Zakaz handlu w niedzielę znacząco zwiększył sprzedaż w sklepach internetowych

Mija rok odkąd zakaz handlu wszedł w życie. Wiele branż, a przede wszystkim e-handel liczył, że dzięki temu przychody całej branży wzrosną. Po roku wiemy, że te przypuszczenia były trafne.

Fot. FORUM/ Andrzej Sido

Dzień 1 marca 2018 roku był prawdziwą rewolucją w sektorze handlu. Bowiem tego dnia weszła w życie ustawa ograniczająca handel w niedzielę. Część branży nie kryła obaw, zaś inna (przede wszystkim internetowa) widziała w nowych regulacjach duże szanse. Dziś już wiemy, że branża internatowa odniosła ogromny sukces, a sprzedaż wzrosła o 122 proc. rdr.  Co więcej wzrósł również wolumen sprzedaży w poniedziałki.  W tym dniu ilość transakcji stanowiła 18,4 % z całego tygodnia, a ich wartość 17,7%, co daje prawie ⅕ tygodniowych e-wydatków.

– Przeanalizowaliśmy ponad 500 tysięcy transakcji z platformy Planet Plus i z naszych danych wynika, że ustawa nie wpłynęła znacząco na handel w internecie. Liczba transakcji w niedziele wolne od handlu stanowiła średnio zaledwie 57% e-zakupów dokonywanych we wszystkie niedziele, w badanym okresie czasu. Największe zainteresowanie zakupami internetowymi mogliśmy zaobserwować w pierwszą niedzielę z zakazem handlu, 11 marca 2018 r.. W tym dniu odnotowaliśmy o 140 transakcji więcej niż średnio w pozostałe niedziele w roku. Kolejne duże wzrosty miały miejsce dopiero w III kwartale 2018 r. Wówczas liczba transakcji przekroczyła średnią o 269, w porównaniu do pozostałych niedziel w roku, co wiążemy z akcjami zakupowymi z okazji Black Friday oraz okresem przedświątecznym. Nie spodziewamy się rewolucji w roku bieżącym, ale uważnie będziemy obserwować zmiany – mówi Jan Sikora, założyciel Planet Plus.

Przeczytaj także na MamBiznes.pl