w krakowskim Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha spotkali się liderzy e-commerce południowej i południowo-wschodniej Polski.

Foto: Rafał Klimkiewicz

O tym, w jaki sposób powstał czwarty już ranking e-Gazel Biznesu, zebranym przedsiębiorcom opowiedział Marek Lekki, dyrektor zarządzający w przygotowującej ranking firmie ARC Rynek i Opinia.

— Braliśmy pod uwagę firmy z branży e-commerce, które w latach 2015-16 odnotowały wzrost przychodów ze sprzedaży i zysk. Musiały przy tym wykazać się obrotem od 50 tys. do 100 mln zł — tłumaczył Marek Lekki. Zgromadzeni przedsiębiorcy przyznawali, że nagroda cieszy się coraz większą popularnością, czemu sprzyja towarzyszący jej medialny rozgłos.

Rodzinne biznesy

— To dla nas szansa na umocnienie pozycji rynkowej i dotarcie do nowych klientów — mówili Karol i Paweł Wojciechowscy z Noble Lashes, zwycięzcy rankingu krajowego i w województwie małopolskim. Ich spektakularny wynik, ponad 8 tys. proc. wzrostu obrotów w analizowanych latach to wynik znalezienia wyjątkowej niszy rynkowej. — Kilka lat temu znajoma kosmetyczka zwróciła uwagę na brak produktów

do raczkującego wówczas zabiegu przedłużania rzęs. Przyjrzałem się temu bliżej i wspólnie z bratem postanowiliśmy zagospodarować ten segment rynku — wspomina Paweł Wojciechowski. Ich produkty szybko trafiły do salonów kosmetycznych w całej Polsce, a wraz z migracją specjalistów do innych krajów, pojawiły się także w zakładach kosmetycznych Portugalii, Hiszpanii czy Norwegii. Wraz ze wzrostem sprzedaży do tych krajów bracia Wojciechowscy założyli w ich stolicach sklepy stacjonarne oraz przystąpili do szkolenia stylistek.

Kursy ukończyło już niemal sześć tysięcy osób, z czego pół tysiąca spoza Polski. W najbliższych latach szefowie Noble Lashes planują rozwój sieci sklepów franczyzowych i wydawanego przez nich branżowego czasopisma „Lash News”. Zamierzają też umocnić pozycję na rynkach zagranicznych, przede wszystkim w Niemczech. Co charakterystyczne, właścicielami zwycięskiej na Podkarpaciu firmy Gentle- Man są również bracia, a do tego bliźniacy, Tomasz i Wojciech Giefertowie.

Przez kilka lat po maturze pracowali w kilku sklepach internetowych, gdzie poznali zaplecze prowadzenia biznesu e-commerce. Chcieli jednak pracować na swoim, dlatego ciężko zarobione za granicą pieniądze zainwestowali w zbudowanie własnej firmy. Zawsze interesowali się modą, więc branża męskich akcesoriów ubraniowych wydawała im się oczywista. Trafili w dziesiątkę, dając się ponieść fali wzrostu zainteresowania Polaków modnymi dodatkami.

— Od dwóch lat rozwijamy markę skórzanych toreb, które sprzedajemy w sklepach stacjonarnych, ale przede wszystkim przez internet. Szyte są w Polsce z materiału pochodzącego z krajowych garbarni — podkreślają bracia Giefertowie.

Sieciowe turbodoładowanie

Analiza przypadków nagrodzonych firm pokazuje, że w wielu z nich budowa sprzedaży internetowej, mająca początkowo wesprzeć stacjonarną, szybko staje się dominująca w wielkości i wartości obrotów. Tak było z liderem województwa świętokrzyskiego, firmą Guliwerkids Renaty i Dariusza Cibów, którzy do założonego w 1993 r. tradycyjnego biznesu z ubraniami dla dzieci dodali w 2010 r. internetową przybudówkę.

— Sprzedaż online umożliwia nie tylko poszerzenie asortymentu, lecz również perspektywę większych obrotów. Obecnie klienci mogą wybierać spośród sześciu tysięcy modeli oraz korzystać z atrakcyjnego systemu zwrotu towaru. W ten sposób tworzymy najlepszy model oferty — mówił Dariusz Ciba. Firma stawia również na rynki zagraniczne kończąc przygotowania do otwarcia czeskiej wersji sklepu.

Sposoby na efektywność

Tradycyjnie spotkanie e-Gazel Biznesu stało się okazją do debaty ekspertów podczas panelu dyskusyjnego. Jedną z podstawowych kwestii było pytanie o utrzymanie dalszego dynamicznego wzrostu rozwoju tego sektora.

— Rynek e-commerce rozwijał się w ostatnich latach na poziomie 20 proc. rok do roku i zbliżony wynik może zostać utrzymany, ponieważ Polacy są otwarci na nowinki techniczne. Kluczem będzie wejście w sprzedaż na urządzeniach moblinych, ten kanał będzie się bowiem najbardziej rozwijał — twierdzi Ignacy Morawski, dyrektor działu badań i analiz rynku Bonnier Business Polska. Jego słowa potwierdza Kamila Kaliszyk, dyrektor ds. rozwoju firmy Mastercard.

— Prowadzone przez nas badania wskazują, że globalnie aż 70 proc. rozpoczętych transakcji nie jest finalizowanych. Tak zwane „porzucenie koszyka” oznacza na całym świecie straty sprzedawców liczone w miliardach dolarów. Klienci decydują się na to między innymi z powodu niechęci do zakładania kont w kolejnych sklepach, wymyślania haseł czy skomplikowanych metod uwierzytelniania płatności — mówiła Kamila Kaliszyk. Krakowska gala odbywała się w niezwykłym miejscu i czasie — z Krakowa właśnie, dokładnie 459 lat wcześniej została wysłana pierwsza polska przesyłka do Wenecji, inaugurując tym samym działalność Poczty Polskiej. Życzenia odbierał członek zarządu spółki, Grzegorz Kurdziel.

— Takie dziedzictwo to również zobowiązanie, dlatego wciąż inwestujemy w rozwój. W najbliższych latach rozpoczętych będzie kilka wielkich inwestycji, które nie tylko udoskonalą jakość usług, ale pozwolą nam być partnerem poczty chińskiej i operatorów z krajów tzw. Międzymorza — od Finlandii do Bułgarii. Przyczyni się do tego budowa centrum logistycznego w centralnej Polsce, sąsiadującego z planowanym Centralnym Portem Komunikacyjnym — tłumaczył Grzegorz Kurdziel.

Z Pocztą chce ściśle współpracować Bank Pocztowy, którego strategię wsparcia e-commerce wyjaśniał Tomasz Jodłowski, dyrektor zarządzający pionem ryzyka.

— Uruchomiony niedawno EnveloBank jest internetową odpowiedzią na potrzeby cyfrowych sklepów. Jego oferta to nie tylko obsługa finansowa, ale również cały wachlarz usług księgowych oraz powiązanych z logistycznymi świadczeniami Poczty — przekonywał Tomasz Jodłowski. Kolejne spotkania firm nagrodzonych tytułem e-Gazeli Biznesu odbędą się 16 listopada w Poznaniu oraz 29 listopada w Warszawie. © Ⓟ

Marcin Dobrowolski
PulsBiznesu

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.