Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Ponad 500 mln zł dotacji na najlepsze pomysły produktów sieciowych. PARP przyznała wsparcie

Pierwszy w Polsce ośrodek szkoleniowy z zakresu elektroenergetyki,  regionalna usługa turystyczno-eventowa czy projekt promujący atrakcje turystyczne Mazur to tylko wybrane pomysły, które otrzymały dotację w ramach ostatniego naboru Programu Polska Wschodnia. 

Shutterstock/imred

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości rozdysponowała pulę ponad 500 mln zł, która trafiła do podmiotów oferujących najlepsze propozycje produktów sieciowych. Celem było zebranie pomysłów realizowanych przez więcej niż jeden podmiot.

Dla kogo dotacje?

O wsparcie mogły ubiegać się konsorcja złożone z przynajmniej trzech firm, które miały pomysł na wspólne rozwiązania lub samodzielny wnioskodawca wraz z podmiotem współpracującym. Ważne, żeby efektem współpracy był innowacyjny produkt, najczęściej oferowany jako pakiet usług, utworzony pod wspólną marką. Projekty mogły dotyczyć działań realizowanych na terenie jednego z województw: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego lub warmińsko-mazurskiego. Dotacje mogły wynosić do 152 mln zł na projekt, a środki należało wykorzystać m.in. na rozbudowę infrastruktury sieciowej oraz opracowanie i wdrożenie jednolitych standardów funkcjonowania i promocji produktu.

Mazury przez cały rok

Dofinansowanie otrzymał m.in. projekt „Mazury 365”. Jego celem było stworzenie katalogu usług,  atrakcji i rozrywek zlokalizowanych w tej pięknej i malowniczej części Polski, dostępnych przez cały rok. Dzięki zakupieniu takich urządzeń, jak np. fabryka śniegu czy armatki śniegowe możliwy był rozwój i promocja ośrodka narciarskiego. Tzw. gwarancja śniegu daje możliwość informowania klientów o terminie udostępnienia tej atrakcji w okresie zimowym, bez konieczności oczekiwania na naturalne opady.  Zbudowano również napowietrzną trasę spacerową ze ścieżką edukacyjno-historyczną oraz punktem widokowym. Innowacja projektu przejawiła się przede wszystkim w całościowym wykorzystaniu potencjału regionu, w postaci całorocznego parku rozrywki oraz wprowadzeniu do produktu turystycznego silnego komponentu przeżyć i doznań odbiorców. Projekt otrzymał niemal 20 mln zł dofinansowania.

Kolejną inicjatywą stawiającą na rozwój turystyczny Mazur jest „Nowy Sztynort – Osada Wolności”. W ramach projektu powstaje kompleks z infrastrukturą do aktywnego wypoczynku. Znajduje się tam m.in. port wyposażony w jachty motorowe, domy na wodzie oraz sprzęt do sportów wodnych. Osada ma powiększyć się także o Multimedialne Centrum Żeglarstwa i Ekologii oraz przestrzeń do co-workingu. Członkowie konsorcjum projektu: King Cross Shopping Warsaw, Nowy Sztynort oraz Biuro Turystyki Aktywnej Getris otrzymali łącznie prawie 28 mln zł na zrealizowanie projektu.

Pierwsza taka inicjatywa w Polsce

Zakład Usługowo Handlowy Instalatorstwo i Artykuły Elektryczne Wiśniewski Nidzica tworzy Ośrodek Szkoleniowo-Badawczy.

Inwestycja będzie polegać na utworzeniu pierwszego w Polsce ośrodka szkoleniowego w zakresie elektroenergetyki łączącego szkolenia teoretyczne z ćwiczeniami praktycznymi, odbywającymi się na poligonie szkoleniowym. W planach jest również stworzenie parku usługowo-produktowego. Wszystko po to, aby kształcić dobrych i wykwalifikowanych monterów instalacji elektrycznych. Wiedza i bezpieczeństwo pracowników są bardzo istotne. Ich brak może być katastrofalny w skutkach. Projekt otrzymał ponad 16 mln zł dofinansowania.

„Szklane Lniane”

Na podkarpaciu natomiast będzie można korzystać z uroków projektu „Szklane Lniane” – połączenia atrakcji turystyki kulinarnej, biznesowej, wypoczynkowej i rękodzieła oraz wytwórstwa tradycyjnego. Projekt złożony przez 4 firmy, oparty jest o trzy główne atrakcje: „Smaki by Szklane Lniane” – turystyka kulinarna, „Okoliczności by Szklane Lniane” – organizacja przyjęć oraz „Rzemiosło by Szklane Lniane” – wytwórstwo/rękodzieło tradycyjne. Przykładowo w ramach komponentu „Smaki by Szklane Lniane” opracowano koncepcję „Lnianego Menu”. Turystka kulinarna zaprezentowana w odsłonie kuchni dworskiej (Centrum Konferencyjne w Korczynie), mieszczańskiej (Hotel Nafta) i chłopskiej (Restauracje: Zielony Domek, Krakowiak oraz Klimat) została oparta na bogatych tradycjach kuchni regionalnej Podkarpacia. W jego ramach tradycyjne podkarpackie potrawy zostaną autorsko skomponowane w kierunku wykorzystania prozdrowotnych produktów wytwarzanych z lnu zwyczajnego.

W projekcie wykorzystane są nowoczesne technologie i rozwiązania oparte na mappingu, hologramach czy sprzedaży usług poprzez aplikacje mobilne, a także wykorzystanie  gamifikacji / interakcji m.in. zastosowanie gier wykorzystujących technologie AR / VR. Ponadto opiera się na wdrożeniu rozwiązań high-tech poprzez zastosowanie zrobotyzowanych stacji obsługi gości, czy wdrożeniu innowacyjnych rozwiązań, w tym wyników prac B+R, w celu zapewnienia najwyższego komfortu wypoczynku. Firma otrzymała prawie 9 mln zł dofinansowania.

W ramach konkursu „Tworzenie produktów sieciowych przez MPŚ” podpisano 27 umów z przedsiębiorstwami i konsorcjami na łączną kwotę 509 mln zł. Te pieniądze zostały zainwestowane w rozwój 5 województw we wschodniej części naszego kraju.

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.