Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Polski start-up rusza na globalny rynek

Droga młodego przedsiębiorcy pełna jest wyboi i zakrętów. Głownie dlatego, iż opiera się na ciągłej zmianie. Zmiana zaś niesie za sobą ryzyko. Decydując się na tę drogę warto być tego świadomym. Jeśli ktoś szuka stabilności, szybkich pieniędzy, małej ilości pracy i innych luksusów to zdecydowanie odradzam mówi Karol Pokojowczyk, twórca narzędzia ColibriTool.

Jaka jest geneza Twojego projektu?

ColibriTool.com powstało w identycznych warunkach jak Basecamp, wywodzi się z agencji interaktywnej/software house’u. Podobnie jak w 37signals, dzień w którym zakończyliśmy obsługiwać projektowo ostatniego klienta, był dla nas zwrotem o 180 stopni, gdyż mogliśmy skupić się na tym co najbardziej lubimy, czyli projekcie SAAS dostępnym w chmurze – Colibri.

Ile środków wymagało uruchomienie projektu?

Colibri powstało w mojej głowie, odpowiadając na problemy osoby prowadzącej software house, pozyskujący klientów z całego świata poprzez internet. Korzystając z mojej technicznej wiedzy stworzyłem prototyp, który następnie rozwijałem już z zespołem. Sądzę, że ogromne znaczenie miał tu właśnie sam początek, czyli połączenie wiedzy z zakresu zarządzania, marketingu/sprzedaży, psychologii, internetu i programowania, którą gromadziłem zawodowo przez 17 lat. Aport wniesiony do spółki został wyceniony na 1.5 miliona złotych i zawierał MVP, działający projekt, kilkuset płacących klientów i kilka tysięcy firm testujących produkt.

Czy narzędzie wzorowane jest na zachodnich odpowiednikach? Czy w ogóle istnieją podobne projekty?

Każdego dnia dowiadujemy się o podobnych narzędziach, co pokazuje jak ważny problem rozwiązujemy. Colibri rozwijane jest w głównej mierze bazując na sugestiach naszych klientów oraz różnego rodzaju badaniach, testach A/B, analizach scieżek użytkowników, które uwielbiam prowadzić. Na samym początku projekt dostarczał głównie sprawdzanie pozycji w wyszukiwarkach internetowych. Niemniej jednak bardzo szybko okazało się, że dla wielu biznesów internetowych, szczególnie typu SAAS, E-commerce, to zdecydowanie za mało.

Co nowego proponujecie klientom? Jaką wartość dodaną?

Narędzie dostarcza wiedzę jak zwiększać ruch i konwersje z wyszukiwarek internetowych. Informuje o pozycjach fraz we wszystkich najważniejszych wyszukiwarkach z rozbiciem na pojedyncze kraje. Dostarcza informację na temat obecnej i przyszłej konkurencji, gdy tylko się ona pojawi. Automatycznie wynajduje nisze i najlepsze frazy, na które warto się wypozycjonować. Wynajduje tkaże najlepsze strony linkujące do danej domeny 

Uwaga! Prowadzisz ciekawy biznes? Napisz do nas na [email protected]

Kilka dni temu pozyskałeś finansowe wsparcie z Innovation Nest oraz założycieli Netguru. Jak doszło do rozmów i ich pozytywnego zakończenia?

Nasz rynek internetowy jest tak naprawdę dość mały, szczególnie porównując do Doliny Krzemowej, Londynu, czy Berlina. Nie zdarzyło się tu nic zaskakującego. Cel od samego początku był jasny – zainteresować jak najlepszych ludzi. Dzięki kontaktom Kuby Filipowskiego, który od niemalże samego początku uczestniczył jako mentor w projekcie, całość zapięliśmy za pomocą kilku spotkań i maili.

Na co zostaną przeznaczone pozyskane środki?

Ciekawe pytanie. 🙂 Jeszcze ciekawsze jest – jaką wartość dodaną daje tak rewelacyjny zespół mentorski (przyp. Piotr Wilam, Marek Kapturkiewicz, Marcin Szeląg, Kuba Filipowski, Wiktor Schmidt). Jestem świeżo po sesji strategicznej, którą odbyliśmy w piątek i muszę przyznać, że burza mózgów była na poziomie partii szachowych Karpov-Kasparov. Inwestycję chcemy wykorzystać na mocniejsze zakorzenie się w Dolinie Krzemowej, gdzie naszą ofertę będziemy kierować do klientów SAASowych.

Planujecie może globalną ekspansję?

Colibri od samego początku nie było targetowane na Polskę. Nasz obecny rynek to USA, Europa Zachodnia oraz DACH.

Jeśli macie globalne ambicje to jakimi kanałami chcecie dotrzeć do tamego klienta?

Uważamy, iż zdecydowanie najlepszym dla nas sposobem jest wykorzystanie inbound marketing’u, a jak tego dokonać pokazuje nam właśnie już samo Colibri, które dostarcza informacje o nowych i obecnych kanałach sprzedażowych oraz ich skuteczności.

Ile osób pracuje obecnie nad rozwojem projektu?

Główny zespół to Karolina Onufrowicz, zajmująca się CRM i New Businessem, Marek Janisiewicz odpowiedzialny za development oraz moja osoba. Na stałe współpracuje z nami kilkanaście osób z USA i Indii, które wspierają nas w działaniach zwiazanych z developmentem, marketingiem oraz PRem. Rozwijając spółkę, chciałbym, abyśmy jak najdłużej pozostali „lean”, ale już teraz wiadomo, iż do końca roku dołączy do nas kilka nowych osób.

Czy macie już pierwszych klientów?

Z płatnych planów abonamentowych korzysta obecnie kilkuset klientów, a nasz system doceniły głównie autorzy narzędzi typu SAAS, projekty E-commerce oraz agencje SEO. Możemy również pochwalić się niskim „churn rate” (wskaźnikiem rezygnacji klientów) na poziomie kilku procent.

Jakie macie plany na najbliższy czas?

Naszym głównym celem na najbliższy okres jest dostarczenie najlepszego narzędzia podpowiadającego skąd pozyskiwać klientów dla projektów typy SAAS oraz przygotowanie specjalnej wersji dla klientów klasy Enterprise.

Powiedz proszę młodym przedsiębiorcom jakie trudności mogą spotkać podczas realizacji swojego pomysłu? Na co powinni zwracać szczególną uwagę?

Droga młodego przedsiębiorcy pełna jest wyboi i zakrętów 🙂 Głownie dlatego, iż opiera się na ciągłej zmianie. Zmiana zaś niesie za sobą ryzyko. Decydując się na tę drogę warto być tego świadomym. Jeśli ktoś szuka stabilności, szybkich pieniędzy, małej ilości pracy i innych luksusów to zdecydowanie odradzam 🙂 Biznesowo zaś, mógłbym polecić:

– jak najszybsze uruchomienie projektu z jak najmniejszą ilością funkcji i rozpoczęcie rozmów z potencjalnymi klientami

– od samego początku nastawienie na sprzedaż globalną- utrzymanie się na rynku przez kilka/kilkanaście miesięcy i rozpoczęcie rozmów z inwestorami

Jedno co jest pewne, oprócz stresu i cięższych momentów, jest to moim zdaniem zdecydowanie najlepszy „zawód” na świecie. Poznacie bardzo wielu mądrych i ciekawych ludzi, będziecie mogli pracować w sposób jaki lubicie, a rezultaty Waszej pracy przyniosą Wam masę satysfakcji, czego serdecznie Wam życzę.

– Zaczynali od zera z domeną i hostingiem: historia Kotlet.tv

– Od serwisu Hip-hop.pl do sukcesu w e-handlu

– SprzedamByka.pl: od domeny za 1 zł do poważnego e-biznesu

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.