Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Skorzystaj ze sprawdzonego pomysłu na biznes

Z raportu Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych wynika, że w 2009 roku przybyło w Polsce blisko 350 restauracji własnych i franczyzowych, których uruchomienie pochłonęło ok. 100 mln zł. W tym roku liczba i wartość inwestycji mogą być jeszcze wyższe.

Dobrze przemyślany i skalkulowany biznes może zwrócić się w niedługim czasie, dlatego przybywa osób, które decydują się na rozpoczęcie działalności pod znaną już marką. W 2009 roku uruchomionych zostało blisko 350 restauracji i zaczęło działać 12 nowych systemów franczyzowych – w sumie było już 88 sieci.

– Duże możliwości wyboru sprawiają, że więcej osób skłania się, by swoje pieniądze zainwestować w sieciowy biznes – mówi Michał Mazepa z Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych – Nic dziwnego, bowiem sprawdzony pomysł to o 20 proc. niższe wydatki na uruchomienie interesu w porównaniu z otwarciem lokalu na własną rękę.

Do tego znacznie szybciej można osiągnąć zwrot z inwestycji. Jednak w tym przypadku wiele zależy również od usytuowania lokalu – Lokalizacja restauracji w galeriach handlowych oraz przy ruchliwych ulicach gwarantuje zwrot kapitału w niedługim czasie – zapewnia Marzena Krupińska Dyrektor ds. Rozwoju Sieci Multifood STP.

Jak przystąpić do sieci?

Decydując się na biznes sieciowy, trzeba mieć nie tylko podstawową wiedzę na temat franczyzy, ale również spełniać określone warunki zarówno finansowe, jak i te dotyczące własnych umiejętności i cech osobowości, które mogą pomóc w funkcjonowaniu systemu. Kandydat na franczyzobiorcą powinien być ostrożny i porównywać oferty, zanim na którąś się zdecyduje, zestawiając je z trzeźwą oceną własnych możliwości oraz potencjału lokalizacji.

Bardzo ważna kwestią jest umowa, która prawnie określa zasady współpracy. Dla osoby chcącej przystąpić do sieci franczyzowej jasna powinna być kwestia opłat, które będzie ponosił. Ich wielkość zależy od wielu czynników w tym od specyfiki systemu, jego renomy i pozycji rynkowej. Franczyzobiorca powinien zostać przeszkolony w zakresie know-how wypracowanego przez franczyzodawcę. Tego typu szkolenia mogą dotyczyć używania specjalistycznego sprzętu, działań marketingowych, przygotowywania produktów czy też stosowania procedur operacyjnych.

Przekazana wiedza ma pomóc franczyzobiorcy stać się ekspertem we wszystkich sferach, które są niezbędne w prowadzeniu tego konkretnego biznesu. Chodzi tu o odpowiedni dobór wyposażenia, umiejętność wykorzystania potencjału pracowników, ich rekrutację i szkolenie, techniki zarządzania, metody prowadzenia rachunkowości oraz sporządzania sprawozdań, a także kwestie marketingu i promocji.

– Chcąc przystąpić do sieci, oprócz kwestii finansowych ważne jest również doświadczenie w branży, którym może pochwalić się franczyzodawcy, a także pomoc w rozwiązywaniu wszystkich zagadnień związanych z prowadzeniem punktu gastronomicznego w tym sposoby realizacji usług i obsługi klientów – dodaje Marzena Krupińska z Multifood STP. Wszystko to sprawia, że biznes franczyzowy jest mniej ryzykowny niż budowanie własnej firmy od zera.

O co pytać?

Franczyza to coś zdecydowanie więcej niż sama umowa. Zanim dojdzie do jej podpisania należy zebrać komplet informacji o interesującej nas sieci. Do najważniejszych z nich należą:

1. Jak długo istnieje i jak się rozwijała sieć?
2. Jaka jest siła rynkowa marki?
3. Jakie są perspektywy rynku, na którym sieć działa?
4. Jaka jest wiedza biznesowa oraz doświadczenie franczyzodawcy?
5. Ile jednostek pilotażowych franczyzodawca otworzył zanim zaoferował licencję franczyzową na sprzedaż?
6. Dlaczego franczyzodawca zdecydował się na franczyzę, a nie na rozwijanie własnych jednostek?
7. Jakie franczyzodawca zakłada tempo wzrostu w ciągu najbliższych lat?
8. Jaka jest struktura organizacyjna firmy?

– Jak założyć sklep internetowy?

– Automaty vendingowe to niezły biznes

– Jak założyć prywatne przedszkole?

– Otwieramy własny pub

– Jak zarabiać na domenach?

Tylko pełna wiedza o franczyzodawcy daje gwarancję, że inwestycja się powiedzie, a my odniesiemy biznesowy sukces.

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.