Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Blog firmowy, czyli jak to dobrze robić?

Bezpłatna platforma, adres w subdomenie subdomena czy osobna domena? Podpowiadamy jak wybrać adres dla firmowego bloga, który spodoba się czytelnikom i wyszukiwarce Google. 

Według powiedzenia krążącego w sieci, „content is king”. Treści wysokiej jakości są doceniane przez Google i pozytywnie wpływają na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Specjaliści od marketingu przekonują również, że w czasach tzw. ślepoty bannerowej zaoferowanie odbiorcom wartościowych porad i informacji staje się skuteczną metodą dotarcia do odbiorców, a tym samym pozyskiwania klientów. 

Jednym z najtańszych i zarazem najprostszych narzędzi pozwalających na publikowanie własnych treści jest firmowy blog. Znane marki już dawno doceniły zalety blogowania, wśród których można wymienić: 

– budowanie wizerunku pracowników firmy jako ekspertów w swojej dziedzinie; 

– pokazanie życia firmy „od kuchni”, zaprezentowanie jej ludzkiego oblicza i ocieplenie wizerunku;

– informowanie o nowościach w ofercie firmy i akcjach promocyjnych; 

– zaprezentowanie oferty w nietypowy i poszerzony sposób; 

– pozytywny wpływ na pozycję strony firmowej w Google dzięki linkowaniu.

Prowadzenie bloga firmowego nie jest zarezerwowane dla dużych firm. Coraz częściej średnie i małe przedsiębiorstwa wybierają tę drogę dotarcia do swoich klientów. Zanim jednak w sieci pojawi się pierwszy wpis, należy podjąć decyzję pod jakim adresem będzie działać blog. 

Darmowa platforma – zarejestruj się i pisz 

Wbrew pozorom adres to dosyć istotny czynnik, mający wpływ na to, jak będą odbierać firmowego bloga przyszli czytelnicy. Posiadając stronę firmową mamy do wyboru trzy zasadnicze możliwości: 

– skorzystanie z darmowej platformy blogowej (np. blogspot, blogger, blox i in.);

– stworzenie bloga korzystając z posiadanej domeny firmowej; 

– stworzenie bloga pod osobną domeną.

Każde z tych rozwiązań ma swoje zalety i ograniczenia. W przypadku darmowych platform blogowych założenie bloga jest proste, nie trwa długo ani nie wymaga posiadania umiejętności informatycznych. Wystarczy zarejestrować się w portalu, wybrać tytuł, szablon i można zacząć pisać.  

Podobnie jak w przypadku innych bezpłatnych usług, darmowy blog ma swoje ograniczenia. Użytkownik może decydować o wyglądzie witryny tylko do pewnego stopnia. Rozbudowa bloga o kolejne funkcje może być utrudniona. Korzystając z darmowej platformy trzeba również liczyć się z niewielką ilością miejsca, jakie dostajemy do dyspozycji. W przypadku blogów opartych głównie na tekście, nie będzie to problemem, jednak firmy publikujące dużo materiałów multimedialnych (np. zdjęcia produktów lub zrealizowanych projektów) szybko wykorzystają dostępny limit. 

Blog w subdomenie czy w katalogu? 

Często blogi firmowe działają pod adresami, utworzonymi na podstawie posiadanej domeny. Do wyboru mamy dwa rozwiązania: 

– Blog działa jako katalog głównej domeny.

– Blog działa w subdomenie. 

Różnicę w budowie adresu najlepiej widać na przykładach. Blog Banku Pocztowego działa w katalogu głównej domeny i ma adres www.pocztowy.pl/blog/.  

Z kolei firma Netia zdecydowała się na umieszczenie swojego bloga w subdomenie czyli nowym adresie, utworzonym na podstawie domeny firmowej. Znajdziemy go wpisując w oknie przeglądarki blog.netia.pl. 

Obydwa rozwiązania mogą pozytywnie wpłynąć na wizerunek firmy w oczach internautów. Jeśli na blogu znajdą oni wartościowe odpowiedzi na swoje pytania, będą kojarzyć nazwę firmy (widoczną w adresie bloga) z profesjonalizmem i wiedzą ekspercką. 

Blog umieszczony w katalogu jest częścią głównego serwisu, w tym przypadku strony firmowej. Jak wspomnieliśmy wcześniej, Google – podobnie jak czytelnicy – lubi wartościowe i unikalne treści. Każdy nowy wpis pojawiający się na blogu poprawia „notowania” całej strony firmowej w indeksie wyszukiwarki. Dla Google to czytelny sygnał, że strona rozwija się. 

Blog działający pod subdomeną będzie z kolei traktowany jako osobna witryna, przez to można promować go w wyszukiwarce na inne frazy niż stronę firmową. Internauta wyszukuje różnych haseł w zależności od tego, czy szuka konkretnego produktu (np. „rośliny ogrodowe Kraków”) czy dodatkowych informacji związanych z tym produktem (np. „jakie rośliny do ogrodu zimowego”). Odpowiednia optymalizacja bloga w subdomenie i witryny firmowej może spowodować, że w obu przypadkach użytkownik trafi na stronę związaną z naszą firmą. 

Blog firmowy w osobnej domenie

Blog działający pod własną domeną jest nie tylko odrębną witryną, ale ma również osobny adres internetowy. Takie rozwiązanie zastosowała firma Axa Direct. Główna witryna ubezpieczyciela działa pod adresem axadirect.pl, podczas gdy bloga znajdziemy wchodząc na smartdriver.pl. 

Osobna domena internetowa posiada te same zalety, co uruchomienie bloga pod subdomeną. Dodatkowo daje możliwość wyboru łatwej do zapamiętania nazwy, która może powiedzieć internautom więcej niż sama nazwa firmy. Po takie rozwiązanie sięgnęła firma Green City Life Ltd., uruchamiając swojego bloga pod adresem miejskiogrodnik.pl. 

Uruchamiając bloga pod osobną domeną rozpoczynamy promowanie kolejnej strony „od zera”. Wysiłek może się opłacić, bo odrębna domena daje spore możliwości rozwoju. W sieci funkcjonują blogi firmowe, które przekształciły się w szersze serwisy branżowe (np. blog Grupy Adweb adnews.pl). Dodatkowo blog o wyrobionej pozycji w Google, linkujący do naszej strony firmowej, będzie działał pozytywnie na jej pozycję w wynikach wyszukiwania. 

– Jak prowadzić bloga, by zarabiał?

– Ona wie jak zarabiać na blogu

Maciej Kurek

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
Robert 27 lis 2013 (22:03)

Bo to typowo pr-owski tekst więc czego tu się spodziewać? :)