Stworzył projekt, który pokazuje, co zjadasz

Przedstawiamy naszą opinię na temat dodatków. Zbudowaną na podstawie norm i opinii dyskutujących z tymi normami. Nie oceniamy produktów, jak niektórzy błędnie to interpretują – mówi Marcin Dybicki, współtwórca projektu Efood.

Większość użytkowników zapewne nie zna Twojego projektu. Powidz proszę czym jest aplikacja Efood? 

My pomagamy rozszyfrować, co kryje się za tajemnicznymi symbolami na etykietach i robimy to w najprostszy możliwy sposób. Wystarczy zeskanować kod kreskowy produktu. Po wykonaniu tej czynności konsument dostaje listę E zawartych w produkcie oraz szczegółowe informacje na ich temat, tj. nazwa i jej synonimy, źródło pochodzenia, ryzyko związane z jej przyjmowaniem, dawkowanie oraz uwagi. Sukcesywnie będziemy poszerzać zakres informacji o produktach. 

Jak to działa krok po kroku?

Pobierasz aplikację (bezpłatnie) z: AppStore lub GooglePlay. Skanujesz kod kreskowy produktu. Otrzymujesz informację, jakie substancje zamierzasz przyjąć oraz jakie jest pochodzenie danego dodatku, co może on powodować, jakie jest jego dawkowanie nie zagrażające życiu lub zdrowiu i czy jest on dopuszczony do spożycia w innych krajach. Dodatki oceniam w pięciostopniowej skali: pożyteczny, raczej obojętny, podejrzany, szkodliwy, mocno szkodliwy. 

Jaka jest jej geneza projektu?

Ciekawość. Chcieliśmy mieć świadomość tego co jemy, a bez dostępu do internetu ciężko było tę wiedzę szybko zdobyć. Jak się później okazało, ówczesne podejście do informowania w tej materii wymagało dużego zaangażowania w poszukiwanie informacji o każdym dodatku, a producenci nie ułatwiają zadania. Raz podają nazwę, czasem synonim, a jeszcze innym razem symbol E. Trudno się w tym połapać. Pomyśleliśmy więc, że należy zrobić coś mega prostego i dać ludziom możliwość kontrolowania co sobie aplikują przy każdym posiłku. Skanujesz i masz info.

Dla kogo przeznaczony jest Wasz projekt i jaką potrzebę zaspokaja?

Dla każdego kto chce wiedzieć i przy użyciu smartfona przyspieszyć proces sprawdzania informacji o dodatkach zawartych w danym produkcie spożywczym. Planujemy też odpowiedzieć na inne potrzeby związane z żywieniem. W niedługim czasie będziemy opowiadać co to takiego. 

Wystartowaliście z kampanią na Polakpotrafi.pl. Do stworzenia aplikacji potrzebna była taka kampania? Na co potrzebujecie środków?

Kiedy startowaliśmy na Polak Potrafi projekt miał już ponad rok. Tyle, że długo “leżał” bez odpowiedniego wsparcia. Zmieniając to założyliśmy, że najpierw baza i o to chodziło w zbiórce na Polak Potrafi fundosze na rozbudowanie bazy. W drugiej o ewnetualną rozbudowę pod kątem funkcji, czy dostepności na innych platformach. Miał to być też katalizator dla naszej idei. Idziemy w to dalej. 

Jakie są efekty tej kampanii? 

Efekt jest genialny. Finansowo zebraliśmy drugi z pięciu progów 17 000 zł. Pierwszy jest niezbędny do wypłacenia zebranej kwoty. To co wydarzyło się w swerze poza finansowej jest wartością której nie potrafimy wycenić. Ludzie wgrali nam 10 000 produktów i sukcesywnie ich przybywa. Dostaliśmy ponad 270 zgłoszeń z sugestiami rozwoju i optymalizacji. Mnóstwo ciepłych słów. Negatywne też się pojawiły. Po odsianiu hejtu pospolitego, wyłuskaliśmy z tego sporo wartościowych rzeczy. Także, efekt tej kampanii to prawdziwy kop. Ludzie docenili, że coś już mieliśmy, teraz my docenimy ich zaangażowanie rozwijając aplikację.

Czy na zachodzie funkcjonują takie projekty i czy cieszą się popularnością?

Funkcjonują, są aplikacje, które w obszarze żywienia pomagają w tym co my, ale są też bardziej rozbudowane. Niektóre osiągają miliony użytkowników. Obecnie szukamy dla siebie kierunków i nie chcę wskazywać najciekawszych wg nas aplikacji.

Jak chcecie przekonać użytkowników do korzystania właśnie z Waszego projektu?

Stworzymy największą bazę. Będziemy przedstawiali opinie z dwóch stron. Prawa i norm oraz badań i opinii polemizującymi z normami. No i odpowiemy na więcej potrzeb.

Na czym Efood ma zarabiać?

Mamy kilka pomysłów na komercjalizację, będziemy testować. Myślę, że do końca roku uda nam się zaprezentować realizacje szerszemu gronu.

Jakimi metodami docieracie do użytkowników? Jakie macie pomysły na promocję?

Obecnie “rośniemy” na zainteresowaniu mediów i polecających nas użytkowników. Plany, ułożymy plan rozwoju aplikacji, pomyślimy nad komunikacją. Skupiamy się na realizacji zobowiązań względem osób wspierających projekt finansowo. Musimy rozbudować bazę do 60 000 rekordów. Obiecałem też, że do większości dostarczę osobiście, co najmniej 200 adresów. Jako pierwsi w Polsce robimy takie podziękowanie. Będziemy to relacjonować. Dużo roboty i fajnej zabawy będzie.

W sieci znalazłem stanowisko Polskej Federacji Producentów Żywności, że zawarte w efood treści merytoryczne (…) powodują nieuzasadnione poczucie zagrożenia. Podważają wiarygodność systemu bezpieczeństwa i urzędowej kontroli żywności w Polsce. Jak się do tego odnosicie?

Przedstawiamy naszą opinię na temat dodatków. Zbudowaną na podstawie norm i opinii dyskutujących z tymi normami. Na pewno musimy być szybsi w aktualizacji opiniowania dodatków. Bo tylko te oceniamy. Nie oceniamy produktów, jak niektórzy błędnie to interpretują. Nie stosujemy też nieuczciwej konkurencji, bo nie jesteśmy przedstawicielami żadnej firmy z branży. Nie podważamy też polskiego prawa, po prostu wygłaszamy swoją opinię. Czekamy na odpowiedź na pismo, które PFPZ wyłaliśmy około przed miesiącem. 

Dziękuję za rozmowę

Komentarze

Avatar

Jan Kochanowski

10 lipca 2014 Odpowiedz

Jest: „Także, efekt tej kampanii to prawdziwy kop”.
Powinno być: „Tak, że efekt tej kampanii to prawdziwy kop”.
„Także” nie znaczy „tak że”, a ten przecinek nie miał prawa się tam znaleźć.

Avatar

Ohhh well

10 lipca 2014 Odpowiedz

Panie Janie!! Jak to mawiaja po angielsku „ohhh well”

Avatar

zukgnojarz

10 lipca 2014 Odpowiedz

Zbudowałem skaner który zeskanuje twoją kupe , nastepnie dostajesz wydruk gdzie opisane jest kazde G – szukam wspólnika do rozpoczęcia produkcji.

Avatar

BiegunSukcesu_pl

16 lipca 2014 Odpowiedz

każdy pomysł jest dobry,ważne co z nim dalej zrobisz…

Grzegorz
BiegunSukcesu.pl

Komentarze

Dodaj komentarz

*
*