Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

W sieci handluje kawą, herbatą i ziołami

W internecie sprzedaje kawę, herbatę i zioła. Pierwszy e-sklep uruchomił razem z kolegą w 2007 roku i nie żałuje tej decyzji. O, tym jakie trudności czekają na osoby myślące o własnym e-sklepie, pozyskaniu inwestora i najważniejszych czynnikach decydujących o sukcesie w e-handlu opowiada Kamil Matysik, współwłaściciel sklepów KrainaKawy.pl, KrainaHerbaty.pl i KrainaZiół.pl.

Proszę opowiedzieć o genezie jego powstania Waszych sklepów? Jakie sklepy wchodzą w skład spółki Etin Group?

Pierwszym naszym sklepem była KrainaHerbaty.pl. Pomysł na jej powstanie powstał bardzo przypadkowo – podczas lektury artykułu o największym amerykańskim sklepie z herbatą. Zaraz po jego przeczytaniu zajrzałem co dzieje się na naszym polskim internetowym podwórku – a jako, że działo się niewiele, przystąpiliśmy do pracy – sklep został uruchomiony 1 października 2007. Kolejne sklepy: KrainaKawy.pl oraz KrainaZiół.pl były naturalnym dopełnieniem oferty. Kierujemy nasze produkty do grupy docelowej która zainteresowana jest wysokogatunkowymi produktami – zarówno właśnie kawami, herbatami jak i ziołami.

Jakie wydatki trzeba ponieść, aby rozpocząć przygodę z e-handlem?

Nie ma tak naprawdę odpowiedzi na to pytanie, lub musi ona brzmieć: to zależy. Na koszty wpływa branża w której chcemy działać, nasze decyzje odnośnie oprogramowania (darmowe/pudełkowe/własne), nasze możliwości jeżeli chodzi o budżet marketingowy. Mitem oczywiście jest to, iż uruchomienie sklepu internetowego jest czymś tanim na co każdy może sobie pozwolić. Jest to biznes taki jak każdy inny i jak każdy inny wymaga nakładów czasu, pracy i pieniędzy. Nie ma co się oszukiwać, że bez odpowiednich środków uda nam się obecnie rozkręcić dochodowy sklep.

Kawa, herbata czy zioła – co u Was sprzedaje się najlepiej?

Ponieważ KrainaHerbaty.pl jest naszym pierwszym i jak do tej pory najlepiej rozwiniętym sklepem, w naszej sprzedaży przeważa właśnie herbata. Praktycznie od samego początku naszej działalności najlepiej sprzedają się herbaty zielone i zdrowotne. Stosunkowo dużo nasi klienci piją również herbat czarnych.
 
Czy przychody uzależnione są od pory roku?

Tak, sprzedajemy wyraźnie sezonowe produkty. Nasza sprzedaż spada powoli zawsze przez okres wiosenny, wyraźne załamanie występuje w okresie czerwiec-lipiec i następnie od sierpnia zaczyna z powrotem rosnąć.  Najlepszy okres dla nas to okres październik-luty. Jest to uzasadnione – im robi się cieplej tym mniej ciepłych napojów pijemy.

Prowadzenie e-sklepu wiąże się w wieloma trudnościami. Na jakie elementy zawrócić szczególną uwagę?

Należy zwrócić uwagę na dużą specyfikę handlu w Internecie. Występują tu zjawiska niewystępujące nigdzie indziej – i to one mogą sprawić najwięcej niespodzianek. Nigdzie indziej klient nie ma takiej łatwości w przejściu do konkurencji czy wyrażenia negatywnej opinii która łatwo rozniesie się po całym rynku. W związku z tym właściwa, profesjonalna obsługa klienta – zarówno przed sprzedażą, jak i po jej zakończeniu – jest kluczowym elementem funkcjonowania sklepu. Trudnością z jaką na pewno każdy właściciel sklepu się zetknie jest kwestia logistyki czyli przesyłek od dostawców do sklepu, a przede wszystkim od sklepu do końcowego klienta. Polski rynek przesyłek, zdominowany przez Pocztę Polską nie ułatwia prowadzenia biznesu. 

Czy niskie marże to także problem sklepów, które prowadzisz?

Wysokości naszych marż oczywiście zdradzić nie mogę. Nie konkurujemy jednak cenami – uważam tego typu strategię za powód kłopotów rynku i problemów wielu działających na nim sklepów. Zdecydowanie są lepsze i bardziej opłacalne metody walki konkurencyjnej – my staramy się konkurować jakością samych produktów, elastycznością oraz jakością obsługi klienta i skutecznym doradztwem – jak do tej pory taka strategia sprawdza się doskonale.

Jak wypromować e-sklep i pozyskać klienta?

Sposobów jest niezliczona ilość i ciężko by mi było obecnie je wszystkie opisać. Można by zacząć od takich podstawowych jak reklama w wyszukiwarkach (SEO/SEM) po ostatnio modną promocję w Social Media. Osobiście mogę polecić promocję poprzez programy partnerskie i inne systemy rozliczane za efekt. Ważna jest jednak przede wszystkim dywersyfikacja działań reklamowych. Każdy właściciel sklepu musi samodzielnie przetestować różne metody promocji i dostosować je do swoich wymagań i możliwości finansowych. Nie ma jednego skutecznego modelu, to co u nas jest efektywne i opłacalne dla innego sklepu może okazać się zupełną klapą.

 Zaprezentuj swój e-biznes na MamBiznes.pl. Wyślij opis na [email protected]. Codziennie nowe startupy. Zobacz największą bazę startupów >>>

Moim ulubionym modelem reklamowym jest zdecydowanie reklama płata za efekt. Ten sposób jest zdecydowanie najbardziej opłacalny i przy okazji skuteczny. Mówię tu o wszelkich programach partnerskich, czy chociażby reklamach w portalach płatnych w modelu CPS.

Jak buduje się lolajność klienta?

Lojalność klienta buduje się poprzez całościową filozofię działania sklepu. Można oczywiście założyć, iż program lojalnościowy jest narzędziem bardzo wspomagającym budowę lojalności, są jednak zdecydowanie bardziej kluczowe elementy tego procesu. Najważniejsza jest odpowiednia i bardzo profesjonalna obsługa klienta na wszystkich etapach realizacji zamówienia – można w to wliczyć zarówno doradztwo przed zakupem, przez szybką realizację zamówienia i oczywiście bezproblemową i skuteczną obsługę wszelkich reklamacji. Jak się często okazuje klient którego reklamacja została szybko i profesjonalnie obsłużona będzie bardziej lojalny niż klient który nie miał żadnych problemów z zamówieniem.

Niedawno spółka Red Sky(właściciel m.in. Filestube) zakupiła pakiet 49 proc. udziałów Waszej firmy? Czy możecie powiedzieć jak doszło do tej  transakcji?

Rozmowy były bardzo szybkie i konkretne – sprawę finalizowaliśmy po niecałych 3 miesiącach od pierwszego kontaktu. A do kontaktu doszło w związku z strategią firmy Red Sky która postanowiła wejść na rynek e-commerce i zauważyli na nim nas – po części również dlatego, że pół firmy piło nasze herbaty 🙂

Jakie cele sobie stawiacie we współpracy z Red Sky? Jakie synergie widzicie?

Główny celem który chcemy osiągnąć dzięki współpracy z Red Sky jest podbój rynków zagranicznych. W tej kwestii nasz inwestor ma bardzo duże doświadczenie i właśnie na tym polu widzimy dużą synergię. Pozyskany kapitał ma również zdecydowanie przyśpieszyć rozwój spółki na rynku polskim.

Dlaczego wybraliście akurat Red Sky? Przecież jest wiele innych podmiotów, które mają większe doświadczenie na rynku ecommerce?

Potrzebowaliśmy partnera z doświadczeniem na rynkach zagranicznych o czym wspomniałem wcześniej. To był główny powód dla którego w ogóle zdecydowaliśmy się na inwestycję. Poza tym za Red Sky stoi fundusz Xevin Investments z którego doświadczenia i pomocy również możemy korzystać co daje nam dodatkowe możliwości.

Dlaczego Twoim zdaniem sklepy internetowe bankrutują? Co jest główną przyczyną, że e-sklep znika z sieci?

W przypadku sklepów jak Ulubiony.pl, Hoopla.pl czy Bileteria.pl myślę głównym problemem był brak zysków i możliwości ich generowania. Wielu dużych graczy ma zresztą nadal ma z tym problem, możemy się więc w dalszym ciągu spodziewać podobnych upadków. Tak jak wspomniałem wcześniej, strategia zakładająca działanie z minimalnymi marżami nie prowadzi do niczego dobrego, nawet jeżeli ma się za sobą inwestora – nie można finansować przynoszącej straty spółki w nieskończoność. 

Czy sklepy z kawą i herbatą muszą być obecne w porównywarkach?

W przypadku naszego asortymentu porównywarki nie są ważnym elementem wpływającym na przychody sklepu. Herbaty i kawy wysokogatunkowe są na tyle specyficzne, że nie bardzo można porównywać je cenowo z tymi oferowanymi przez konkurencję. Nie są to również towary często wyszukiwane w porównywarkach. Tak więc nasz sklep jest odpowiedzią na drugie pytanie – tak sklep może z powodzeniem działać nie istniejąc w porównywarkach. Prezentujemy co prawda nasze towary w kilku z nich ale ruch z nich generowany jest minimalny.

Jakie jest Twoim zdaniem 5 najważniejszych elementów decydujących o  powodzeniu e-sklepu?

Profesjonalna obsługa klienta, wysokie marże, własny magazyn, kreatywna promocja i dużo czasu – to podstawowe elementy mogące prowadzić do sukcesu.

Co powinna zrobić osoba krok po kroku, ktora chce uruchomić własny sklep?

Przede wszystkim znaleźć niszę w której chcemy działać, poczym zorientować się jak wielu dostawców mamy w niej do wyboru. Kolejnym krokiem jest wybór dostawcy oprogramowania i wykonawcy grafiki. Potem pozostaje już tylko, oraz aż promocja, marketing i sprzedaż.

Czy są jeszcze nisze na polskim rynku, które warto zagospodarować? Na jakie nowe e-sklepy jest miejsce?

Tak jest jeszcze miejsce, ale na sklepy niszowe, specjalizujące się w konkretnym asortymencie i zapewniające kompleksową obsługę i doradztwo. Nasz rynek zdecydowanie nie jest jeszcze tak rozwinięty jak rynek amerykański – jeszcze trochę przed nami.

Powiedz proszę na koniec, czy teraz warto myśleć o założeniu e-sklepu? Czy może być to nadal zyskowny biznes dla osób początkujących w e-handlu?

Aktualnie jest zdecydowanie trudniej niż jeszcze 3 lata temu. Oczywiście sklep internetowy to nadal dobry sposób na biznes, nie jest on jednak dla każdego i na dobrą sprawę nie da już otworzyć sklepu bez większego kapitału. Jest to biznes zdecydowanie bardziej skomplikowany niż otwarcie sklepu na rynku tradycyjnym. Czy zachęcałbym? Jeżeli kogoś trzeba by do tego zachęcać to znaczy, że się do tego nie nadaje – to jak z każdym biznesem, albo ma się samozaparcie i dużo chęci to mamy szanse, w przypadku braku tych podstawowych elementów nie ma co tracić pieniędzy.

Dziękuję za rozmowę

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
BC 7 mar 2014 (16:20)

Ja rozwale was swoja sprzedażą! | BC Investmens.