Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Polski browar PINTA planował sprowadzić chmiel z Korei Północnej

Jeszcze do niedawna Kora Północna był to kraj niedostępny dla wielu osób na świecie. Jednak teraz zaczyna się to zmieniać. Postanowił to wykorzystać polski browar PINTA, który chciał sprowadzić specjalną odmianę chmielu z Korei Północnej. Jednak niestety nie wszystko poszło po myśli browarników.

Fot. facebook.com/PINTACraftBeer

W 2016 roku żywiecki browar PINTA ogłosił program PINTA HOP TOUR. W ramach niej twórcy firmy w poszukiwaniu unikatowych odmian chmielu postanowili odwiedzić kilka krajów na świecie. Wśród nich znalazła się Korea Północna. – Korea Północna, która posiada duże, ale nieodkryte przez piwowarów z „Zachodu” chmielniki, a jej piwa uchodzą za jedne z lepszych w Azji – mówi Ziemowit Fałata, współzałożyciel Browaru PINTA.

Sprawdź! Jak wygląda własny biznes w Korei Północnej?

Do Korei Północnej twórcy żywieckiego browaru udali się na początku września. Jednak plany importu koreańskiego chmielu nie do końca się ziściły. – Takich spraw jak ustalenie zakupu chmielu nie można umówić z Koreańczykami z północy na odległość. To, co udało nam się przed wyjazdem, to zapewnienie, że możemy odwiedzić największy tamtejszy browar Taedonggang oraz ustalić wstępną ilość chmielu, jaką jesteśmy zainteresowani.  Niestety na miejscu, już podczas spotkania, Koreańczycy się „usztywnili” i jedyne co nam się udało, to umówić się na „dalsze rozmowy” – już korespondencyjnie. Nie chcieli nam sprzedać chmielu ze swoich zapasów ani wymienić go na piwo, które przywieźliśmy z Polski. Jednak po rozmowach nie wykluczamy żadnego scenariusza, włącznie ze wspólnym warzeniem piwa w przyszłości. Co do chmielników — szansa na ich odwiedzenie była znikoma, gdyż leżą w strefie zamkniętej dla turystów, ale podczas wcześniejszych PHT nie raz drzwi otwierały się przed nami na hasło „browar, piwowarzy z Polski, chmiel”. W Korei to nie zadziałało. Na pewno trochę zaszkodził nam tajfun, który przechodził nad Koreą w trakcie naszego pobytu. Koreańczycy byli tym bardzo zaaferowani i zestresowani, musieli ciężko pracować, by przygotować infrastrukturę na nadejście żywiołu. Z tego powodu przez jeden dzień wszyscy cudzoziemcy byli uziemieni w hotelach – wyjaśnia współzałożyciel browaru.

Polski browar w Pjongjangu?

Jednak pomimo trudności, Koreańczycy przyjęli polskich przedsiębiorców z wielką gościnnością. Co więcej, byli bardzo zainteresowani ich działalnością. – Chcieli nam załatwić spotkanie z reprezentantami browaru w Korei Północnej, umożliwić rozmowy biznesowe i wymianę kontaktów. Pojawił się nawet pomysł, żeby razem z nami otworzyć browar w Pjongjangu. Na razie nic z tego nie wyszło, ale się nie poddajemy. W kwietniu tego roku była już w Korei Północnej delegacja duńskiego browaru Mikkeller. Planują wspólne warzenie z piwowarami z browaru Taedonggang. Pierwszym krokiem była wizyta czterech przedstawicieli tego browaru na Festiwalu MBCC w Kopenhadze. Stopniowo może i my do tego dojdziemy – mówi Ziemowit Fałata.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Browar PINTA (@pinta.craft.beer)

Pomimo niepowodzenia w realizacji głównego pomysłu, browarnicy nie wrócili do Polski z pustymi rękoma. Przywieźli ze sobą koreański żeń-szeń. – To jest całkowicie naturalny, wysokiej jakości korzeń. Jego dodatek do napojów przenosi ponoć całą witalną moc żeń-szenia. Nie jest tani – 1 gram kosztuje niemal 1 dolara. Na szczęście jest bardzo „wydajny”. W oczekiwaniu na chmiel, na pamiątkę PHT KRLD szykujemy teraz piwo INSAM MAEGJU — czyli piwo z żeń-szeniem. Wbrew dowcipom krążącym w Internecie nie będziemy go sprzedawać w aptekach – wyjaśnia browarnik.

Choć nie udało się zrealizować głównego celu, a więc sprowadzić koreański chmiel, to jednak twórcy PINTY nie zamierzają się poddawać. Jak sami zaznaczają, gdy tylko pojawi się okazja to pojadą dokończyć swoją misję.

Przeczytaj także na MamBiznes.pl

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.