Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Stworzyli start-up, który pozwoli na zmniejszenie kosztów obsługi prawniczej

Grupa prawników chcąc wyjść naprzeciw zmieniającym się realiom rynku prawniczego stworzyli innowacyjny start-up, pomagający znaleźć specjalistów z każdej dziedziny prawa. – Często różni ludzie są skazani na danych prawników, bo nie mają czasu na szukanie ekspertów w ich sprawie. Dlatego postanowiliśmy to zmienić – mówi Mikołaj Ślęzak, jeden z założycieli start-upu TuPrawnik.pl

Założyciele TuPrawnik

Grzegorz Marynowicz: Kiedy zaczęła się Wasza przygoda z biznesem? Skąd w ogóle decyzja o założeniu start-upu zamiast pracy na etacie?

Mikołaj Ślęzak, współzałożyciel TuPrawnik.pl: Nasza przygoda z biznesem rozpoczęła się w parę lat temu kiedy powstał pierwszy prototyp systemu. Część założycieli wciąż pracuje na etacie, aby finansować działanie start-upu. Jest to ciężkie zadanie łączyć obie funkcje na raz, ale lubimy nasz biznes i to bardzo pomaga w ciężkiej pracy.

Dlaczego akurat taki biznes? Skąd pomysł na start-up? Co jest Waszym produktem?

Założyciele są prawnikami stąd naturalnym pomysłem na biznes było zrobienie coś wokół prawa. Jako prawnicy dostrzegliśmy potrzebę rynkową i postanowiliśmy ją zaspokoić. Wiele osób – przedsiębiorców i osób fizycznych nie ma dostępu do eksperckich usług prawnych i często korzysta z pomocy prawników, którzy zostali im poleceni przez znajomych. Tacy prawnicy nie muszą być ekspertami w sprawie, w której zgłasza się do nich klient, co powoduje niejednokrotnie rozczarowanie klientów. Dodatkowo często różni ludzie są skazani na danych prawników, bo nie mają czasu na szukanie ekspertów w ich sprawie. Dlatego postanowiliśmy to zmienić. Naszym głównym produktem jest serwis typu marketplace TuPrawnik.pl. Pozwala on klientom na znalezienie prawników – ekspertów w sprawie, którą opisał klient na specjalnie przygotowanym przez nas formularzu. Po opisaniu sprawy klient otrzymuje oferty od prawników na obsługę jego sprawy z dokładnym zakresem obsługi i całkowitymi kosztami. Pozwala to klientowi na wybranie najlepszej dla niego oferty i skraca czas na poszukiwanie wyspecjalizowanej pomocy prawnej.

Co oferujecie czego nie ma konkurencja? Co dajecie klientowi?

Obecnie nie mamy w Polsce bezpośredniej konkurencji. Oferujemy klientom pozyskanie ofert na obsługę prawną od zweryfikowanych prawników w konkretnej opisanej przez nich sprawie, co znacząco obniża koszty i czas poszukiwania pomocy prawnej. Są portale, które oferują porady prawne albo są książką adresową prawników. Nasz produkt jest zdecydowanie bardziej zaawansowany i nasi klienci otrzymują konkretną ofertę pomocy prawnej, która zaspokaja ich potrzebę prawną.

Działacie na rynku lokalnym czy może od razu nastawiacie się na rynek globalny?

Póki co działamy na polskim rynku. W przyszłości planujemy rozwój na inne rynki europejskie, w szczególności rynek wewnętrzny Unii Europejskiej.

Ile kapitału wymagało uruchomienie biznesu i na co poszły te środki? Czy zasilał Was inwestor? A może dopiero szukacie wsparcia?

Obecnie finansujemy naszą firmę ze środków prywatnych, które zostały przeznaczone na stworzenie produktu, działania marketingowe, a także na zatrudnienie osób współpracujących w naszej firmie. Myślę, że niedługo będziemy szukać inwestora, który pomoże nam w rozwoju naszego projektu.

Czy w momencie startu mieliście doświadczenie w biznesie? Jak wyglądały początki działalności?

W momencie startu naszej działalności założyciele startupu posiadali doświadczenie w innych biznesach, jednak nie było to doświadczenie w biznesie internetowym, więc wciąż intensywnie się uczymy. Początek działalności w głównej mierze skoncentrował się na pracy nad rozwojem produktu, jakim był prototyp serwisu TuPrawnik.pl.

Jak pozyskujecie klientów i które metody promocji są najbardziej efektywne? Kto jest głównym klientem?

Naszych klientów pozyskujemy dzięki narzędziom marketingu internetowego. Stale prowadzimy kampanie w Google Adwords, a także podejmujemy działania w zakresie SEO. Głównymi klientami naszego serwisu są mali i mikro przedsiębiorcy.

Zobacz zestawienie kancelarii prawnych dla start-upów

Na czym zarabiacie? Jaki jest Wasz model biznesowy?

Nasz model biznesowy opiera się na pobieraniu prowizji od klientów za znalezioną obsługę prawną, a także na sprzedaży usług kup teraz. Pracujemy też nad innymi sposobami monetyzacji.

Czy możecie się pochwalić już jakimiś ciekawymi liczbami?

W naszym serwisie zarejestrowanych jest ponad 300 prawników. Codziennie trafiają do nas 3 sprawy od klientów.

Jaki odsetek przychodów generuje Polska a jaki zagranica? Jak to wygląda w liczbach nominalnie?

Obecnie wszystkie przychody generuje Polska. Nie prowadzimy na razie żadnych działań zagranicą.

Powiedzcie proszę kiedy przyszedł moment i przekonanie, że pomysł wypalił i ten biznes ma sens? A może to jeszcze przed Wami?

Przekonanie, że nasz biznes wypalił przyszło po licznych rozmowach z klientami, w szczególności przedsiębiorcami, którzy byli bardzo zadowoleni ze skorzystania z naszych usług.

Jakie macie rady dla osób myślących o własnym start-upie? Jakich błędów powinnny unikać? Na co zwrócić uwagę?

Myślę, że osoby myślące o własnym start-upie powinny przede wszystkim mieć na uwadze to, że rozwój takiego startupu to niekończąca się ciężka praca, która czasem wymaga wielu wyrzeczeń. Osoby, które decydują się na taką działalność powinny przede wszystkim być cierpliwe.

Jakie macie plany na przyszłość?

Myślimy o rozwoju międzynarodowym, w szczególności na rynek wewnętrzny Unii Europejskiej, gdyż nasze systemy prawne mają duże podobieństwa, co ułatwi nam rozwój na te rynki.  Rozwijamy też model współpracy B2B, ale o tym niebawem…

Przeczytaj także na MamBiznes.pl

Rozmawiał
Grzegorz Marynowicz
MamBiznes.pl

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
wiemcopiszè 30 wrz 2018 (00:23)

dno. startup bez żadnej wartości dodanej dla zwykłego klienta, zweryfikowany prawnik wg tuprawnikpl to ktoś kto sam się określa mianem specjalisty i ma dyplom uczelni albo wpis na listę radców lub adwokatów. myśl przewodnia obu panów założycieli - być pośrednikiem w zawieranych transakcjach i pobierać prowizję, a tego adwokatom i radcom robić nie wolno. Więcej nie wolno im zgodnie z etyką płacić za polecenie. Odpowiedzialność tuprawnikpl jest żadna - i za jakość, i za terminowość czy płatność. Kolejny śmieciowy produkt usługa w internecie