Trójka Ukraińców rozwija w Polsce start-up. Mają 2 tys. klientów i 4 mln zł od inwestora

Trójka Ukraińców  w kwietniu 2015 roku odwiedziła branżowe targi w Katowicach żeby zebrać feedback na temat swojego pomysłu. Opinie były bardzo pozytywne, dlatego postanowili rozwijać swój projekt. Po powrocie spotkali się i po dyskusji do 6 rano zdecydowali rozpoczęciu przygody z własnym start-upem.

Pierwszą wersję projektu stworzyli za własne oszczędności. Niespełna dwa miesiące później pozyskali pierwszego inwestora, który wyłożył 180 tys. zł. Teraz mają ponad 2 tys. klientów i kolejne 4 mln zł od inwestora na dalszą ekspansję. Ross Knap, Sergey Butko i Andrew Tkachiv opowiadają, jak w dwa lata rozwinęli w Polsce dochodowy start-up.

Ross Knap, Sergey Butk i Andrew Tkachiv, założyciele CallPage niedawno pozyskali 4 mln zł od inwestora

Grzegorz Marynowicz: Jak w praktyce działa CallPage? Co otrzymuje klient, który korzysta z Waszej usługi?

Założyciele CallPage: Osoba, która ma swoją stronę lub sklep internetowy i chciałaby dostawać więcej telefonów od potencjalnych klientów, instaluje nasz widget na swojej stronie. Dzięki CallPage dostaje nawet dwa razy więcej telefonów. Z perspektywy zwykłej osoby odwiedzającej powiedzmy sklep internetowy, wygląda to następująco: wchodzi sobie na stronę, przewija bloki, a w jakimś momencie pokazuje się okienko CallPage, które oferuje połączenie zwrotne w 28 sekund. Wystarczy wpisać numer i za kilka sekund zaczyna dzwonić komórka – w słuchawce słychać: “z tej strony przedstawiciel sklepu”. Jak tylko rozmowa się skończy, osoba ta dostaje sms z podziękowaniem za kontakt. Są w nim też dane kontaktowe przedstawiciela z którym przed chwilą rozmawiał.

Chcesz opowiedzieć o swoim biznesie? Napisz na kontakt@mambiznes.pl

Pomysł na narzędzie narodził się…?

To nie jest jakiś innowacja – prawie każdy widział różne wtyczki do kontaktu z klientem typu LiveChat. Równie często spotykamy się z różnego rodzaju okienkami oferującymi promocje, bony rabatowe itd. Jeśli dodać do tego VoiP-technologię i analizowanie zachowania użytkownika, to można stworzyć ciekawy i potrzebny produkt. Myślę, że po słuchaniu muzyki przez 30 minut oczekiwania na infolinii, każdemu przychodziła do głowy myśl, że na pewno można tego jakoś uniknąć. I nam udało się wymyślić produkt, który na to pozwala.

Początkowo finansowaliście startup z własnych środków, ale po 2 miesiącach zapukaliście do drzwi AIP Seed Capital, który wyłożył 180 tys. zł. Opowiedz tym, jak wyglądała ta rozmowa bo to zapewne interesuje inne startupy. Jakie pytania padały? Czy byliście przygotowani na każde pytanie? 

Zaprosili nas na komitet inwestycyjny, na którym było kilka osób z funduszu. Zrobiliśmy prezentację projektu, a po jej zakończeniu odpowiedzieliśmy na pytania. Myślę, że kluczową rolę odegrało to, że mieliśmy gotową i działającą wersję produktu, więc oprócz przedstawienia prezentacji mogliśmy pokazać, jak działa widget. Plus do tego prawie każdy przedsiębiorca zna ten ból oczekiwania na infolinii. Było jasne, że jest zapotrzebowanie na nasz produkt. Jeśli chodzi o pytania, to dostaliśmy kilka standardowych pytań dotyczących zespołu, wizji naszego produktu za rok-dwa itd. Były również pytania dotyczące stricte naszego produktu.

180 tys. zł to nie jest kwota, która wystarczy na długo. Na co zostały przeznaczone pozyskane środki i kiedy zaczęliście generować przychody, zyski?

Pierwszych płatnych klientów zanotowaliśmy kilka miesięcy od pozyskania inwestycji. Od tego momentu ich liczba rośnie z miesiąca na miesiąc. Jeśli chodzi o środki, to wydaliśmy większość na dopracowanie produktu, no i przeznaczyliśmy też jakąś kwotę na wydatki operacyjne typu miejsca w coworkingu, księgowość itd.

Mimo, że biznes rósł uznaliście, że potrzebny będzie kolejny inwestor. Tym razem bValue. Skąd taka decyzja? Nie dało się rosnąć organicznie?

Oczywiście taka decyzja była prosta do przewidzenia – już nie żyjemy w czasach, w których biznes można rozwijać organicznie przez 20 lat. Przynajmniej w branży IT. W każdym momencie może pojawić się konkurencja z dostępem do kapitału. Jeśli nie będziesz przygotowany na taki scenariusz, to wylecisz z biznesu. Pozyskanie kapitału zewnętrznego jest potrzebne, żeby biznes wszedł na większe obroty w krótkim czasie i żeby firma mogła sobie poradzić, jeśli pojawi się konkurencja.

Tym razem pozyskaliście 4 mln zł. Środki planujecie przeznaczyć na?

Pozyskane pieniądze zostaną przeznaczone na rozwój firmy na rynkach zagranicznych i na umacnianie jej pozycji w Polsce. Oczywiście kluczowym celem jest skalowanie biznesu i przychodów, które generuje spółka. Żeby to osiągnąć, musimy pracować i nad rozwojem produktu, żeby więcej firm chciało z niego korzystać, i nad marketingiem, żeby jak najwięcej firm dowiedziało się, że proponowane przez nas rozwiązanie istnieje.

Uwaga! Przeczytaj o niezwykłych pomysłach na biznes na MamBiznes.pl

Produkt rozwijacie głównie w Polsce, czy jednak od początku stawiacie na rozwój globalny? 

Na razie ciężko mi powiedzieć, jak się to robi, bo nie mamy jeszcze dużych sukcesów w podbijaniu rynków zagranicznych. Obecnie ponad 70% naszych klientów to polskie firmy. Co ważne – nie wstydzimy się tego. Obecnie zauważam, że pod wpływem mody na “podbijanie rynków zagranicznych” wiele firm zaczyna wstydzić się robienia interesów na rodzimym rynku. To błędne podejście. Oczywiście pracujemy nad ekspansją na rynki anglojęzyczne, ale jeszcze nie mogę pochwalić się jakiś dużym sukcesem. Zadajcie to samo pytanie za rok i będę w stanie na nie odpowiedzieć 🙂

Ilu chcecie mieć klientów za rok, dwa, pięć?

Chcielibyśmy mieć milion klientów, ale ty tylko nasza chęć – warto wychodzić od obecnych wyników. Obecnie rośniemy o 35% z miesiąca na miesiąc i nie planujemy zwalniać w tym roku tempa. Jeśli chodzi o kolejne lata, to oczywiście w pewnym momencie trochę zwolnimy przez to, że baza klientów będzie większa. Myślę, że 25 tys. firm korzystających z CallPage za 3 lata to jest realna liczba.

Co mógłbyś poradzić osobom, które myślą o własnym startupie? Na co powinny zwrócić szczególną uwagę, a czego unikać?

Kiedy byliśmy na akceleracji w Estonii, mieliśmy możliwość zobaczenia tam, jak pracują inne startupy. To było dla nas mega ważne, bo dzięki temu zrozumieliśmy, że nie jesteśmy aż takimi „januszami”. Widzieliśmy, że startupy, które pracują obok, też robią błędy, też mają jakieś wady. To nam dało pewność siebie i poczucie, że jakoś sobie poradzimy. Więc moją pierwsza porada to wierzyć w siebie, w swój zespół i to, że jakoś sobie poradzicie. No i druga bardzo ważna rzecz to maksymalne skupienie na projekcie, odsunięcie na bok wszystkich rzeczy, które mogą rozpraszać. Właśnie takie skupienie na CallPage zaważyło na dynamice naszego wzrostu. Przeczytaj także:

Dziękuję za rozmowę