Robią biznes na lekach w internecie
W tej chwili jesteśmy jedynym serwisem w Polsce, który w wiarygodny sposób może skierować pacjenta poszukującego leku do stacjonarnej apteki, posiadającej ten lek w swoim asortymencie – mówią pomysłodawcy platformy GdziePoLek.pl?
Jaki projekt rozwijacie w sieci? Czym jest start-up GdziePoLek.pl?
Stworzyliśmy serwis GdziePoLek.pl. Jest to portal umożliwiający pacjentom sprawdzenie dostępności i ceny leków w pobliskich aptekach stacjonarnych. Dostarczając na portalu informację o dostępności ułatwiamy chorym znalezienie odpowiedniego leku, a z drugiej strony stwarzamy tradycyjnym aptekom podobne możliwości, jakie od dawna mają apteki internetowe.
Jak wygląda to wygląda w praktyce? Skąd dane dostępne na serwisie?
Informację o dostępności i cenie leku w danej lokalizacji pozyskujemy od współpracujących aptek dzięki opracowanemu przez nas rozwiązaniu IT. Apteka, po wyrażeniu chęci udziału w programie GdziePoLek.pl, integruje się z naszym serwisem i dostarcza te dane w sposób automatyczny.
Dlaczego właśnie taki serwis? Skąd pomysł na e-biznes?
GdziePoLek.pl to przede wszystkim odpowiedź na problem z dostępnością leków i to właśnie ta niedoskonałość polskiego rynku farmaceutycznego była główną motywacją do założenia serwisu.
Stworzyliśmy GdziePoLek.pl aby ułatwić pacjentom weryfikację, gdzie w danej lokalizacji znajdą niezbędny produkt. Dotychczas musieli oni albo wykonać wiele telefonów, albo odwiedzić wiele aptek. Dzięki nam wystarczy wpisać w wyszukiwarce nazwę poszukiwanego produktu, a aplikacja automatycznie sprawdzi dostępność leku we wszystkich aptekach na danym obszarze, które współpracują z portalem.
Ile kapitału zainwestowaliście na starcie? Na co zostały wydane te pieniądze?
W pomysł swoich pracowników zainwestowała warszawska firma konsultingowa Goldenberry, specjalizująca się w realizacji projektów biznesowych i technologicznych dla branży medycznej.
Prace nad GdziePoLek.pl rozpoczęły się w połowie 2014 roku, a serwis został otwarty dla użytkowników w maju 2015 roku. Gdyby rozwój technologii GdziePoLek.pl, automatycznie weryfikującej dostępność i cenę leku we współpracujących aptekach, był projektem komercyjnym realizowanym przez Goldenberry, jego koszt, biorąc pod uwagę czas i wielkość zespołu, wyrażałby się w milionach złotych.
W projekt, na różnych etapach jego rozwoju, zaangażowanych było łącznie ok. 10 osób. Dziś prace skupiają się głównie wokół usprawnień na stronie GdziePoLek.pl, nawiązywaniu współpracy z aptekami oraz zwiększaniu liczby użytkowników końcowych. Obecnie portal GdziePoLek.pl prowadzą 2 osoby: Maciej Jakubczyk i Arkadiusz Poński. Współpracujemy również z kilkoma farmaceutami, którzy tworzą treści wzbogacające nasz serwis.
Czy w Polsce macie jakąś konkurencję?
W tej chwili jesteśmy jedynym serwisem w Polsce, który w wiarygodny sposób może skierować pacjenta poszukującego leku do stacjonarnej apteki, posiadającej ten lek w swoim asortymencie. Znamy podobne rozwiązanie zza oceanu GoodRx (http://www.goodrx.com/), ale trudno ocenić czy cieszy się dużą popularnością. Rynek apteczny w USA jest inny niż w Polsce.
Jak przekonujecie pacjentów do korzystania z platformy?
Cały czas docieramy do pacjentów z informacją o naszym portalu, głównie poprzez działania promocyjne online oraz udział w konferencjach branżowych.
Na czym polega Wasz model biznesowy?
Docelowo, chcemy pobierać niewielką opłatę techniczną od aptek za udział w programie GdziePoLek.pl, która pozwoli nam pokryć koszty infrastruktury IT. Mamy również pomysły na komplementarne usługi, np. dedykowaną wyszukiwarkę, którą indywidualne apteki i sieci apteczne mogą umieszczać na swoich stronach internetowych.
Do końca roku apteki, mogą przystąpić do programu GdziePoLek.pl bezpłatnie. Szczególnie preferowane są apteki niezależne, prowadzone przez farmaceutów, które również w przyszłości nie będą ponosiły opłat technicznych.
Jakimi metodami docieracie do klientów? Jakie macie pomysły na promocję?
Po uruchomieniu portalu GdziePoLek.pl działania marketingowe kierowaliśmy do pacjentów szukających leków na terenie Warszawy i okolic (głównie poprzez promocję na portalach społecznościowych i akcje PR-owe). Chcieliśmy zebrać od nich jak najwięcej opinii, żeby dostosować serwis do oczekiwań pacjentów przed rozszerzeniem obszaru działania. Wraz ze zwiększeniem liczby współpracujących z nami aptek planujemy rozszerzyć zakres działań promocyjnych w mediach, które docelowo będą obejmowały całą Polskę.
Czy możecie zdradzić już pierwsze efekty działalności platformy?
Portal zadebiutował w maju tego roku. Współpracę z pierwszymi aptekami nawiązywaliśmy jeszcze przed otwarciem serwisu dla użytkowników, dlatego wymagało to bezpośredniego kontaktu z ich właścicielami. Obecnie z wyszukiwarki korzysta ok. 350 użytkowników dziennie, jednak dla nas ważniejsze jest to, ilu z nich znalazło dzięki nam potrzebny lek – dzięki integracji kolejnych aptek w całej Polsce mamy coraz więcej takich historii.
Jakie macie plany na przyszłość? Myślicie o globalnym rozwoju?
W planach mamy nawiązywanie współpracy z kolejnymi aptekami w całej Polsce. Jednocześnie chcemy zwiększać zakres działań marketingowych, aby dotrzeć do większego grona pacjentów, którym portal GdziePoLek.pl pomoże szybko znaleźć odpowiedni lek i uchroni od tzw. „turystyki aptecznej”. Obecnie koncentrujemy się na osiągnięciu odpowiedniej skali w Polsce i nie planujemy wchodzeniu na kolejne rynki, choć w przyszłości nie wykluczamy takich działań.
Co moglibyście poradzić osobom, które myślą o biznesie w sieci. Od czego zacząć, na co zwracać szczególną uwagę?
Przede wszystkim warto skupiać się na tworzeniu produktów, które rozwiązują realne problemy. My jesteśmy przekonani, że serwis GdziePoLek.pl pomaga pacjentom każdego dnia, a potwierdzeniem tego są liczne opinie którymi dzielą się z nami nasi użytkownicy.
Dziękuję za rozmowę
MamBiznes.pl
35 500 obserwujących
+ Zaobserwuj nas-
Dofinansowanie na rozwój firmy – gdzie go szukać? Sprawdzamy jakie są możliwości
-
Zwolnienia grupowe wśród największych firm. Na czym polega masowa redukcja etatów i co mogą otrzymać pracownicy?
-
Dotacje z UP 2024. Na co można przeznaczyć dofinansowanie z Urzędu Pracy?
-
Aktywa i pasywa – czym są i jakie mają znaczenie w biznesie?
Nie polecam! Ceny w aptece są wyższe niż podaje portal gdziepolek. Na moje zdziwienie farmaceuta odpowiedział, żeby nie sugerować się tą stroną, bo często są błędy.