Wisła Kraków zebrała już 4 mln zł od internautów. Rekord polskiego crowdfundingu udziałowego

Rekordowa zbiórka na polskim rynku crowdfundingu udziałowego stała się faktem. Wszystko za sprawą kampanii zorganizowanej przez Wisłę Kraków na platformie Beesfund. Klub w 24 godziny zebrał 4 mln zł, co oznacza największą zbiórkę w historii polskiego equity crowdfundingu.

O kłopotach Wisły Kraków wiedzą już nawet osoby, które na co dzień nie interesują się piłką nożną. Klub piłkarski to biznes jak każdy inny więc do ratowania zasłużonego zespołu jego włodarze postanowili sięgnąć po nowe sposoby finansowania biznesu. Wczoraj rano media obiegła informacja o zbiórce jaka wystartowała na platformie crowdfundingu udziałowego Beesfund.com. W zamian za pakiet 5% nowych akcji klub chciał pozyskać 4 mln zł, które pomogą uzdrowić jego sytuację. Już pierwsze godziny pokazały, że pomysł spotkał się z ogromnym odzewem kibiców, którzy rzucili się do kupowania akcji Wisły Kraków. Przez pierwszy dzień udało się zrealizować 100% założonego celu zbiórki i na rano liczniku widniała kwota 4 mln zł wpłacona przez 9124 internautów. To już po pierwszym dniu daje tej kampanii pierwsze miejsce w rankingu największych kampanii crowdfundingu udziałowego w Polsce. Rekordowa kampania w momencie osiągnięcia celu została zakończona.

Do tej pory liderem zestawienia była zbiórka zorganizowana przez Browar Jastrzębie. Na rozwój browaru jego właścicielom udało się pozyskać 3,87 mln zł od 4347 akcjonariuszy. Firma sprzedała 17400 akcji po cenie 0,23 zł za sztukę. Za kampaniami Wisły Kraków oraz Browaru Jastrzębie uplasowała się zbiórka zorganizowana przez inny browar o nazwie Doctor Brew. Celem kampanii na konkurencyjnym wobec Beesfund.pl serwisie  Crowdway.pl było pozyskanie środków na zwiększenie produkcji. Ostatecznie zbiórka zakończyła się kwotą 3,24 mln zł przy wycenie browaru sięgającej 20 mln zł.

Z ciekawszych kampanii crowdfundingu udziałowego warto wspomnieć o zbiórce zorganizowanej przez firmę Lovely. Polski producent inteligentnego gadżetu erotycznego pozyskał (również na platformie Crowdway.pl) na rozwój produktu 1,64 mln zł. Z założycielem Lovely rozmawialiśmy nie tak dawno o jego pomyśle na biznes oraz udanej kampanii crowdfundingowej. Z kolei BIVROST, polski producent profesjonalnych systemów kamerowych do nagrywania wideo w formacie 360o oraz rozwiązań do streamingu live360o zebrał łącznie w 41 dni kwotę 1,61 mln zł.

Wśród firm, które wybrały crowdfunding udziałowy jako sposób pozyskania kapitału na rozwój są także m.in. palarnia kawy Etno Cafe – 1,161 mln zł zebranych środków, producent serów ekologicznych o nazwie Stara Mleczarnia – 311 tys. zł zebranych środków, firma Disco VR – pierwsza w Polsce sieć salonów z rozrywką VR – 400 tys. zł,  Browar Brodacz – 660 tys. zł, start-up Migam dostarczający narzędzie dla niesłyszących, sieć wypożyczalni skuterów elektrycznych JedenŚlad – 900 tys. zł.

Grzegorz Marynowicz

MamBiznes.pl

Komentarze

Dodaj komentarz

*
*