Co dany kolor na stronie www mówi klientowi?

Branding jest niezwykle ważnym elementem dla serwisów internetowych. To właśnie odpowiednie zaprezentowanie Twojej firmy, sklepu czy też produktu daje efekt dźwigni w stosunku do innych podobnych firm. Posiadanie silnej marki przekłada się na silną pozycję w branży. A kolorystyka jest najbardziej zauważalnym aspektem marki – pisze Piotr Wolniewicz ze Studio Synergia.

Kolor najlepiej jest stosować, jeżeli zostanie on włączony kompleksowo w całej firmie, a więc w logo, na stronach internetowych, papierze firmowym, wizytówkach, produktach i każdym innym elemencie w celu zapewnienia maksymalnej ciągłości. Najpopularniejsze kolory używane przez uznane marki to czerwony, niebieski, czarno-biały i żółty.

Kolory powiedzą o Tobie więcej niż słowa...

Schemat kolorów użytych dla sklepu internetowego lub strony firmowej już na pierwszy rzut oka bardzo wiele mówi o Twojej firmie i produktach. Odpowiednio dobrane barwy mogą mieć korzystny wpływ na ilość i aktywność odwiedzających Twoją witrynę internautów.

Czy zdajesz sobie z tego sprawę czy też nie, kolory wzbudzają pewne emocje i uczucia. Dlatego projektanci stron WWW używają pewnej palety kolorystycznej dla określonych projektów.

Kolor jest jednym z najbardziej zaawansowanych elementów projektu. Ponieważ przed użytecznością, przed treścią, a nawet przed wspaniałymi produktami czy usługami, ludzie będą widzieć i czuć przedstawiony schemat barw. I to właśnie on może mieć ogromny wpływ na ich wybory oraz podejmowanie określonej aktywności.

Jak działa psychologia koloru w web designie?

Poszczególne kolory w różnych kulturach symbolizują zróżnicowane emocje, uczucia, stany czy rzeczy. To samo można powiedzieć o barwach w e-commerce stosowanych przy projektowaniu strony internetowej. Warto rzucić okiem na niektóre z kolorów i dowiedzieć się, co oznaczają dla użytkowników sieci.

A więc co poszczególne kolory oznaczają dla Twoich potencjalnych klientów? Sprawdź sam:

Czerwony – symbolizuje: energię, agresję, prowokację, przyciąga uwagę. To kolor o wielu znaczeniach. Może mówić o niebezpieczeństwie, gniewie lub namiętności. Emanuje energią i odzwierciedla „pilny” charakter klientów.

Pomarańczowy – to witalność, zabawa, żartobliwość i żywiołowość. On również może wywoływać różne emocje w zależności od tego, w jaki sposób zostanie wykorzystany. Może być energicznym kolorem symbolizującym szczęście, a także witalność. Pomarańczowy jest często używany do tworzenia buttonów „Kup teraz”, czyli do wezwania do działania.

Żółty – oznacza: słońce, pozytywną energię, światło, ciepło, motywację i kreatywność. Młodzieńczy i optymistyczny żółty jest jednak kolorem, który nie zawsze przekłada się na doskonałą sprzedaż w internecie. Żywe odcienie tego koloru mogą sprawić, że Twój sklep internetowy będzie wyglądać świeżo i przyciągać uwagę publiczności. Jednak negatywną konotacją żółtego w projekcie e-commerce jest to, że czasami może być kojarzony z podstępem, wyrachowaniem i zdradą.

Zielony – to bogactwo, zdrowie, spokój, prestiż. Ten kolor posiada wiele skojarzeń, zwłaszcza w projektowaniu stron WWW. Może symbolizować naturę, kiedy jest stosowany do produktów kosmetycznych lub może być symbolem bogactwa. Jest to jeden z najprostszych i najprzyjemniejszych kolorów dla oka, który prawdopodobnie dlatego jest tak szeroko stosowany.

Niebieski – oznacza pewność, zaufanie, niezawodność, odpowiedzialność, bezpieczeństwo. To kolor chłodny, spokojny, dlatego odcienie niebieskiego są często wykorzystywane do tworzenia poczucia zaufania i lojalności w stosunku do marki. Wiele firm (jak np. banki) wykorzystują kolor niebieski w projektowaniu stron internetowych. W zakresie e-commerce zaufanie jest na pewno ważne, zwłaszcza jeśli klienci płacą za Twoje towary przez internet.

Fiolet – to tajemnica, duchowość, nostalgia, władza królewska. Odcienie fioletu mogą być stosowane w celu odzwierciedlenia czy podkreślenia różnych elementów. Fioletowy jest często związany z zamożnością, więc używany jest przez sklepy e-commerce, aby nadać im wygląd bardziej dostojny i ekskluzywny. Jest on również stosowany w świecie handlu i piękna, aby uspokoić i wyciszyć, dlatego nierzadko fiolet wykorzystuje się przy produktach anti-aging.

Różowy – symbolizuje romantyzm, kobiecość, a także ekscytację. Młodzieńczy i zabawny kolor różowy może symbolizować całe mnóstwo przyjemnych emocji. Często używa się go w sklepach online skierowanych do młodych kobiet i matek. Jest romantyczny i kobiecy więc ma na uwadze bardzo konkretny rynek docelowy.

Biały – przywołuje takie skojarzenia, jak czystość, szlachetność, niewinność, spokój, miękkość. Kolor biały to ciekawy wybór dla sklepu e-commerce. Odzwierciedla on czystość i spokój. Ta barwa jest świeża, otwarta i zachęcająca, co czyni ją doskonałym elementem na stronie internetowej.

Czarny – oznacza prestiż, coś cenionego, bezczasowość, doświadczenie, a także coś wyszukanego. Podobnie jak czerwony, kolor czarny może symbolizować wiele rzeczy – szczególnie na stronie WWW. Jest on często postrzegany jako potężny i silny, dlatego też nierzadko jest stosowany do promocji produktów luksusowych. Ale negatywną stroną czerni może się wydawać pozbawienie emocji, a nawet symbolizowanie śmierci. Warto stosować go oszczędnie w projekcie e-commerce.

Szary – symbol konserwatyzmu, elegancji i jakości. Jest to kolor neutralny i jednocześnie taki, który może wydawać się konserwatywny i formalny. Eleganckie sklepy e-commerce mogą go wykorzystać, aby pokazać swoją władzę i odzwierciedlić za jego pomocą wysoką jakość swoich produktów. Ponieważ jest pozbawiony ciepła, stosuje się go głównie jako kolor tła.
Brązowy – to ziemia, naturalność, uproszczenie, wytrzymałość. Niezawodny, naturalny i trwały brąz to kolor, który jednak dzieli projektantów. Niektórzy widzą go jako element nudny, którego należy unikać, inni natomiast częstokroć bazują na nim prezentując tę barwę jako to, co zdrowe i niezawodne.

Kolory i zachowania konsumentów

To zaskakujące, że każdy kolor może oznaczać coś innego, w zależności od kontekstu. Twoja witryna powie różne rzeczy różnym ludziom. Powinieneś na to zwrócić uwagę.  Jednak jak używać kolorów i jak można je wymownie dopasować do Twojej firmy i Twoich produktów?

Na początku warto zadać sobie pytanie: jaki wpływ kolory mogą mieć na zachowanie konsumenta? W zależności od oferowanych produktów bądź usług, a także typu klienta, którego chcesz przyciągnąć, możliwe jest odwołanie się do konkretnej grupy kupujących. A wszystko to za pośrednictwem kolorów Twojego serwisu.

Przykładem jest odwołanie się do kupujących „impulsowych” korzystając z czerwieni i pomarańczy, błękitu królewskiego i czerni. Te kolory prezentują bowiem poczucie pilności i sprzedaży.

Jeżeli chcesz podkreślić możliwość oszczędności, wybierz kolor zielony. Aby przyciągnąć uwagę kupujących używane są również granat i czerń.

„Tradycyjni” klienci mogą być zachęceni z jaśniejszych i bardziej miękkich palet kolorów. Sky blues i odcienie różu są tradycyjnie stosowane przez detalistów odzieżowych, ponieważ dają poczucie spokoju i ciszy.

– 10 sposobów na zwiększenie przychodów e-sklepu

– Jak stworzyć efektywną kampanię sklepu internetowego?

Piotr Wolniewicz

Komentarze

Avatar

BK

8 kwietnia 2013 Odpowiedz

Bzdury bzdury bzdury bzdury 🙂 bzdury bez absolutnie jakiejkolwiek podstawy. Dajcie z siebie więcej.

Komentarze

Dodaj komentarz

*
*