Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Co dany kolor na stronie www mówi klientowi?

Branding jest niezwykle ważnym elementem dla serwisów internetowych. To właśnie odpowiednie zaprezentowanie Twojej firmy, sklepu czy też produktu daje efekt dźwigni w stosunku do innych podobnych firm. Posiadanie silnej marki przekłada się na silną pozycję w branży. A kolorystyka jest najbardziej zauważalnym aspektem marki – pisze Piotr Wolniewicz ze Studio Synergia.

Kolor najlepiej jest stosować, jeżeli zostanie on włączony kompleksowo w całej firmie, a więc w logo, na stronach internetowych, papierze firmowym, wizytówkach, produktach i każdym innym elemencie w celu zapewnienia maksymalnej ciągłości. Najpopularniejsze kolory używane przez uznane marki to czerwony, niebieski, czarno-biały i żółty.

Kolory powiedzą o Tobie więcej niż słowa...

Schemat kolorów użytych dla sklepu internetowego lub strony firmowej już na pierwszy rzut oka bardzo wiele mówi o Twojej firmie i produktach. Odpowiednio dobrane barwy mogą mieć korzystny wpływ na ilość i aktywność odwiedzających Twoją witrynę internautów.

Czy zdajesz sobie z tego sprawę czy też nie, kolory wzbudzają pewne emocje i uczucia. Dlatego projektanci stron WWW używają pewnej palety kolorystycznej dla określonych projektów.

Kolor jest jednym z najbardziej zaawansowanych elementów projektu. Ponieważ przed użytecznością, przed treścią, a nawet przed wspaniałymi produktami czy usługami, ludzie będą widzieć i czuć przedstawiony schemat barw. I to właśnie on może mieć ogromny wpływ na ich wybory oraz podejmowanie określonej aktywności.

Jak działa psychologia koloru w web designie?

Poszczególne kolory w różnych kulturach symbolizują zróżnicowane emocje, uczucia, stany czy rzeczy. To samo można powiedzieć o barwach w e-commerce stosowanych przy projektowaniu strony internetowej. Warto rzucić okiem na niektóre z kolorów i dowiedzieć się, co oznaczają dla użytkowników sieci.

A więc co poszczególne kolory oznaczają dla Twoich potencjalnych klientów? Sprawdź sam:

Czerwony – symbolizuje: energię, agresję, prowokację, przyciąga uwagę. To kolor o wielu znaczeniach. Może mówić o niebezpieczeństwie, gniewie lub namiętności. Emanuje energią i odzwierciedla „pilny” charakter klientów.

Pomarańczowy – to witalność, zabawa, żartobliwość i żywiołowość. On również może wywoływać różne emocje w zależności od tego, w jaki sposób zostanie wykorzystany. Może być energicznym kolorem symbolizującym szczęście, a także witalność. Pomarańczowy jest często używany do tworzenia buttonów „Kup teraz”, czyli do wezwania do działania.

Żółty – oznacza: słońce, pozytywną energię, światło, ciepło, motywację i kreatywność. Młodzieńczy i optymistyczny żółty jest jednak kolorem, który nie zawsze przekłada się na doskonałą sprzedaż w internecie. Żywe odcienie tego koloru mogą sprawić, że Twój sklep internetowy będzie wyglądać świeżo i przyciągać uwagę publiczności. Jednak negatywną konotacją żółtego w projekcie e-commerce jest to, że czasami może być kojarzony z podstępem, wyrachowaniem i zdradą.

Zielony – to bogactwo, zdrowie, spokój, prestiż. Ten kolor posiada wiele skojarzeń, zwłaszcza w projektowaniu stron WWW. Może symbolizować naturę, kiedy jest stosowany do produktów kosmetycznych lub może być symbolem bogactwa. Jest to jeden z najprostszych i najprzyjemniejszych kolorów dla oka, który prawdopodobnie dlatego jest tak szeroko stosowany.

Niebieski – oznacza pewność, zaufanie, niezawodność, odpowiedzialność, bezpieczeństwo. To kolor chłodny, spokojny, dlatego odcienie niebieskiego są często wykorzystywane do tworzenia poczucia zaufania i lojalności w stosunku do marki. Wiele firm (jak np. banki) wykorzystują kolor niebieski w projektowaniu stron internetowych. W zakresie e-commerce zaufanie jest na pewno ważne, zwłaszcza jeśli klienci płacą za Twoje towary przez internet.

Fiolet – to tajemnica, duchowość, nostalgia, władza królewska. Odcienie fioletu mogą być stosowane w celu odzwierciedlenia czy podkreślenia różnych elementów. Fioletowy jest często związany z zamożnością, więc używany jest przez sklepy e-commerce, aby nadać im wygląd bardziej dostojny i ekskluzywny. Jest on również stosowany w świecie handlu i piękna, aby uspokoić i wyciszyć, dlatego nierzadko fiolet wykorzystuje się przy produktach anti-aging.

Różowy – symbolizuje romantyzm, kobiecość, a także ekscytację. Młodzieńczy i zabawny kolor różowy może symbolizować całe mnóstwo przyjemnych emocji. Często używa się go w sklepach online skierowanych do młodych kobiet i matek. Jest romantyczny i kobiecy więc ma na uwadze bardzo konkretny rynek docelowy.

Biały – przywołuje takie skojarzenia, jak czystość, szlachetność, niewinność, spokój, miękkość. Kolor biały to ciekawy wybór dla sklepu e-commerce. Odzwierciedla on czystość i spokój. Ta barwa jest świeża, otwarta i zachęcająca, co czyni ją doskonałym elementem na stronie internetowej.

Czarny – oznacza prestiż, coś cenionego, bezczasowość, doświadczenie, a także coś wyszukanego. Podobnie jak czerwony, kolor czarny może symbolizować wiele rzeczy – szczególnie na stronie WWW. Jest on często postrzegany jako potężny i silny, dlatego też nierzadko jest stosowany do promocji produktów luksusowych. Ale negatywną stroną czerni może się wydawać pozbawienie emocji, a nawet symbolizowanie śmierci. Warto stosować go oszczędnie w projekcie e-commerce.

Szary – symbol konserwatyzmu, elegancji i jakości. Jest to kolor neutralny i jednocześnie taki, który może wydawać się konserwatywny i formalny. Eleganckie sklepy e-commerce mogą go wykorzystać, aby pokazać swoją władzę i odzwierciedlić za jego pomocą wysoką jakość swoich produktów. Ponieważ jest pozbawiony ciepła, stosuje się go głównie jako kolor tła.
Brązowy – to ziemia, naturalność, uproszczenie, wytrzymałość. Niezawodny, naturalny i trwały brąz to kolor, który jednak dzieli projektantów. Niektórzy widzą go jako element nudny, którego należy unikać, inni natomiast częstokroć bazują na nim prezentując tę barwę jako to, co zdrowe i niezawodne.

Kolory i zachowania konsumentów

To zaskakujące, że każdy kolor może oznaczać coś innego, w zależności od kontekstu. Twoja witryna powie różne rzeczy różnym ludziom. Powinieneś na to zwrócić uwagę.  Jednak jak używać kolorów i jak można je wymownie dopasować do Twojej firmy i Twoich produktów?

Na początku warto zadać sobie pytanie: jaki wpływ kolory mogą mieć na zachowanie konsumenta? W zależności od oferowanych produktów bądź usług, a także typu klienta, którego chcesz przyciągnąć, możliwe jest odwołanie się do konkretnej grupy kupujących. A wszystko to za pośrednictwem kolorów Twojego serwisu.

Przykładem jest odwołanie się do kupujących „impulsowych” korzystając z czerwieni i pomarańczy, błękitu królewskiego i czerni. Te kolory prezentują bowiem poczucie pilności i sprzedaży.

Jeżeli chcesz podkreślić możliwość oszczędności, wybierz kolor zielony. Aby przyciągnąć uwagę kupujących używane są również granat i czerń.

„Tradycyjni” klienci mogą być zachęceni z jaśniejszych i bardziej miękkich palet kolorów. Sky blues i odcienie różu są tradycyjnie stosowane przez detalistów odzieżowych, ponieważ dają poczucie spokoju i ciszy.

– 10 sposobów na zwiększenie przychodów e-sklepu

– Jak stworzyć efektywną kampanię sklepu internetowego?

Piotr Wolniewicz

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
BK 8 kwi 2013 (00:19)

Bzdury bzdury bzdury bzdury :) bzdury bez absolutnie jakiejkolwiek podstawy. Dajcie z siebie więcej.