Co zrobić, gdy firma jest zadłużona wobec ZUS?

Właściciele firm coraz częściej zadłużają się wobec ZUS. Obecnie łączny dług na rzecz ZUS przekroczył już 31 mld zł. Dlatego instytucja wyszła naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców i proponuje podpisanie z nią układu.

Fot: YAY Foto

Problem z długiem dotyka już 1 396 401 przedsiębiorców. W każdym przypadku pojawienia się ryzyka niewypłacalności przedsiębiorca może liczyć na ZUS, który pomoże pokonać kryzys. Jak informuje ZUS, przedsiębiorcy mogą ubiegać się o odroczenie płatności lub ulgę w spłacie należności z tytułu składek.

Nam nie zależy na tym, żeby przedsiębiorcy założyć pętlę finansową na szyję, tylko żeby mu pomóc stanąć na nogi tak aby mógł po chwilowej zapaści powoli zacząć regulować swoje należności – mówi Iwona Kowalska-Matis Regionalny Rzecznik Prasowy ZUS na Dolnym Śląsku. – W każdej naszej placówce jest doradca do spraw ulg i umorzeń, który pomoże przedsiębiorcy w przebrnięciu przez skomplikowane procedury związane z uzyskaniem ulgi – dodaje rzeczniczka.

Układ z ZUS

Jedną z form pomocy, którą oferuje ZUS jest możliwość opłacenia składki w późniejszym terminie. Jednak aby móc skorzystać z takiej opcji konieczne jest wystąpienie z takim wnioskiem najpóźniej przed upływem ostatniego dnia terminu płatności danej składki. W takiej sytuacji przedsiębiorca nie ma naliczanych odsetek, a jedynie opłatę prolongacyjną do nowego terminu płatności odroczonej składki.

Jednak co w przypadku gdy dług firmy wobec ZUS jest już dość duży? W takim przypadku wystarczy wystąpić o układ ratalny. Warunki spłaty są określane w umowie i uzależnione od środków, jakie zobowiązany może przeznaczyć na spłatę długu. Podobnie jak w przypadku opóźnienia płatności od zaległej kwoty nie są naliczane odsetki, a jedynie opłata prolongacyjna. Nie jest również prowadzone postępowanie egzekucyjne wobec zadłużonego przedsiębiorcy.

Aby móc skorzystać z układu ratalnego wystarczy zgłosić taka chęć do ZUS-u. Można to zrobić za pośrednictwem elektronicznego systemu PUE, pisemnie, bądź ustnie – do protokołu. Zakres dokumentów, które należy złożyć jest uzależniony od sytuacji przedsiębiorcy, rodzaju prowadzonej działalności czy też formy opodatkowania.

Przeczytaj także na MamBiznes.pl