Rusza nabór do KPT ScaleUP
Na tę chwilę czekały zarówno start-upy, jak i polskie zakłady oraz fabryki. KPT ScaleUP, akcelerator Przemysłu 4.0 uruchamia rekrutację dla młodych innowacyjnych firm. Czeka na nich finansowe i instytucjonalne wsparcie, a także możliwość wdrażania swoich rozwiązań bezpośrednio we współpracy z gigantami polskiego przemysłu, m.in. Grupą TAURON, Grupą Azoty czy Lafarge Polska.
Akcelerator prowadzony przez Krakowski Park Technologiczny już po raz czwarty wspierać będzie rozwój szeroko rozumianego Industry 4.0 w Polsce. Poprzez bogaty program pomocy dla młodych firm oraz stworzenie komfortowych warunków współpracy między nimi a już uznanymi i cenionymi nie tylko w Polsce, ale i na świecie markami, KPT ScaleUP chce wzmocnić ideę czwartej rewolucji przemysłowej. Partnerami akceleratora w tej edycji zostały Grupa TAURON, Grupa Azoty, Lafarge Polska, ASTOR, Werner Kenkel, Woodward, JMP Flowers oraz Grupa VOX.
„Aplikować do KPT ScaleUP może każdy start-up, który ma w swoim portfolio rozwiązanie odpowiadające potrzebom zdefiniowanym przez odbiorców technologii, czyli firmy przemysłowe będące partnerami akceleratora” – wyjaśnia Bartosz Józefowski, kierownik KPT ScaleUP. „Takie rozwiązanie należy opisać w formularzu zgłoszeniowym, który następnie zostanie szczegółowo oceniony przez zespół KPT ScaleUP oraz odbiorców technologii. Autorzy najlepszych pomysłów – czyli takich, które najściślej wpisują się w priorytety partnerów oraz najpełniej odpowiadają na ich potrzeby – zostaną zaproszeni do sześciomiesięcznego programu akceleracji” – dodaje Bartosz Józefowski.
Półroczne wsparcie
W tym czasie każdy ze start-upów będzie mógł skorzystać z sięgającego do 200 000 złotych dofinansowania, a także pakietu szkoleń, warsztatów, mentoringu i wyjazdów studyjnych o łącznej wartości 50 000 złotych. W tym czasie start-upy będą również intensywnie promowane – rozległa sieć kontaktów KPT ScaleUP pozwala na wzmocnienie pozytywnego wizerunku firmy. Ale największą wartością akceleratora, której nie da się skalkulować czy przeliczyć na złotówki, jest ścisła współpraca na linii start-up – firma przemysłowa.
„Dajemy młodym firmom bezcenną szansę rozwoju, adaptacji, a następnie wdrożenia swojego przemysłowego rozwiązania bezpośrednio u wybranego partnera” – zaznacza Bartosz Józefowski. „I jak pokazują trzy dotychczasowe odsłony KPT ScaleUP, ta współpraca przynosi wymierne efekty. Pomysły akcelerowanych firm znalazły zastosowanie u takich firm jak Kraków Airport im. Jana Pawła II, ASTOR czy Woodward” – dodaje kierownik akceleratora zarządzanego przez Krakowski Park Technologiczny.
O tym, że zaprojektowane w takim kształcie na sześć miesięcy wsparcie może znacząco wzmocnić start-up, świadczy też obecna rynkowa pozycja firm, które uczestniczyły w dotychczasowych edycjach KPT ScaleUP. Airly, Seedia, Insignes Labs czy 1000 realities to dziś poważni gracze rynkowi, którzy mądrze wykorzystali okres akceleracji w KPT ScaleUP.
Przemysłowe priorytety
Automatyzacja i robotyzacja, przemysłowy Internet Rzeczy, sztuczna inteligencja i machine learning, dane w chmurze i data mining – to ogólne priorytety rozpoczynającego się dziś i trwającego do 21 października naboru. By jednak efekt akceleracji był jak najbardziej konkretny, każdy z odbiorców technologii stworzył szczegółową listę zagadnień, nad którymi w pierwszej kolejności chciałby pracować ze start-upami.
Grupa TAURON stawia na wykorzystanie chatbotów, machine learning i AI do usprawnienia obsługi klientów oraz cyfryzacji sprzedaży. Pożądane będą też rozwiązania z obszaru Smart Home, a także takie pomysły, które przyczynią się do automatyzacji procesów przemysłowych i usług w zakresie zarządzania energią.
Inżynieria materiałowa, tworzywa sztuczne, magazynowanie energii oraz fine chemicals – oto cztery priorytetowe obszary wytyczone przez Grupę Azoty. W tej odsłonie akceleracji tarnowska spółka zamierza zaprosić do współpracy firmę specjalizującą się w druku 3D lub Additive Manufacturing.
Specjalizująca się w produkcji betonu i cementu firma Lafarge Polska planuje przede wszystkim unowocześnić stosowane procesy produkcyjne, projektowe oraz wykonawstwa. Lafarge chciałby również zaangażować akcelerowane start-upy do wzmocnienia wewnątrzzakładowej polityki bezpieczeństwa, w tym kultury „zera wypadków”.
ASTOR, czyli lider polskiego rynku z obszaru automatyki oraz robotyki chciałby przy współpracy z akcelerowanymi start-upami skoncentrować się na rozwoju przemysłowego Internet of Things. Pożądane są zwłaszcza rozwiązania dotyczące integracji między urządzeniami IoT a chmurą czy też zastosowania technologii Augmented Reality zintegrowanej z maszynami.
Obowiązującymi priorytetami dla firmy Woodward są przede wszystkim rozwiązania z obszaru projektowania, produkcji oraz usług dotyczących kontroli i optymalizacji dostarczania energii dla lotnictwa czy przemysłowych rynków. Szansę na współpracę mają również start-upy zajmujące się odnawialnymi źródłami energii, które Woodward planuje wykorzystać do rozwiązań kontrolnych dla sprzętu produkującego elektryczność.
Werner Kenkel liczy na rozpoczęcie współpracy ze start-upami, które mogą pomóc m.in. w automatyzacji procesów produkcyjnych, intralogistycznych oraz kontroli jakości, a także procesów związanych z załadunkiem i dystrybucją produktów do klienta. Firma zwróci baczniejszą uwagę na rozwiązania koncentrujące się na predykcyjnym utrzymaniu ruchu oraz inteligentnym zarządzaniu opakowaniami. W centrum zainteresowania Werner Kenkel znajdą się też pomysły odnośnie inteligentnego zarządzania odpadami z produkcji.
JMP Flowers, jeden z największych europejskich producentów kwiatów, planuje dzięki udziałowi w akceleracji KPT ScaleUP unowocześnić zarządzanie swoją hurtową siecią handlową. Generalnym efektem zaangażowania JMP Flowers ma być także wdrożenie innowacyjnych rozwiązań technologicznych wykraczających poza standardy obowiązujące w ogrodnictwie szklarniowym.
Do najbardziej pożądanych przez Grupę VOX rozwiązań należeć będą te, które umożliwią prognozowanie popytu, planowania produkcji oraz zarządzania zapasami w rozproszonym systemie magazynowania. Poszukiwane będą też aplikacji służące harmonogramowaniu produkcji oraz ułatwiające przypisanie osób do odpowiednich stanowisk. Grupie VOX zależy także na rozwiązaniach służących do automatycznego odczytywania dokumentów, a następnie wprowadzania ich do firmowego obiegu.
Wszystkie wyzwania technologiczne wraz z ich szczegółowym omówieniem znaleźć można na stronie internetowej KPT ScaleUP.
Szansa czeka
By pomóc start-upom w przygotowaniu jak najlepszego zgłoszenia, zespół KPT ScaleUP udostępnił w Internecie przewodnik po rekrutacji. Pobrać go można ze strony internetowej akceleratora (http://scaleup.kpt.krakow.pl/wp-content/uploads/2019/09/Magazyn_akceleratora_KPT_ScaleUP.pdf). W każdej chwili można też skontaktować się ze specjalistami akceleratora, by osobiście zadać pytanie czy wyjaśnić swoje wątpliwości. Na wypełnienie formularza zgłoszeniowego (https://gust.com/programs/kpt-scaleup-2019-ii) innowacyjne firmy z obszaru Przemysłu 4.0 mają czas do 21 października.
Akcelerator KPT ScaleUP jest jednym z 10 akceleratorów uruchomionych w ramach ogólnopolskiej inicjatywy PARP nazwanej ScaleUP. Jej celem jest wsparcie w rozwoju młodych firm, które spełniają kryteria jednego z 10 programów akceleracyjnych. Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020.
KPT ScaleUP jest zarządzany przez Krakowski Park Technologiczny, najbardziej kompletny one-stop-shop dla biznesu w Polsce. KPT dysponuje pełną paletą narzędzi, dzięki którym klienci Parku mogą rozwijać się lepiej i szybciej. Zbudowany przez KPT ekosystem liczy około 350 przedsiębiorstw, które dzięki wsparciu Parku mogą rozwijać się w optymalnych warunkach.
Przeczytaj także na MamBiznes.pl
MamBiznes.pl
35 500 obserwujących
+ Zaobserwuj nas-
Rośnie popularność szkół językowych. Własna placówka czy biznes w modelu franczyzowym?
-
Stacja benzynowa w modelu franczyzowym pod szyldem Circle K. Również inne sieci paliw oferują takie rozwiązanie
-
Jak zacząć programować? Sprawdzamy jak podjąć pracę w tym zawodzie
-
Fotobudka 360 jako pomysł na biznes. Sprawdzamy czy nadal cieszy się dużą popularnością