10 norweskich start-upów, które warto obserwować

Norwegia to nie tylko kraj wikingów i fiordów, ale również start-upów. Eu-startups.com przyjrzał się scenie młodego biznesu w tej części Skandynawii. Oto 10 norweskich start-upów, które warto obserwować.

Anzys

Start-up powstał w 2014 roku i jest wynikiem prawie 10 lat badań Prof. Ole-Christoffer Granmo. Opracował program komputerowy, który umie czytać i interpretować tekst we wszystkich językach. Anzyz oferuje narzędzie do znalezienia odpowiedzi, która jest ukryta wśród milionów danych. – Nasza technologia nie jest wyszukiwarką, ale bazą wiedzy, która jest samoucząca się i nie wymaga żadnych pakietów językowych ani banków słów – można przeczytać na stronie start-upu.

– Mark Zuckerberg powiedział w kwietniu Kongresowi USA, że sztuczna inteligencja w ciągu pięciu do dziesięciu lat rozwiąże problem mowy nienawiści na Facebooku. My mamy gotowe rozwiązanie już dziś – powiedział pomysłodawca dla portalu DN.no

Iris.ai

Fot. iris.ai

Iris.AI jest asystentem AI, , które przyspiesza wyszukiwanie akademickich artykułów naukowych. Szacuje się, że dzięki niemu można zaoszczędzić nawet 90 procent czasu, który należałoby poświęcić na analizę tekstów. Start-up powstał w Oslo w 2015 roku i udało mu się pozyskać 2,4 mln USD od inwestorów.

Spiff

Fot. getspiff.no

Jest to fintech z Oslo, który oferuje łatwe i skuteczne oszczędzanie, dzięki specjalnie przygotowanej aplikacji. Według firmy obecnie jest  zarejestrowanych 4500 użytkowników, którzy zaoszczędzili ponad 2,5 miliona USD. Firma została założona w 2015 roku, a w 2017 roku Spiff nawiązał współpracę z norweską firmą ubezpieczeniową na życie, Nordea Liv.

Boost.ai

Fot. boost.ai

Start-up Boost założony został w 2016 r. w Stavanger. Opracował platformę z wirtualnym asystentem o imieniu James, która jest przeznaczona dla firm. Posiada ona specjalistyczną wiedzę z zakresu bankowości, ubezpieczeń, handlu detalicznego, podatków, zdrowia, bankowości i wielu innych dziedzin. Klientami firmy są wiodące skandynawskie firmy i gminy.

Nobobil

Fot. YAY Foto

Jest to start-up pochodzący z Oslo, który jak większość skandynawskich biznesów nastawiony jest na ekologię. Stworzyli oni portal, który umożliwia wypożyczanie własnych samochodów innym kierowcom. W języku norweskim nazwa tej firmy oznacza „Samochód sąsiada”. Nabobil ma na celu ograniczenie liczby posiadanych samochodów, tym samym przyczyniając się do poprawy stanu środowiska naturalnego. Niewykluczone również, że w najbliższym czasie ten biznes zawita również do innych krajów.

No Isolation

Fot. noisolation.com

No Isolation to zdobywca tytułu Start-up Roku 2017 od Nordic Startup Awards. Założony został w październiku 2015 roku przez Karena Dolva, Mariusa Aabela i Matiasa Doyle’a. Ich pierwszy produkt, AV1 to robot dla dzieci, które chorują od dłuższego czasu i nie mogą opuścić szpitala. Dzięki niemu dzieci mogą pokonać swoja samotność.Drugi produkt – KOMP –  to urządzenie komunikacyjne dla seniorów, które zostało uruchomione w listopadzie 2017 roku.

Otovo

Fot. YAY Foto

Start-up założony w 2016 r. jest start-upem energetycznym. Oferuje on panele słoneczne i usługi instalacyjne, a także system do kupowania i sprzedaży nadwyżek energii. Dzięki niemu każdy może mieć własną elektrownię i na niej zarabiać.

Payr

Fot. payr.no

Założona w Oslo firma Payr powstała w 2016 roku. Oferuje platformę płatniczą umożliwiającą klientom płacenie faktur w elastyczny i inteligentny sposób, za pomocą konta bankowego, karty debetowej lub kredytowej, oszczędzając im czas i pieniądze.

Smart Planets

Fot. smartplants.io

Firma została założona w 2015 roku i opracowała ClevAir, system zarządzania energią w budynkach. Zapewnia zdalny monitoring, analitykę i optymalizację systemów wentylacyjnych.

Wiral

Fot. wiralcam.com

Ten start-up założony został w 2016 roku w Trondheim i opracował Wiral LITE, czyli pierwszy przenośny, niedrogi i przyjazny dla użytkownika system kamer kablowych, który ułatwiają uchwycenie wyjątkowych perspektyw podczas filmowania. Rozpoczęcie działalności NTNU University rozpoczęło się od kampanii na Kickstarterze, gdzie zebrali ponad milion dolarów

Przeczytaj także na MamBiznes.pl

Bartłomiej Godziszewski

Komentarze

Dodaj komentarz

*
*