Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Certyfikat księgowy 2009

Niezbędnik księgowego

Warunkiem wydania duplikatu certyfikatu księgowego jest wniesienie opłaty w wysokości 10% minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalonego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, na rachunek bankowy urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Duplikat certyfikatu księgowego wystawia się według wzoru obowiązującego w okresie wystawienia oryginału certyfikatu księgowego. Na duplikacie umieszcza się nad tekstem wyraz „DUPLIKAT”, pod tekstem wyrazy „oryginał podpisał” z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska osoby, która podpisała oryginał, datę wydania duplikatu, pieczęć urzędową.

Przyszły księgowy powinien znać:

  • wzór wniosku i wykaz dokumentów składanych przez osoby ubiegające się o wydanie certyfikatu księgowego;
  • wzór certyfikatu księgowego oraz sposób postępowania przy wydawaniu duplikatów certyfikatów księgowych w przypadku ich utraty, w tym wzór wniosku o wydanie duplikatu, a także wysokość opłaty za wydanie duplikatu;
  • wykaz dokumentów składanych przez osoby ubiegające się o zakwalifikowanie do egzaminu sprawdzającego kwalifikacje osób ubiegających się o certyfikat księgowy,
  • wysokość i sposób wnoszenia opłaty egzaminacyjnej oraz tryb dokonywania zwrotu opłaty;
  • sposób organizowania i regulamin przeprowadzenia egzaminu, szczegółowy zakres tematyczny egzaminu oraz wzór zaświadczenia, potwierdzającego zdanie egzaminu z wynikiem pozytywnym oraz sposób postępowania przy wydawaniu duplikatów zaświadczenia w przypadku jego utraty;
  • wykaz dokumentów będących podstawą do dokonania zmian danych w wykazie osób, które uzyskały certyfikat księgowy

Regulacje mają w większości charakter techniczno-organizacyjny, a treść przepisów została opracowana w wyniku doświadczeń związanych ze stosowaniem rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 lipca 2002 r. w sprawie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych (Dz.U. Nr 120, poz. 1022, z późn. zm.).

W świetle nowych uregulowań Komisja Egzaminacyjna, jest powoływana do przeprowadzenia danego egzaminu decyzją Ministra Finansów. Została zmniejszona ilość członków Komisji, co przyczyni się do racjonalizacji i znacznego zmniejszenia kosztów przeprowadzenia egzaminu. Z kolei, sam egzamin, w porównaniu z dotychczas przeprowadzanym jest oparty w większym stopniu na wykorzystaniu praktycznych umiejętności osób egzaminowanych przy rozwiązywaniu zadań sytuacyjnych mających podstawowe znaczenie dla wykonywania usług prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Została znacznie zmniejszona ilość pytań testowych – obecnie jest ich 50, natomiast zwiększyła się liczba zadań sytuacyjnych. Powyższe rozwiązania mają na celu zapewnienie wysokiego stopnia profesjonalizmu osób wykonujących działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Egzamin został podzielony na bloki tematyczne (rachunkowość, prawo podatkowe, ubezpieczenia społeczne oraz podstawy prawa cywilnego i gospodarczego).

Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie, co najmniej 60 % maksymalnej liczby punktów z każdego bloku tematycznego. Został w nim wskazany m.in. czas trwania egzaminu, maksymalna liczba punktów możliwa do uzyskania z poszczególnych bloków tematycznych, ilość pytań i zadań wchodzących w skład poszczególnego bloku tematycznego a także sposób ich oceniania. Organizacja egzaminu została powierzona organizatorowi wskazanemu przez Ministra Finansów spośród jednostek podległych lub nadzorowanych.

Wyniki egzaminu są publikowane na stronie internetowej Ministerstwa Finansów, co znacznie ułatwi osobom zainteresowanym zapoznanie się z nimi. Osoby, które zdadzą egzamin z wynikiem pozytywnym uzyskają zaświadczenie. Zaświadczenie będzie podpisywane przez Przewodniczącego Komisji. Jest to nowe rozwiązanie, którego nie było w dotychczasowym stanie prawnym. Ustalono także wysokość opłaty egzaminacyjnej biorąc pod uwagę wydatki związane z przeprowadzeniem egzaminu. Wysokość opłaty planowana jest na poziomie 40% minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalonego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.
MF ustaliło wysokość opłaty z wydanie duplikatu certyfikatu księgowego. Opłata wynosi 10% minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalonego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.