Już ponad 120 000 pomysłów odniosło sukces na Kickstarterze

W ubiegłym tygodniu Kickstarter świętował dziesięciotysięczną udaną kampanię zbiórkową w segmencie gier. Niedawno jednak w statystykach największego portalu crowdfundingowego na świecie stuknęła znacznie większa liczba – od momentu powstania serwisu ufundowano już ponad 120 000 projektów i gry wcale nie są wśród nich najliczniejszą grupą.

W mediach najczęściej utożsamia się z Kickstartera z projektami nowych gadżetów i produktów technologicznych – wbrew pozorom, nie jest to wcale kategoria, w której odniesiono najwięcej sukcesów. Ba! Nie jest nawet kategorią z największą liczbą uruchomionych zbiórek. Prym w tym przypadku wiedzie muzyka i film – te kategorie w strukturze Kickstartera mogą pochwalić się największa liczbą pomyślnie zakończonych zbiórek pieniędzy.

Kickstarter to miejsce nie tylko dla nowych technologii

Pełnometrażowy film Veronica Mars czy King Fury to dwa z tych bardziej znanych projektów filmów sfinansowanych za pomocą internetowej zbiórki. Łącznie potrzebne fundusze udało się zebrać na prawie 22,5 tys. projektów z tej kategorii, co oznacza, że sukces odniosło 37 proc. kampanii. Jeszcze lepszymi statystykami mogą pochwalić się muzycy – co drugi projekt muzyczny osiągnął swój cel finansowy – w sumie było ich 25 000.

W pierwszej piątce kategorii znajdują się jeszcze projekty wydawnicze, sztuka i gry – każda z nich od początku serwisu zanotowała 10 000 udanych zbiórek przy zachowaniu współczynnika sukcesów na poziomie 30-40 proc. W każdej z nich najczęściej wskazywanymi kwotami pieniędzy, potrzebnych do realizacji, były te z przedziału 1000-9999 dolarów amerykańskich.

Taniec i komiksy z największą szansą na sfinansowanie?

Komiksy, taniec i teatr to kategorie, w których największa liczba zgłoszonych projektów została sfinansowana z sukcesem na tle całej puli. Udało się zebrać potrzebne pieniądze na wydanie 52 proc. komiksów, 60 proc. przedsięwzięć teatralnych i realizację 62 proc. projektów tanecznych. Liczbowo jednak te statystyki są znacznie mniej imponujące niż w pierwszej piątce kategorii, gdzie udało się sfinansować co najmniej 10 000 zbiórek w każdej grupie.

Pomimo wysokiego współczynnika sukcesów należy także liczyć się z tym, że podobnie jak w najpopularniejszych kategoriach, najczęściej są to projekty na niewielkie kwoty – nieprzekraczające 10 000 dolarów amerykańskich. Takie kampanie stanowią najczęściej co najmniej połowę wszystkich zgłoszonych w danej kategorii.

Technologie najdroższe

Gdzie więc plasują się w tym wszystkim nowe technologie – projekty, które najczęściej trafiają na strony główne serwisów informacyjnych? Nie jest ona ani najskuteczniejszą, ani najliczniejszą kategorią jeśli chodzi o liczbę uruchamianych zbiórek. Jest za to najdroższą. Jest to jedyna grupa projektów, w której występują najczęściej kwoty wyższe niż 10 000 dolarów. W co trzeciej zbiórce zakończonej sukcesem zebrano od 20 000 do 99 999 dolarów. Nieco rzadziej występowały te, w których zbierano od 1000 do 9999 dolarów. 20 proc. projektów zebrało natomiast pond 100 000 dolarów na ich realizację.

Przeczytaj więcej o crowdfundingu

Mateusz Gawin
Bankier.pl

Komentarze

Dodaj komentarz

*
*