Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Nie można przechowywać faktur w formie elektronicznej

Przechowywanie faktur to kolejna kwestia, w której odmienne zdanie ma fiskus, a zupełnie inne organy sądowe. Urzędnicy skarbowi twierdzą, że nie można wystawiać oryginału faktury w wersji papierowej i przechowywać jej kopii w formie elektronicznej. Na taką praktykę pozwala jednak NSA – informuje w dzisiejszym wydaniu ”Dziennik Gazeta Prawna”.

”Przedsiębiorcy są zdezorientowani. – Otrzymuję miesięcznie kilka tysięcy faktur papierowych. Robię skany i przechowuję je w wersji elektronicznej. Ze względu na podejście fiskusa gromadzę też wersje papierowe, choć uważam, że to tylko mnożenie kosztów – stwierdza pan Marcin, przedsiębiorca z Kielc. Eksperci sprawę oceniają krytycznie. Ich zdaniem urzędnicy skarbowi nie biorą pod uwagę rozwoju technologicznego” – czytamy w ”Dzienniku Gazecie Prawnej”.

”Stanowisko NSA jest korzystne dla podatników. Punktem wyjścia było uznanie przez sąd, że brzmienie przepisów dotyczących sposobu przechowywania kopii faktur, których oryginały przesłano w formie papierowej, nie jest jednoznaczne i samo w sobie nie wyklucza przechowywania ich w formie elektronicznej. Ze strony organów podatkowych widać duży opór wobec nowych technologii. – Stanowisko organu podatkowego upierającego się przy archaicznych poglądach jest niesłuszne i doniosłość wyroku NSA powinna w tym przypadku przeważyć. Twierdzi on, że skoro przepisy dotyczące faktur nie przewidują możliwości przechowywania ich w formie elektronicznej, to takie uprawnienie nie istnieje – zauważa Piotr Zając” – czytamy dalej.

Przechowywanie kopii faktur w formie elektronicznej to ograniczenie kosztów dla przedsiębiorców. Cyfrowy obieg dokumentów w firmie to sporo zalet, o których wiedzą najlepiej podmioty posiadające już takie rozwiązanie w swoich strukturach. Do systemu DMS trafiają najważniejsze dokumenty firmy, które w postaci elektronicznej w bardzo łatwy sposób można archiwizować, przeglądać i każda uprawniona osoba ma do nich natychmiastowy dostęp. Tym sposobem oszczędzany jest czas, gdyż nie trzeba już wertować segregatorów w celu znalezienia potrzebnych dokumentów – system DMS gwarantuje dostęp on-line i proste opcje wyszukiwania.

Więcej informacji na ten temat w dzisiejszym wydaniu ”Dziennika Gazety Prawnej”, w artykule Ewy Matyszewskiej Pt. ”Fiskus ogranicza sposoby przechowywania faktur”.

Źródło: Przegląd prasy Bankier.pl

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.